Aviseringar
Rensa alla

vill du vara trygg i dig själv


Ämnesstartare

vill du att det inte gör dig något om någon säger att du är tråkig? klarar du av att finnas till för dig själv och inte för andra? kan du njuta av sinnesintryck?


   
Citera
Ämnesstartare

Beror ju på vem som säger det och varför. Jag tror att jag på flera sätt är ganska trygg i mig själv men på flera andra absolut inte är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m det vill jag. är absolut inte det idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. det vore bra. har dock för vana att betona min tråkighet innan folk lägger märke till den (så att jag slipper känna pressen)
2. det är faktiskt något som jag är rätt bra på, kanske tack vare att jag i stort sett klarat mig utan familj hela livet
3. ja, tex nhl när det blir mål


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad är att vara trygg i sig själv? sluta jämföra sig med andra? det har jag hört ofta. men jag tycker det verkar svårt att leva utan att jämföra sig med andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

1. det vore bra. har dock för vana att betona min tråkighet innan folk lägger märke till den (så att jag slipper känna pressen)
2. det är faktiskt något som jag är rätt bra på, kanske tack vare att jag i stort sett klarat mig utan familj hela livet
3. ja, tex nhl när det blir mål

(Y)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur gör man för att bli mer medveten så att man slipper känna sig begränsad och förutsägbar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

hur gör man för att bli mer medveten så att man slipper känna sig begränsad och förutsägbar?

jag tror att överdriven medvetandegrad är ett större problem. mycket av det en människa kan göra sker bortom medveten kontroll och för stor självmedvetenhet leder till försämrad prestation och inskränkthet.

missförstod jag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du förstod på ett bra sätt iaf. kanske borde kalla det för något annat, typ mental flexibilitet eller originalitet.

jag brukar dock göra felet(?) att förväxla detta med bildning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om någon sa att jag var tråkig förr... Det tog jag hårt på, nu har jag väl ändå kommit lite längre i min utveckling och insett att en människas åsikter angående mig inte är direkt nödvändiga att ta åt sig av, framförallt inte om de inte kan komma med mer än "Du är tråkig", "Du är duum i huvudet" och så vidare. Liksom konstruktiv kritik är bra. 

I och med att jag är mer rädd för att dö än självmordsbenägen (utom när jag mår väldigt dåligt, men det händer inte tillräckligt ofta), så lever jag nog garanterat för mig själv. 

Fråga tre är jag dock till om jag faktiskt förstår.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har fått höra att jag aldrig kan ta någonting på allvar eftersom jag låtsas vara glad och rolig så att folk ska tycka om mig.


   
SvaraCitera

Jr. HBT:

vill du att det inte gör dig något om någon säger att du är tråkig? 

Vill kunna vara kapabel att avgöra om det är kritik jag kan använda mig av, eller om det i själva verket är personen som säger det som är tråkig, eller "oliktänkande".

Jr. HBT:

 klarar du av att finnas till för dig själv och inte för andra? kan du njuta av sinnesintryck?

För det mesta. Trivs numera i mitt eget sällskap vilket jag ej gjorde förut. Förr i världen kunde jag ibland inte ens gå och duscha utan att få ångest innan pga ville ej vara själv med mina tankar. Var tvungen att ha någon i närheten, eller internet att distrahera mig med, hela tiden. Å andra sidan är jag nu ensam så ofta att jag börjat tycka det är jobbigt att umgås med andra människor :c 

Jr. HBT:

 kan du njuta av sinnesintryck?

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jr. HBT: jag tror att överdriven medvetandegrad är ett större problem. mycket av det en människa kan göra sker bortom medveten kontroll och för stor självmedvetenhet leder till försämrad prestation och inskränkthet.

Detta är mitt problem. Jag håller dock på att utveckla inställningar till livet som kringgår denna bugg i huvet.

Säger någon "du är tråkig" eller nått liknande så påminner jag mig själv bara om att det inte existerar en objektiv sanning vad gäller värderingar, och säger för mig själv eller till de "det är din åsikt".

Jr. HBT: klarar du av att finnas till för dig själv och inte för andra?

Börjar lära mig att jag är viktigast för mig själv. Självbevarelse är prio 1 i livet och inget säger att det ska vara annorlunda än så.

Jr. HBT: kan du njuta av sinnesintryck?

Då jag överlämnar allt ansvar till mitt högre jag bortom det medvetna, då fungerar det mer än väl. När jag däremot känner att jag hela tiden måste vara på min vakt...då blir det tunnelseende och allt vad det innebär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den här informationen beskriver mer vad det hela handlar om: True self and false self


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jr. HBT:

vill du att det inte gör dig något om någon säger att du är tråkig?

nej

Jr. HBT:

klarar du av att finnas till för dig själv och inte för andra?

vet inte varför jag skulle vilja det

Jr. HBT:

kan du njuta av sinnesintryck?

hehe ja


   
SvaraCitera