Aviseringar
Rensa alla

Vill du att Sverige ska gå med i NATO?


Nej. 
Deltar i Försvaret själv (dock är dessa mina egna åsikter)
Tycker att en allians som NATO kan hållas vid dem nuvarande termerna alltså under kontrakt att vi har rätt till hjälp skulle en stormakt från öst på något sätt bestämma sig för att hälsa på. Att inträda i NATO kan leda till aktivitet i Östersjön, vilket redan är oroligt vatten gällande militär sjötrafik..


   
SvaraCitera

vem är nato


   
SvaraCitera

Nima Haddad:
vem är nato

NATO är ingen person. NATO står för North Atlantic Treaty organisation, det är en allians där USA, Tyskland, Frankrike, Storbritannien med flera är medlemmar.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

NATO är ingen person. NATO står för North Atlantic Treaty organisation, det är en allians där USA, Tyskland, Frankrike, Storbritannien med flera är medlemmar.

jag inte förstår men kanske bra


   
SvaraCitera

Nima Haddad:

jag inte förstår men kanske bra

Okej, helt okej om du inte förstår. Jag skrev inte allt riktigt. NATO är en militärallians, det borde jag ha skrivit men så gjorde jag det inte. (fy på mig).


   
SvaraCitera

Tai Lung:
vill du att sverige ska gå med i natoooooooo?

Jaaaa


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

Men det är ju Ryssland som är hotet?!? Varifrån annars är vi hotade?

Varför skulle de attackera oss?
Det "ryska hotet" är  bara propaganda som sprids av NATO-lobbyn och liberaler som är sura över att Ryssland med all rätt försvarar Krimhalvön.
Ryssland blir bara ett hot mot Sverige om vi gör det till ett hot igenom att t.ex gulla mera med NATO/USA.

Missförstå mig inte, jag är inte för en militärallians med Ryssland heller.
Som jag skrev tidigare så vill jag ha en allians mellan de nordiska länderna.


   
SvaraCitera

presidente:

Varför skulle de attackera oss?
Det "ryska hotet" är  bara propaganda som sprids av NATO-lobbyn och liberaler som är sura över att Ryssland med all rätt försvarar Krimhalvön.
Ryssland blir bara ett hot mot Sverige om vi gör det till ett hot igenom att t.ex gulla mera med NATO/USA.

Eftersom att om Ryssland skulle annektera Sverige så får de en väldigt central position i Östersjön + att de enkelt kan invadera vilket annat närliggande som helst om de har Sverige.

''Försvarar krimhalvön'' haha, mot ukrainarna? Ryssland donerade ju Krim till Ukraina 1953 eller när det var, nu så vill de ha tillbaka halvön och det med våld. Det känns ju inte som en ''fair deal'' kan jag tycka.
Jag tror att Sverige är mycket tryggare med Nato, men eftersom att vi knappt har något försvar att tala om skulle vi ju kunna bli invaderande av Ryssland om vi gullar med dem idag.

presidente: Missförstå mig inte, jag är inte för en militärallians med Ryssland heller.
Som jag skrev tidigare så vill jag ha en allians mellan de nordiska länderna.

Det kan jag hålla med om.


   
SvaraCitera

Jag skulle nog inte säga att det är rätt tillfälle att gå med i NATO idag, kanske i framtiden. Hittills har det varit en bra strategi att vara neutrala så som Presidente säger kan nog Ryssland vara ett större hot om vi går med i NATO.
Så nja eller nej, alliansfriheten har varit en god idé. Det är dock bra att vi ställer upp på en försvarsallians med Finland, vi borde rusta upp vårt försvar, det tror jag skulle göra gott för oss.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

Eftersom att om Ryssland skulle annektera Sverige så får de en väldigt central position i Östersjön + att de enkelt kan invadera vilket annat närliggande som helst om de har Sverige.

Hahahaha! Det är knappast så krigföring idag funkar. Jag har också svårt att tro att de skulle ha råd att göra det om de skulle vilja det.

Trevlig-Snubbe:
''Försvarar krimhalvön'' haha, mot ukrainarna? Ryssland donerade ju Krim till Ukraina 1953 eller när det var, nu så vill de ha tillbaka halvön och det med våld. Det känns ju inte som en ''fair deal'' kan jag tycka.
Jag tror att Sverige är mycket tryggare med Nato, men eftersom att vi knappt har något försvar att tala om skulle vi ju kunna bli invaderande av Ryssland om vi gullar med dem idag.

Ja, det är helt rätt att de föravarar Krim vars ryska majoritetsbefolkning röstade för att bli självständiga ifrån Ryssofobiska Ukraina.
Att Krim donerades till Ukraina på 50-talet spelar ingen roll, Ukraina var en del av Sovjetunionen då och som jag skrev tidigare så är det så att majoriteten av Krims befolkning inte vill tillhöra Ukraina, Borde inte det respekteras?


