Aviseringar
Rensa alla

Vill du ha hjälp i datorforumet? Skriv en beskrivande titel, ett beskrivande inlägg, och bifoga nödvändiga saker!


Ämnesstartare

Vill du ha hjälp i datorforumet?
Det finns ingenting som är så störande som att försöka hjälpa någon som verkligen gör det svårt - så det slutar ofta med att personen i fråga inte får hjälp, eller får hjälp väldigt segt.

Skriv en beskrivande titel
Titeln skall vara en kort sammanfattning av ditt problem! Har du problem med att din skärm visar fel färger, skriv det, inte »HJÄLP, viktigt, skynda!!!11one» - det gör inte att folk svarar snabbare. Det enda det åstadkommer är att folk som kanske skulle kunna hjälpa dig med ditt problem tycker du är jobbig och skiter i att ens läsa inlägget. Så, tips 1: skriv en bra
sammanfattande titel.

Ett beskrivande inlägg
Skriv vad ditt problem är, beskriv ditt problem, vad du vill ha hjälp med, vad du redan försökt och gärna med läsbar text. Skriv inte »min skärm ser fuckad ut! hjälp mig plz va ska ja göra!?!!» - det säger ingen någonting. Skriv då hellre något i den stilen »Färgerna på min skärm visas inte som de skall, jag har försökt ändra med knapparna på skärmen, men det blir bara värre, och jag har kollat så att det inte är glapp - vad kan det vara för fel?» Försök sedan, för allt i världen, att skriva med stor bokstav i början och punkt i slutet av varje mening - det upskattas. [Förtydligande, tack till KID_IS_BACK]

Om du på egen hand (vilket jag hoppas du har) att lösa problemet - skriv om det, skriv vad du gjort, och vad som hände. Du kanske redan är halvvägs, eller har råkat förvärra problemet? Länka till de guider du använt dig av och sådant, mer om det här under.

Bifoga nödvändiga saker!
Har du pronlem med HTML-, PHP, eller C#-kod - förvänta dig då inte att någon skall kunna lösa felet utan att du bifogar din kod. På forumet finns det mig veterligen inga tankeläsare! Om något program visas fel, eller om din hemsida visas fel, lägg då upp en skärmdump (eller hemsidan i fråga och länka till den) så att man kan se den. En bild säger mer än tusen ord, right?

För kod i allmänhet, snälla, snälla, använd [pre] koden [/pre]. Det ser ut så här:

<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<title>Hejsan</title>
</head>
<body lang="sv">
<h1>Rubrik :D</h1>
<p>
Här är ett stycke text!
</p>
</body>
</html>

Om du har väldigt långa kodstycken, då är pastebin din kompis. Kan du inte hitta dit, då borde du inte använda datorer alls :P.

Var trevlig, var inte kaxig, tacka för hjälpen!
Var inte otrevlig mot den som försöker hjälpa dig, det är bara korkat - riktigt utbota idiotiskt! Käfta inte emot med någon som faktiskt kan det där bättre än du, vad är poängen? Du tjänar inget på det, men du förlorar eventuell hjälp! Var inte kaxig het enkelt! Hett tips är att tacka för hjälpen sedan också! [Tack till Slaktmästarn, som föreslog detta!]

Om du får hjälp, eller om du fixar problemet sjäkv - berätta hur!
Berätta hur du lyckades lösa problemet, med vems föreslagna metod, med vilken artikel du hittade via google, helt enkelt hur i helsike du fick det att fungera! Detta kan vara till oerhörd hjälp för andra med samma problem så de slipper famla i blindo, utan kan göra som du gjorde, och förhoppningsvis, fixa problemet med ens!

Vill du bli ännu bättre, både på att ställa frågor och på engelska, lyssna på farbror Nyson:

NYSON_IS_BACK:

Väldigt bra: http://catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

Och om du inte tycker om engelska:

Jeff Eklund:

...för de som ej orkar läsa igenom stora texter på engelska:
http://se.linux.org/dokumentation/artiklar/kunskap/smartafragor

En annan frän grej jag just kom på är att det vore väldigt trevligt om man märkte sina trådar, t.ex. skrev "Linux: Hur får jag flash att fungera i Ubuntu" eller "HTML/CSS: Kan man centera en sida vertikalt - i så fall hur?". Bara en.. praktisk grej [blush].


