Aviseringar
Rensa alla

Vill bli finansingenjör, vilken utbildning?


Ämnesstartare

Blivande_japan:

nej, så är det!

Okej för i sånna fall hittade jag inget mastersprogram jag gillade för indutriell ekonomi på kth.


   
SvaraCitera

niven:

Okej för i sånna fall hittade jag inget mastersprogram jag gillade för indutriell ekonomi på kth.

okej. iofs kan man ibland snickra ihop egna masters med kurser man vill läsa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

iofs kan man ibland snickra ihop egna masters med kurser man vill läsa

Men skulle det vara att föredra? Känns som de färdigpusslade finns där med en grund och tanke bakom i alla fall.


   
SvaraCitera

niven:

Men skulle det vara att föredra? Känns som de färdigpusslade finns där med en grund och tanke bakom i alla fall.

det vet jag inte riktigt, men om du inte hittar något annat du kan tänka dig så är det väl ett alternativ åtminstone.

men liksom, ofta du inte blir nöjd med 45 poäng valbara mattekurser och sen dessutom typ 21 poäng förutom det!? det blir rätt mycket matte sammanlagt, hur mycket har du tänkt läsa?

sen bör du ju ha i bakhuvudet att matten på universitetet är betydligt tyngre än den på gymnasiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

men liksom, ofta du inte blir nöjd med 45 poäng valbara mattekurser och sen dessutom typ 21 poäng förutom det!? det blir rätt mycket matte sammanlagt, hur mycket har du tänkt läsa?

sen bör du ju ha i bakhuvudet att matten på universitetet är betydligt tyngre än den på gymnasiet.

Jag resonerar som sådan att skillnaden i svårighetsgrad mellan fysiken och matematiken på högskolan kommer vara ungefär densamma. Om jag då inte tycker fysik är roligt och vill in på en arbetsmarknad där fysik inte behövs så läser jag hellre mer matematik[smile]

Teknisk matematik på chalmers verkar vara ungefär halva utbildningen matematik (år 1-3). Om det då finns går att välja ett mastersprogram i te x ekonomi så är det mitt primära val som det ser ut nu. [smile]

EDIT: Står att det finns 17 masterprogram man kan välja mellan så nått lär ju vara det jag söker.


   
SvaraCitera

niven:

Jag resonerar som sådan att skillnaden i svårighetsgrad mellan fysiken och matematiken på högskolan kommer vara ungefär densamma.

vad har det med saken att göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

vad har det med saken att göra?

Joo du sa att jag skulle tänka på att var matematiken var ganska tung. Men jag tänkte att fysiken å tekniken är säkert lika tung den[smile] så då läser jag heller en utbildning med massa matematik istället för blandning[smile] (svårighetsgraden kommer ju vara den samma typ)

Bifogar ett tårtdiagram över de båda utbildningarna (de finns i respektive länk om man skrollar ner max!)

Teknisk matematik:
http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Teknisk-matemati...

Teknsik fysik
http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Teknisk-fysik.as...


   
SvaraCitera

niven:

jag vill bli finansingenjör

Jag hade nog valt teknisk fysik med inriktning finansiell matematik, samt försökt läsa så mycket matematisk statistik som möjligt.

Ett annat alternativ hade kunna vara ett rent matteprogram, typ matte kand. eller vad det nu kan heta rent formellt. Viktigt är dock att du klämmer in en hel del matematisk statistik. Välj dessutom en "bättre" skola. KTH är väl kanske främst att rekomendera men även Chalmers och Lund står sig bra.

Tror nog att det kan vara ett otroligt intressant arbete, var dock beredd på att slita som ett litet djur när du väl börjar jobba.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Tror nog att det kan vara ett otroligt intressant arbete, var dock beredd på att slita som ett litet djur när du väl börjar jobba.

Tror du att jag kommer behöva slita mer för den här utbildningen jämfört med någon annan civilingenjörsutbildning?


   
SvaraCitera

niven:

Tror du att jag kommer behöva slita mer för den här utbildningen jämfört med någon annan civilingenjörsutbildning?