   
SvaraCitera

Sverige klarade sig igenom kalla kriget utan att bli invaderat av Ryssland (som var mycket mäktigare på den tiden).
Vårt försvar i nuläget är ett skämt och det skulle inte förvåna mig om nedskärningar i försvaret gjorts för att våra "kära" politiker vill få Sverige att gå med i Nato.
Men det är knappast som att det är omöjligt för oss att få ett utmärkt försvar igen så som vi hade det för ett par årtionden sedan.


   
SvaraCitera

presidente:

Hahahaha! Det är knappast så krigföring idag funkar. Jag har också svårt att tro att de skulle ha råd att göra det om de skulle vilja det.

Jag läser krigshistoria på Försvarshögskolan, om det är någon som kan detta så är det jag här på forumet. Sen kan man läsa krigsvetenskap också, då går dem djupare in på strategier och sånt kul.

presidente: Ja, det är helt rätt att de föravarar Krim vars ryska majoritetsbefolkning röstade för att bli självständiga ifrån Ryssofobiska Ukraina.

Tja, ja jo men då borde väl Ryssland uppmana Ukrainare att flytta från halvön likväl från andra delar av Ukraina till Krim och iaf mot gränsen till Ryssland. Och så flyttar ukrainarna dit ryssarna bodde, om det är så illa alltså.

presidente:  Att Krim donerades till Ukraina på 50-talet spelar ingen roll, Ukraina var en del av Sovjetunionen då och som jag skrev tidigare så är det så att majoriteten av Krims befolkning inte vill tillhöra Ukraina, Borde inte det respekteras?

Haha, du tror på ett val som Ryssland gjort där 98% röstade för förslaget att bli en del av Ryssland? Jag menar, vad skulle folk rösta på, dessutom röstade väl inte ens alla, Krimtaterna bojkottade röstningen t.ex. Inte för att jag tycker att dem borde bojkottat omröstningen, de borde ha röstat och röstat nej, dock antar jag att de hade fått repressalier från Ryssland. Sen valde nog samtliga om inte del flesta ukrainarna och krimtatarerna att inte rösta i valet och eftersom att ryssar står för typ 67% av befolkningen var risken extremt hög att ryssarnas vilja hade gått igenom, de fick ju bättre förmåner i form av pension osv, ryssarna.


   
SvaraCitera

presidente:
Sverige klarade sig igenom kalla kriget utan att bli invaderat av Ryssland (som var mycket mäktigare på den tiden).
Vårt försvar i nuläget är ett skämt och det skulle inte förvåna mig om nedskärningar i försvaret gjorts för att våra "kära" politiker vill få Sverige att gå med i Nato.
Men det är knappast som att det är omöjligt för oss att få ett utmärkt försvar igen så som vi hade det för ett par årtionden sedan.

Tumme upp


   
SvaraCitera

När jag räknar hur många ukrainare det finns i Ryssland vs hur många ryssar det är i Ukraina är det betydligt fler ryssar i Ukraina än ukrainare i Ryssland. Men 1/5-del av den ryska befolkningen i Ukraina skulle kunna flytta till Ryssland mot att samtliga ukrainare i Ryssland flyttar till Ukraina. Inte för att jag tror att det lär hända. Om det inte skulle hända något mycket speciellt händer.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

Jag läser krigshistoria på Försvarshögskolan, om det är någon som kan detta så är det jag här på forumet. Sen kan man läsa krigsvetenskap också, då går dem djupare in på strategier och sånt kul.

Fast då borde du lärt dig att det inte är så troligt att man annekterar hela länder idag. 

Trevlig-Snubbe:

Tja, ja jo men då borde väl Ryssland uppmana Ukrainare att flytta från halvön likväl från andra delar av Ukraina till Krim och iaf mot gränsen till Ryssland. Och så flyttar ukrainarna dit ryssarna bodde, om det är så illa alltså.

Varför?

Trevlig-Snubbe:
Haha, du tror på ett val som Ryssland gjort där 98% röstade för förslaget att bli en del av Ryssland? 

Det var inte Ryssland som stod för valet det var Krimarna själva som tog beslutet att arrangera ett val.
Nej jag tror inte att 98% av Krims befolkning ville bli en del av Ryssland, som du skriver så valde många att bojkotta valet.

Trevlig-Snubbe:

 Jag menar, vad skulle folk rösta på, 

På att vara en del av Ryssland bevisligen.

Trevlig-Snubbe:

 dessutom röstade väl inte ens alla, Krimtaterna bojkottade röstningen t.ex. Inte för att jag tycker att dem borde bojkottat omröstningen, de borde ha röstat och röstat nej, dock antar jag att de hade fått repressalier från Ryssland. Sen valde nog samtliga om inte del flesta ukrainarna och krimtatarerna att inte rösta i valet och eftersom att ryssar står för typ 67% av befolkningen var risken extremt hög att ryssarnas vilja hade gått igenom, de fick ju bättre förmåner i form av pension osv, ryssarna.

De får väl skylla sig själva om de inte ville rösta?
Sedan så skriver du ju själv att Ryssarna röstade på att tillhöra Ryssland och att de är majoriteten av befolkningen.
Varför ska Ukrainare ha mer rätt till Krim en Ryssarna?


   
SvaraCitera