Aviseringar
Rensa alla

Vill bli finansingenjör, vilken utbildning?


Ämnesstartare

Hej!

Sammanfattning
Vill läsa ca 5-årig ingenjörsutbildning med mycket matematik sam lite ekonomi (ska bli finansingenjör). Vilken utbildning på vilken skola kan jag välja?

Bakrund
I höst kommer jag att börja på högskolan. Jag kommer att ha en gymnasieexamen från att ha studerat på ett naturvetenskapligt program. Jag har under gymnasiet växlat lite mellan vad jag vill läsa vidare till eller jobba som. Det genomgående har dock alltid varit matematik vilket är det ämne som jag ser som min största styrka. Under hösten upptäckte jag att det fanns något som hette finansingenjör, jag dök djupare i vad det var och bestämde mig för att det är det jag vill bli.

Jag anser att jag kommer att ha mycket goda kunskaper i matematik men även i en mängd naturvetenskapliga/tekniska ämnen så som ellära när jag börjar på högskolan.

Vad jag letar efter
Det jag söker är en utbildning där jag har möjlighet att bli en finansingenjör. Alltså en ingenjör med goda kunskaper i matematik samt problemlösning, kryddat med lite grundläggande kunskaper i ekonomi.

Det jag kollat in hittills
Jag har kollat runt lite och vissa verkar rekommendera Industriell Ekonomi. Jag tycker att den utbildning mer verkar inrikta sig till sådana som vill bli te x projektledare (jag kanske har fel?)

Jag har även kollat in teknisk matematik. Den finns vad jag vet på Chalmers, Uppsala universitet och i Lund. Utbildningen påminner lite om teknisk fysik fast matematik får bra mycket större plats än fysik och teknik (ca 50 % matematik och statistik).

Vad är en finansingenjör?
Finansingenjörernas förmåga att hantera otroligt komplexa problem och skapa lika komplexa system var en anledning till finanskrisen 2008. De slog igenom på en oreglerad marknad där individer blev belönade för att skapa lånesystem (eller vafan man ska kalla det) där bankerna tog stora risker mot ännu större vinster.

Kort och gott kan man säga att finansingenjören började växa fram när finansmarknaden började skrika efter ekonomer med bättre kunskaper i att lösa komplexa problem. Man började då rekrytera civilingenjören med ekonomisk kompetens eftersom ekonomerna sällan hade de kunskaper i matematik som krävdes.

Varför vill jag bli en finansingenjör?
Jag har alltid älskat matematik och har länge tänkt bli någon form utav civilingenjör. Under min gymnasietid har jag däremot börjat tröttna på fysik/teknik och börjat leta efter något alternativ där jag fortfarande får jobba med matematik men slipper fysik- och teknikdelen.

Kan påpeka att jag aldrig vill bli en sådan som lurar pengar av arbetarklassen eller bli rik på andras olycka/okunskap.

/niven[smile]


   
Citera

Det enda jag tänker på är industriell ekonomi eller typ maskinteknik där du väljer industriell ekonomi som master (tror masinteknik på kth har det, eller om det var design och produktframtagning). tror det finns några fler program på kth där du kan välja industriell ekonomi som masterinriktning, men kommer inte ihåg vilka.

andra skolor har jag dålig koll på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Joo, fast då känns det som jag läser en massa kurser som jag inte vill ha. Industriell ekonomi läser ej så mycket matematik som jag vill[n]


   
SvaraCitera

niven:

Joo, fast då känns det som jag läser en massa kurser som jag inte vill ha. Industriell ekonomi läser ej så mycket matematik som jag vill

som jag sa finns det flera andra inriktningar där du kan välja industriell ekonomi som inriktning. dessutom kommer du att kunna välja en del kurser själv (valbara kurser kallas det) och då kan du välja till matte själv. sen får du räkna med att det kanske är svårt att kunna läsa exakt vad man vill på universitetet om man vill gå ett visst program som ska ge en viss examen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Okej men hur stor del är inriktningen i själva examen? Jag menar det är väl en väldigt liten del om man ser utbildningen som helhet? Brukar ju vara ca 15 % som är valbart vad jag vet.


   
SvaraCitera

niven:

Okej men hur stor del är inriktningen i själva examen? Jag menar det är väl en väldigt liten del om man ser utbildningen som helhet? Brukar ju vara ca 15 % som är valbart vad jag vet.

om 15% är valbart har du 45 hp du kan lägga på matte= 1½ termins heltidsstudier. det är en del!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

om 15% är valbart har du 45 hp du kan lägga på matte= 1½ termins heltidsstudier. det är en del!

Okej vet du något om vad man kan välja för inriktning på teknisk fysik på kth?[smile]

Tickstart:

men bra då, usch hatar matte, men lycka till är avenchuk osv!

Tack! ....antar jag [shake]


   
SvaraCitera

niven:

Okej vet du något om vad man kan välja för inriktning på teknisk fysik på kth?

nej, det är en av få program jag aldrig någonsin velat gå. men om du googlar tror jag att du kan hitta svaret rätt lätt


   
SvaraCitera

Gjorde en snabb sökning själv men det verkar som att länken som skulle visa inriktningar inte fungerade för åtminstone teknisk fysik.

Här kan du nog se de andra åtminstone
http://www.kth.se/student/kurser/

Edit: tydligen bestämt vilka masters som finns ett år i förväg, för att se vilka som finns nu får du trycka på den äldsta kullen, då fungerar länken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Gjorde en snabb sökning själv

koncentrera dej du på linalgen istället va [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

nej, det är en av få program jag aldrig någonsin velat gå. men om du googlar tror jag att du kan hitta svaret rätt lätt

På teknisk fysik kan man tydligen välja någon inriktning där man läser matematik, statistik, beräkningar.mat, datalogi, optimeringslära och lite annat skoj.

Industriell ekonomi verkar inte ha någon inriktning där matematik är huvudämnet [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså det verkar som vissa mastersprogram endast går att läsa för vissa utbildningar? Eller har jag fel nu? :S:S

http://www.kth.se/utbildning/program/civilingenjor/teknisk-fysik/2.702

Här gick jag in iaf. Klicka på pdf längst ner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns teknisk fysik med inriktning mot finansiell matematik. Tror det finns på LiTH och UU.


   
SvaraCitera

Tickstart:

koncentrera dej du på linalgen istället va

käften [mad]

Dold text: ska försöka klara sannolikhet och statistik först

niven:

Alltså det verkar som vissa mastersprogram endast går att läsa för vissa utbildningar? Eller har jag fel nu? :S:S

nej, så är det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Det finns teknisk fysik med inriktning mot finansiell matematik. Tror det finns på LiTH och UU.

Okej, jag har däremot tänkt mer på teknisk matematik

"Om man jämför de tre första åren med Teknisk fysik innehåller Teknisk matematik fler kurser i matematik, statistik och matematisk modellering. Teknisk fysik innehåller däremot fler fysik- och teknikämnen"

Tänkte ungefär det fast och sen en masterexamen i typ finans/matte.

Frågan är om kanske teknisk matematik blir lite off när man väl ska in på arbetsmarknaden. Alla vet ju vad teknisk fysik är och att det är jätte bra osv.


   
SvaraCitera