Aviseringar
Rensa alla

vill bestämma själv med mina pengar


Ämnesstartare

qazedctgb:

ja alltså månaden du fyller 18 kommer du få en avi med ditt studiebidrag som du får ta till din bank och så registrerar dem att du vill ha betalningen dit. (om det ser ut som det gjorde för 9år sedan

De pengar som du redan har kan du göra vad du vill med så klart men det tror jag att du har rätt till redan nu...

asså längtar som fan att fylla 18 de kommer bli så grymt


   
SvaraCitera

Crysilis:
Det beror på om/när du blir myndig. I regel blir man det när man fyller arton år. I vissa fall så kan det taga längre tid, eller att man inte alls blir myndig, beroende på situationer och så.
Se; FörvaltarskapOmyndigförklaring.

Omyndighetsförklaringen togs bort 1989.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Omyndighetsförklaringen togs bort 1989.

svär broor?  


   
SvaraCitera

IIGonnaKillYou99: svär broor?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Myndig men Wikipedia har inte angett någon källa. Jag hittade detta på lagen.nu. Det som gäller idag är att man får en god man eller förvaltare som hjälper en om man är tillräckligt dålig/utvecklingsstörd och inte kan ta hand om sig själv,

Detta är inte aktuellt och dessutom off-topic. Vad de gäller dina pengar när du blir 18 så har du all kontroll över dem i fall de finns  på ditt bankkonto och du får köpa vad du vill (nja så länge de är lagligt).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bortskämda as om ni faktiskt får bidragen själva att förvalta över


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Myndig men Wikipedia har inte angett någon källa. Jag hittade detta på lagen.nu. Det som gäller idag är att man får en god man eller förvaltare som hjälper en om man är tillräckligt dålig/utvecklingsstörd och inte kan ta hand om sig själv,

Detta är inte aktuellt och dessutom off-topic. Vad de gäller dina pengar när du blir 18 så har du all kontroll över dem i fall de finns  på ditt bankkonto och du får köpa vad du vill (nja så länge de är lagligt).

har redan snackat om en god man o jag behöver ingen sån!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Jung:
Bortskämda as om ni faktiskt får bidragen själva att förvalta över

vad menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IIGonnaKillYou99: vad menar du?

Att folk som får studiebidragen själva är bortskämda, och förmodligen as, bortskämda människor brukar vara det

Somliga (förhoppningsvis de flesta) av oss fick inte se ett öre av dem och det härdade vår karaktär


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Omyndighetsförklaringen togs bort 1989.

Ja men jag syftar på förvaltarskapet.


   
SvaraCitera

IIGonnaKillYou99:

och varför skulle jag inte bli myndig för? trams!!

Det vet jag ingenting om, det blir du säkert, men vissa som har det svårt kan få det så. Men det är inte vanligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her: Omyndighetsförklaringen togs bort 1989.

Ordet som sådant togs bort 1989, ja... men ersattes av begreppet förvaltarskap.

Omyndigförklaring avskaffades i Sverige den 1 januari 1989 och ersattes med förvaltarskap. För personer som på grund av till exempel utvecklingsstörning inte själva kan bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person kan förvaltningsrätten istället besluta om förvaltare. Den som är satt under förvaltare mister, till skillnad från den som enbart har god man, sin rättshandlingsförmåga och saknar rätt att föra sin egen talan och på egen hand ingå avtal. Den som är satt under förvaltare får dock rösta i allmänna val.

Men inget av detta är aktuellt för TS.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Ordet som sådant togs bort 1989, ja... men ersattes av begreppet förvaltarskap.

Omyndigförklaring avskaffades i Sverige den 1 januari 1989 och ersattes med förvaltarskap. För personer som på grund av till exempel utvecklingsstörning inte själva kan bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person kan förvaltningsrätten istället besluta om förvaltare. Den som är satt under förvaltare mister, till skillnad från den som enbart har god man, sin rättshandlingsförmåga och saknar rätt att föra sin egen talan och på egen hand ingå avtal. Den som är satt under förvaltare får dock rösta i allmänna val.

Men inget av detta är aktuellt för TS.

mwn jag behöver ingen sånhär


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IIGonnaKillYou99: mwn jag behöver ingen sånhär

Självfallet inte. Jag bara redogjorde för begreppet omyndighetsförklaring vs förvaltarskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Självfallet inte. Jag bara redogjorde för begreppet omyndighetsförklaring vs förvaltarskap.

så de ersattes med en gode man de ordet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IIGonnaKillYou99: så de ersattes med en gode man de ordet?

Varken omyndighetsförklaring, förvaltarskap eller god man är aktuellt för din del. Den dagen du fyller 18 år så styr du helt och hållet över din ekonomi liksom alla andra som fyllt 18 år.


   
SvaraCitera