Aviseringar
Rensa alla

Vill bevara sitt arv & folk


Ämnesstartare

Jag skapade en tråd förut om hur rasistiskt ni tycker (om ni tycker) det är att vilja bilda familj endast med någon från samma ursprung, eller med samma etniska härkomst
Uppfattade Resultatet som att de flesta inte tyckte att det var särskilt rasistiskt

Tänker mig då att det inte bör vara rasistiskt av SD att vilja "bevara Sverige svenskt", om ni förstår vad jag menar. Att vilja bevara någon på ett visst sätt, så länge som möjligt, är inte synonymt med att vilja stänga gränserna och samtidigt vara Främlingsfientlig.

Det finns utsatta folkgrupper i världen som har som norm/kultur att föra vidare sina arv och då tillsammans med människor från samma folkgrupp. Vad jag vet betonar de inte att kärnan i den idén är att värderingarna ska vara likadana, utan det hela handlar mest om någon slags rasbiologi - generna från både mannen och kvinnan (om de ska få barn, antar jag) bör vara kopplade till folkgruppens lr ngt.
- hoppas ni förstår, orkar inte förklara så jättedetaljerat & noga

Hur som helst... Jag undrar om det inte finns en risk/chans för samma tänk/resonemang för t.ex. svenskar & Sverige om det blir ett mångkulturellt, "globaliserat" (vet ej hur mkt det passar in här) och/eller Rotlöst samhälle i landet.
Nu är det förstås inte så och Sverige är inte en utsatt nation, inte heller är den svenska befolkningen särskilt utsatt men kan ni förstå vissa som är oroliga för att vi går mot en sådan tid då mycket av kulturen (gå nu inte in på frågor som Vad är svensk kultur osv. - jag skulle lika gärna kunna ta något annat land som exempel ist för Sverige) eller tycker i att det är helt vrickat att vilja bevara kulturellt/historiskt arv och
biologiskt arv?

Det känns liksom som att det är mycket mer förståeligt och accepterat - mindre kontroversiellt/tabubelagt - när andra folkgrupper/nationer tjatar om självständighet (såklart ska alla få tillhöra ett land men vissa vill inte det; de vill istället ha ett eget land för att inte behöva "gå under någon annans nationalitet" osv.) men så fort någon svensk börjar oroa sig över att språket förändrats på så kort tid, på segregationen i vissa delar av landet & liknande saker så är den antingen rasist/främlingsfientlig eller ngt annat som på många sätt anses negativt.

Måste ett lands befolkning vara i ngn slags riskzon för utrotning (lr ngt) för att man ska vilja ha ett land där ursprungsbefolkningen bevaras istället för "blandas ut"...? (Menar ej att använda rasbiologiskt lr försvara sådan Rasism men ville uttrycka mig så ändå, utan att blanda in egna värderingar)

Ursäkta för eventuella fel i texten, skrev snabbt & har inte läst igenom den helt & hinner inte göra det just nu


   
Citera
Ämnesstartare

åh, "fel" var ej så jättepassande... aja, hoppas ni orkar diskutera det här ändå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

åh, "fel" var ej så jättepassande... aja, hoppas ni orkar diskutera det här ändå


   
SvaraCitera
mynona

tjabbatjenahallå: Ja

Jag tycker det: det som är viktigt är individen och dess självförverkligande och lycka, inte "folkgruppen". Den typ av rasism du talar om - att vilja avla endast med personer av sin egen folkgrupp för att bevara sin etniska folkgrupp och kultur - ser jag som fel även om det skulle vara frågan om en "snäll" form av rasism, och det skrev jag också i din andra tråd. 

Alla ska förverkliga sig som personer och strunta i att leva efter sin kultur om de inte är en kultur de själva vill leva i: de ska leva med den de älskar och inte den de bedöms lämplig att avla med: och de ska skaffa barn av kärlek och inte för att reproducera kopior som måste leva och avla enligt ett färdigmallat mönster. 

Enkelt och grovt sagt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte "fel". Men inskränkt, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjabbatjenahallå: Ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rasbiologi inom människan existerar inte!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjabbatjenahallå: utan det hela handlar mest om någon slags rasbiologi

Angenämt


   
SvaraCitera
time
 time

Jag tycker att det är en betydande skillnad på personliga preferenser, som man till stor del inte styr över själv, och att ett politiskt parti med mycket makt raljerar om att en folkgrupp ska bevaras/är den enda rätta och tar till medel för att arbeta mot det målet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har svårt att ta ställning, vad gäller mig själv så vill jag väl bevara min art, men har inga planer på att föra just mina gener vidare så det är inget jag aktivt kan påverka.
Tycker det är viktigare att bevara kultur och folkanda snarare än genetik tror jag.
Ser det inte riktigt som fel att vilja fortplanta sig inom den egna gruppen, det är en rätt naturlig grej, så länge som man inte drar det till det extrema och anser att man skall skydda den genom att bedriva hat mot andra osv. osv.

Mitt svar är nog "vet inte"


   
SvaraCitera

Nej det kan behövas i viss mån. 
Jag är för en Riktig mångkultur till skillnad ifrån globalisterna/"mångkulturalisterna" som vill blanda ihop allt till en enda grå tråkig röra. 
Jag vill leva i en värld där det finns olika folkgrupper, språk och kulturer.
Jag vill att Sverige ska kännas som Sverige, Indien ska kännas som Indien, Frankrike ska kännas som Frankrike, Japan ska kännas som Japan och så vidare.
Sedan så tycker jag såklart att man väljer själv vem man är kär i och vill skaffa barn med.
Tror inte på raser eller att någon etnicitet/folkgrupp är mer värd en andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente: Riktig mångkultur

*Etnopluralism.


   
SvaraCitera

Nachac:

*Etnopluralism.

Inte riktig.

Jag har inga problem med att det kommer folk med annan etnicitet och kultur hit så länge de inte blir majoritet och att de anpassar sig till vår kultur. Har inget emot om de tar med lite av sina kulturer heller.
För att totalisolera kulturer håller inte och det är heller inte önskvärt. 
Jag vill inte segregera all världens folk för det är ingen ide att ha olika kulturer om man inte kan ta del av varandras. Däremot så tycker jag inte att "ta del av varandras" ska vara samma sak som att lägga det i en mixer och blanda ihop det till en enda röra.
När det kommer till länder som består av 99% invandrare och ättlingar till invandrare som t.ex. USA och Australien så tycker jag att de kan ha den globalistiska versionen av mångkultur där. Så länge urinvånarna får behålla sin kultur och att staten hjälper dem med det om det skulle behövas.

Har inget emot att man skaffar barn av folk med annan etnicitet för jag tycker inte det är något jag har att göra med. Kan själv tänka mig att vara tillsammans med någon av en annan etnicitet men om svenskar blir en minoritet och förstörandet av våran kultur fortsätter så kommer jag kanske tycka annorlunda.
Jag anser förövrigt att bevarandet av kultur är viktigare en bevarandet av etnicitet för att det kan sluta väldigt illa om man koncentrerar sig för mycket på just bevarandet av etniciteter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja.

tycker c:a tvärtom mot presidente


   
SvaraCitera

presidente:

Inte riktig.

*inte riktigt.
Jag hatar när jag upptäcker fel och det är försent att rätta. Alldeles för kort tid man har på sig att för att redigera. Arg


   
SvaraCitera