Teknisk fysik är ju känt som en av de mest krävande ingenjörsutbildningarna. Även kandidat + master i matte bör också vara rätt mycket svårare än de flesta ingenjörsutbildningar. Dock är banker, i synnerhet de svenska, väldigt betygskåta så det räcker (oftast) inte att endast ta sig igenom utbildningen utan du bör även ha så höga betyg som möjligt. Så ja, du kommer antagligen behöva slita mer än om du väljer andra karriärsvägar men vad är väl det om det leder till man får jobba med något intressant samt tjäna ganska duktigt med pengar på köpet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

betygskåta

[sad]

Men om det är brist på folk med den kompetens jag har färdigutbildad lär jag få jobb i vilket fall eller?[smile]

Ett annat problem har uppstått också. På chalmers kan man inte välja att inrikta sig på finans/matematik som master. Detta kan man däremot göra i Lund. Problemet är att på Lund har man inte intagningsprov, vilket annars var det mest aktuella sättet för mig att komma in genom. Mina betyg ligger på gränsen.


   
SvaraCitera

niven:

så då läser jag heller en utbildning med massa matematik istället för blandning

tror de allra flesta, om inte alla, program innehåller någon form av fysik.

niven:

(svårighetsgraden kommer ju vara den samma typ)

nja, tycker den är väldigt skiftande. jag läste en kurs i vågrörelselära som var betydligt lättare än någon mattekurs. tror jag pluggade några timmar/dag i mindre än en vecka, men satte ändå ett b. mattekurserna har varit betydligt slitigare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

tror de allra flesta, om inte alla, program innehåller någon form av fysik.

Nej, alltså jag menade att istället för att läsa 50% fyik/teknik och 30% matematik (det ungefärliga upplägget på teknisk fysik) så kan jag läsa 50% matematik och bara 30% fysik/teknik (det ungefärliga upplägget på teknisk matematik). Klart jag inte kommer undan fysiken och tekniken men om jag läser teknisk matematik får jag mindre sånt. Läser istället mer matematik och statistik. Väljer jag sedan att gå master finansmatte kommer jag ha läst 3,5 av mina 5år, alltså 70% av tiden, matematik, statistik och finansgrejs. Det siffran kommer jag inte komma upp i om jag väljer teknisk fysik som program.

(Siffrorna är väldigt ungefärliga!)

Blivande_japan:

nja, tycker den är väldigt skiftande. jag läste en kurs i vågrörelselära som var betydligt lättare än någon mattekurs. tror jag pluggade några timmar/dag i mindre än en vecka, men satte ändå ett b. mattekurserna har varit betydligt slitigare.

Okej det där vet nog du bättre än mig[smile] kan ju också bero på vad man är intresserad utav. Jag tycker gymnasiematematiken är bra mycket lättare på alla sätt än gymnasiefysiken i alla fall. Fast man kanske inte kan tänka så? Det är ju stor skillnad mellan gymnasiet å högskola...

Hur är betygssystemet förresten på högskolan? Varierar det mellan skolor? Har hört att ibland kan man max få godkänt i betyg?

Tack för alla dina svar[love]


   
SvaraCitera

niven:

Jag tycker gymnasiematematiken är bra mycket lättare på alla sätt än gymnasiefysiken i alla fall.

Jo, det tyckte jag också, men på högskolan kan det skifta väldigt mycket mellan olika kurser i svårighetsgraden. Min erfarenhet är väl att människor i min närhet generellt haft mycket svårare för matten är fysiken, även om det finns de som haft väldigt svårt med båda. Men självklart betyder det inte att alla fysikkurser är lättare eller att det är smama sak överallt.

niven:

Hur är betygssystemet förresten på högskolan? Varierar det mellan skolor? Har hört att ibland kan man max få godkänt i betyg?

Det är väldigt olika, på KTH har man A-F och på Chalmers har jag hört att man har 1-5. Jag tror dock att man på tekniska utbildningar oftast brukar ha några fler godkända betyg än ett. Dock har jag läst vissa kurser som man antingen klarar eller inte, då finns dte ju bara ett godkänt betyg, men det är oftast skitkurser som man kanske bara har någon gruppuppgift i.

niven:

Tack för alla dina svar

np!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

men på högskolan kan det skifta väldigt mycket mellan olika kurser i svårighetsgraden

Hmm okej[y]

Men vad läser du för något?


   
SvaraCitera