Aviseringar
Rensa alla

Vill bli smal igen.


Ämnesstartare

Hej!

Är 17 och tjej och jag väger 59 kg. Det är en okej vikt men jag känner mig inte tillfreds med den och vill gå ner mer, (alltså förlora fett) iallafall tills jag väger 53 kg. Hur ska jag göra? Sover extremt dåligt så jag tror att det kan vara ett av skälen till att viktminskningen går dåligt. Men jag kan inte påverka den, så har ni några andra tips på hur jag ska träna, äta eller kanske minska vardags-stress?
(och jag har inte jätte mycket tid över för att träna så kan bara göra det ibland). Vill också ha hjälp med hur jag kan minska kalori-intaget. Om ni har något bra tips förstås Blink

: Snälla hjälp, är så trött på att ha en dålig hälsa och att inte riktigt vara nöjd med min kropp. (Och jag har varit nöjd med min kropp tidigare men jag var smalare då) nu vet jag bara inte riktigt vad jag ska göra. Ledsen

Ps. Många av mina vänner dricker Nocco, Celsius och andra energidrycker. Är det okej om jag började göra det? Jag vill egentligen inte få en massa koffein i mig - dricker inte kaffe heller - för jag sover INGET då men drycken ger mig energi och innehåller lite kalorier.. Så jag tänker att det kanske är värt det, om jag blir smalare dvs.

Vad säger ni?

Stort tack till de som svarar!! <3 <3


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Du kan se på viktminskningen som en "brandtriangel". För att elden ska kunna brinna så måste den ha syre, bränsle och värme. Det är exakt samma sak med att gå ner i vikt, sömn, mat och träning är det som behövs i triangeln för att du ska kunna gå ner i vikt. Tar du bort en av dessa så kan du inte gå ner i vikt.

Sömnen är egentligen det största problemet i viktminskningen, när du sover så bränner du mycket kalorier och sömn behöver du för att orka träna. Om du inte kan sova så måste du gå till botten med det, ta reda på vad källan till stressen är. Prata med en läkare om du har extrema besvär eller med någon annan expert som kan hjälpa dig med att få ordning på sömnen.  Mina tips för att minska stress är 1. Skriv ett schema och följ tidpunkterna på pricken 2. Ta inte på dig för många jobb/uppgifter/etc. 3. Dra ner på koffeinet 4. När du känner att du blir för stressad så försök att andas djupt och lugnt, och gör INGENTING förrän du är helt lugn/JÄTTELITE stressad. 

LCHF är det mest effektiva att följa angående maten. Tror att du vet vad det är men om du inte vet så kan du googla på det. Finns jätte många supergoda LCHF recept på nätet!

Om du inte har så mycket tid att träna så får du göra dig tid! T.ex 1. Träna på morgonen en liten stund innan skolan/jobbet även fast det bara blir några armhävningar eller situps 2. Får du 10 minuter över? Ta en jogging tur istället för att bara sitta! 3. Träna en liten stund på kvällen mellan 10-15 minuter precis innan du ska lägga dig, du kommer då att sova bättre och får lite träning på köpet! 

Och nocco eller Celsius kommer inte hjälpa dig i viktminskningen, det ska du egentligen bara ta om du tränar mycket och behöver extra energi!

Sist men inte minst så måste du vara nöjd över din kropp! Jag vet att det är svårt, har själv stora komplex över min kropp. Men så länge du mår bra både psykiskt och fysiskt så spelar det ingen roll vad någon annan tycker om din kropp. Tänk såhär: Om hen tycker att du är tjock så kan du bara säga att du/din mamma/din pappa lagar så god mat, vad är hens ursäkt för att den är så ful? Du behöver inte ändra dig för alla andra säger det! Var glad och nöjd över att du är du!

Hoppas detta hjälper och lycka till, Kram!


   
SvaraCitera
time
 time

Hej! Du skriver inte om du har ett medicinskt behov av att gå ned i vikt. Då vi inte vill uppmuntra till farlig viktnedgång på forumet kommer denna tråd att låsas. Bäst är att söka hjälp hos en dietist eller läkare för att få hjälp med vikten, om du behöver det. 


   
SvaraCitera