Aviseringar
Rensa alla

vill du vara trygg i dig själv


Ämnesstartare

Jr. HBT: sluta jämföra sig med andra? det har jag hört ofta. men jag tycker det verkar svårt att leva utan att jämföra sig med andra.

det är inte svårt när man kan det...:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jr. HBT: jag tror att överdriven medvetandegrad är ett större problem. mycket av det en människa kan göra sker bortom medveten kontroll och för stor självmedvetenhet leder till försämrad prestation och inskränkthet.

man kan vara medveten om annat än sig själv... tror han menade så...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja jag vill vara trygg i mig själv men vill fortfarande kunna bry mig om andra och ta åt mig kritik, utan att ta illa upp.

balansgång


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är trygg i mig själv, ja. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror man missar mycket om man bara finns för sin egen skull och inte bryr sig om vad andra tycker. jag vill vara trygg i mig själv och inte rädd för andra, men ändå inte göra nåt dumt mot någon


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vem vill inte vara trygg i sig själv? men uhm ja det vill jag


   
SvaraCitera

isola: Beror ju på vem som säger det och varför. Jag tror att jag på flera sätt är ganska trygg i mig själv men på flera andra absolut inte är det.

+1

Beror ju helt på situationen och inblandade personer. Skulle nog kunna hantera det ganska bra om någon sade åt mig "Fan vad du är tråkig/dum", däremot kan jag sitta själva och ha ångest över vad andra tycker om mig men inte säger. Om de väl skulle säga det skulle det nog vara mer som en lättnad, då slipper jag undra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

man kan vara medveten om annat än sig själv... tror han menade så...

oavsett vad så är medvetande och konsekvenstänkande ofta ett hinder.

men du vill väl bara kalla mig egoist som vanligt.

övriga: tack för era svar! intressant att se. men frågeställningen kan fortfarande utvecklas åt flera håll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jr. HBT: oavsett vad så är medvetande och konsekvenstänkande ofta ett hinder.

för vad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

för vad?

många saker man kanske vill göra. typ allt som kräver övning, och allmänt reflekterande kring saker också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jr. HBT: många saker man kanske vill göra. typ allt som kräver övning, och allmänt reflekterande kring saker också.

så är det inte för mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför ska dom sakerna vad man vill göra vara viktigare än allt annat? det är sånt som förstör mest tkr jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

2. Jag vill kunna vara mig själv och vara nöjd med vem jag är. Jag vill
vara oberoende och självständig; känna att jag klarar mig på egen hand.
Skulle man känna så, tror jag att behovet av erkännande från andra i
allmänhet skulle försvinna/sänkas. Har man den tryggheten och tron på
sig själv, kan man nog klara sig igenom många motgångar och utmaningar
och överleva. Jag vill kunna leva för min egen skull och för hitta motivation för att göra det jag vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

undrar om andra frågan var om man vill leva för sig själv eller för andras bekräftelse, eller om man klarar av att bara vara en korkad psykopat som har ihjäl sig själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill leva i relation och ömsesidigt beroende, men likt många här tycka att jag är värdefull och finna något slags syfte utöver att finnas till för mina vänner.


   
SvaraCitera