Aviseringar
Rensa alla

Vill byta namn


Udon
 Udon
Ämnesstartare

*tredje gangen * Jag tar detta kort nu. Av STORA anledningar HATAR jag mitt namn det passer inte ens min personlighet Eller utseende, Tindra.

Vad borde jag velja  ? Gillar trean mycket, men kanske opassande??


   
Citera

Har för mig att man inte ens får heta Lucifer i Sverige. Var någon som ansökt om det men fått avslag.


   
SvaraCitera

Du har inte funderat på 'Anders' eller kanske 'Stefan'? Bra namn om man vill bli chef.


   
SvaraCitera

Tindra är ju ett jättefint namn. Jag antar att du är tjej eftersom du heter Tindra.

Om du inte är nöjd kanske något annat tjejnamn skulle passa? Typ Ebba, Maja, Rebecca osv. 


   
SvaraCitera
Cobrak

Plejadisk Panda:
Du har inte funderat på 'Anders' eller kanske 'Stefan'? Bra namn om man vill bli chef.

eller Gordon liksom


   
SvaraCitera

lucifer betyder väl samma sak som djävulen


   
SvaraCitera

Lucifer betyder Ljusbringare på latin. Lite samma som Tindra.


   
SvaraCitera
time
 time

Skåneärbäst:
lucifer betyder väl samma sak som djävulen

Nä, Lucifer är killversionen av Lucia.


   
SvaraCitera

Fett coolt om du är tjej och heter Lucifer, fast om dina föräldrar är kristna är du illa ute


   
SvaraCitera
Zsasz

Lav:
Har för mig att man inte ens får heta Lucifer i Sverige. Var någon som ansökt om det men fått avslag.

Enligt Namnlagen kan man inte byta till något namn som kan väcka anstöt mot någon annan, så det borde definitivt stämma.

Tillbaka till trådskaparen, en annan sak som borde nämnas är om den som vill byta namn är under 18 så måste föräldrarna godkänna det och skriva under ansökan. Tror inte en poll om vilket namn vill ha är en speciellt bra ide då det är något som man kommer ha ett bra tag framöver. Om du verkligen vill byta namn hitta ett du verkligen vill ha, och tänk länge på om du faktiskt vill byta till det innan du ansöker (och se till att fråga Skatteverket om namnet är okay, för man får inte tillbaka ansökningskostnaden om inte du kan ha namnet du vill).


   
SvaraCitera

Jamie. Gillar att de andra stack ut lite men Jamie låter bra. 


   
SvaraCitera
Udon
 Udon
Ämnesstartare

Tack för alla svar! Zsasz, jag vet allt dedär om skatteverket och jag vet själv om jag har tillåtelse av mina föräldrar. Och min släkt har ursprung utanför Sverige, men min mamma er kristen, så Lucifer skule väl vara sådär, men hon är okej med det eftersom det blir som någon sa latinskt namn för ljusbringare, så då blir det kopplat till Tindra ändå.
  Esi är ett afrikansk namn ochsom jag tycker mycket om lika med Udon er fint tycker jag. Jamie är det mest accepterade av omvärlden skulle jag säga.


   
SvaraCitera

Zsasz:

Enligt Namnlagen kan man inte byta till något namn som kan väcka anstöt mot någon annan, så det borde definitivt stämma.

Tillbaka till trådskaparen, en annan sak som borde nämnas är om den som vill byta namn är under 18 så måste föräldrarna godkänna det och skriva under ansökan. Tror inte en poll om vilket namn vill ha är en speciellt bra ide då det är något som man kommer ha ett bra tag framöver. Om du verkligen vill byta namn hitta ett du verkligen vill ha, och tänk länge på om du faktiskt vill byta till det innan du ansöker (och se till att fråga Skatteverket om namnet är okay, för man får inte tillbaka ansökningskostnaden om inte du kan ha namnet du vill).

Hört talas om Sexy Vegan?


   
SvaraCitera
Zsasz

Kebaab02:

Hört talas om Sexy Vegan?

Lite sent, men.. Jag pratar om Sveriges lagar. "Sexy Vegan" är från USA.


   
SvaraCitera

Om du söker på Lucifer på hitta.se eller ratsit så kan du se att folk bär på det namnet. Så om folk kan, kan du. 


   
SvaraCitera