   
Citera
Ämnesstartare

Tack! Riktlinjer för hjälptrådar behövs (om nu någon kommer läsa den). Ett annat tips om man vill ha svar på sin fråga är att hålla god ton. Att vara otrevlig/kaxig/whatever gör bara att ingen orkar ta sig tid att hjälpa personen i fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slaktmästaren:

Tack! Riktlinjer för hjälptrådar behövs (om nu någon kommer läsa den).

Mjo, det är väl tyvärr problemet... Jag har dock haft för vana att ändra på riktigt gräsliga titlar så att man ser på dem vad tråden handlar om.

Slaktmästaren:

Ett annat tips om man vill ha svar på sin fråga är att hålla god ton. Att vara otrevlig/kaxig/whatever gör bara att ingen orkar ta sig tid att hjälpa personen i fråga.

Added där uppe, med credit :3.


   
SvaraCitera

Jag skulle föreslå att du ändrar rubriken "ett vettigt inlägg" till någonting i stil med "beskriv problemet," eftersom det beskriver textstycket som följer bättre (och "vettigt" är väldigt subjektivt.)

Ett annat tips är att folk bör skriva vad de redan gjort för att försöka lösa problemet (och hur de gjort detta.) Dels ser det till att den som försöker hjälpa inte slösar sin tid på lösningar som redan visat sig ineffektiva, och dels visar det att frågeställaren faktiskt försöker lösa problemet på egen hand och inte bara använder forumet som sin personliga googlesquad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Jag skulle föreslå att du ändrar rubriken "ett vettigt inlägg" till någonting i stil med "beskriv problemet," eftersom det beskriver textstycket som följer bättre (och "vettigt" är väldigt subjektivt.)

Done :3.

KID_IS_BACK:

Ett annat tips är att folk bör skriva vad de redan gjort för att förs...

Tillagt, med credit :3.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NYSON_IS_BACK:

Väldigt bra: http://catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

Läst den, i översättning <3, men att pracka på folk den här kändes lite overkill... Tyvärr :(.


   
SvaraCitera

Hampie:

Läst den, i översättning <3, men att pracka på folk den här kändes lite overkill... Tyvärr

Sant, men att rekommendera för vidare läsning är bra grejor.


   
SvaraCitera

Hampie:

i översättning

Bifoga gärna denna länk, för de som ej orkar läsa igenom stora texter på engelska:
http://se.linux.org/dokumentation/artiklar/kunskap/smartafragor


   
SvaraCitera

Bra tråd, inte för att jag kan något om datorer men det skulle behövas sånna här trådar i alla forumdelarna så folk inte gör så dumma trådar. [smile] Alla utom klotter iaf...


   
SvaraCitera

Förlåt för spamtråden, Hampie.


   
SvaraCitera

Det där gäller väl för allt annat också, inte bara datorer, men kan förstå att det är drygt och se rubriker som "hjälp mig snabbt" hela tiden.

Vore inte helt fel om de kunde lära sig posta bra titlar på trådarna i de andra övriga forumen också.


   
SvaraCitera

jag har ett jätte stor problem! jag kan inte se hela youtube klippen eftersom de stannar up. de laddas inte, så den röda linjen åker inte hela vägen, det är svårt att förklara men jag hoppas ni fattar. ja har en laptop och en vanlig data. när jag kopplar ut min laptop så funkar det på den ena datan. min pappa damsugade datan jag tror det var fläkten han damsög så funkade Youtube men nu är den lika dant igen. den händer också massa saker när jag chattar på msn eller tex um så kommer inte det som ja skriver till dem som jag chattar med eller tvärtom. och på chatten på Um jag skriver något men inget kommer up, jag ser inte vad jag skriver. vad kan det vara för problem?


   
SvaraCitera

ti-92:

jag har ett jätte stor problem!

Om du vill ha hjälp startar du en ny tråd i ämnet, beskriver ditt problem, vad det är för dator du har, med vilken webläsare du använder, vad du har för opretivsystem osv.


   
SvaraCitera

tobias:

Om du vill ha hjälp startar du en ny tråd i ämnet, beskriver ditt problem, vad det är för dator du har, med vilken webläsare du använder, vad du har för opretivsystem osv.

jag fick ju inte det av den modoratorn, han låste den.[tard]


   
SvaraCitera