Aviseringar
Rensa alla

vill ha förslag på vegetariska recept ni vet är goda.


Blivande_japan:

Aha, tror inte jag är så kräsen, tycker linser smakar mycket detsamma.

Är phett kräsen. Dock kan rätter med röda också bli goda om man kryddar bra och inte kokar sönder...

Blivande_japan:

Gjorde en indisk linsgryta igår som blev mycket god

Resäpt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Resäpt.

http://www.ica.se/Recept/dhal-indisk-linsgryta-614423/

hade dock i mer koriander och spiskummin!


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

http://www.ica.se/Recept/dhal-indisk-linsgryta-614423/


Lol, jag som just satt och var sugen på ingefära. Lajm, också. Skall kika vad jag har hemma, har nog nästan allt, lagar kanske detta i dag! Najs.


   
SvaraCitera

Brukar göra rätt hyggliga falafel eller kikärtsbiffar.

Du behöver:
Kikärtor
Citron
Sesamfrön eller tahini
Vitlök
Olivolja
Diverse kryddor du gillar

1. Blötlägg kikärtor.

2. Koka dem ELLER låt bli. Fördelen med okokta kikärtor är att de håller ihop bättre inför friteringen och får en konsistens som är närmare den du får på falafeln i gatuköken, vilket kan vara eftersträvansvärt (knaprig utsida, mjuk och smakrik insida). Om du kokar kikärtorna däremot har du möjlighet att göra hummus av smeten du inte använder. Jag brukar koka hälften av kikärtorna och dedikera dem enbart för hummus, och göra falafel eller biffar av resten.

3. Släng i kikärtorna i en matberedare, tillsammans med lite olivolja, några pressade vitlöksklyftor, lite persilja, citronsaft efter smak, salt och peppar, tahini eller sesamfrön. Använder du kokta kikärtor kan du eventuellt behöva slänga i lite potatismjöl också för att hålla ihop dem bättre.

4a - falafel: Rulla bollar av smeten och låt dem stå medan du värmer upp en kastrull med rapsolja till ohyggliga temperaturer (använd så mycket olja du känner för att slösa, för mig brukar det räcka med att täcka upp en tredjedel eller hälften av bollarna, så kan man rulla runt dem själv). I med falafern med en sked och se till att de friteras jämnt på alla sidor. Ta upp och låt torka lite.

4b - kikärtsbiffar: Värm en gjutjärnspanna med en klick smör till en hyffsad temperatur (använder 5/6 från början för att få stekyta up biffarna så de håller ihop bättre, sänker sedan till ~3-4 för innertemperaturen). Smöret är lite av en balansgång här, du vill inte bränna dem men kikärtorna drar lätt åt sig fettet så har du för mycket kan de bli mosiga runt utsidan, vilket du inte vill.

Har ingen bild på falafeln men biffar blir typ såhär:
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Lajm, också. Skall kika vad jag har hemma, har nog nästan allt, lagar kanske detta i dag! Najs.

nice! kärde dock själv med citron i, för det hade jag hemma, funkade fint det med!

respons:

Brukar göra rätt hyggliga falafel eller kikärtsbiffar.

det verkar nice!

respons:

Diverse kryddor du gillar

Vilka brukar du använda? Har verkligen ingen aning om hur jag bör krydda, men gillar typ alal kryddor[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad brukar du äta till förresten?


   
SvaraCitera

respons:

Sesamfrön eller tahini

Shit, vad gott det verkar. [cry] Så mycket god mat att laga och äta, så lite tid! Men, vad fan, hårda kikärtor? Fast du menar välan blötlagda okokta? Ja, det gör du. Seg jag känner mig...

Gud, detta måste jag göra. IMORGON KANSKE.

Vad är det för konstigt couscousliknande gojs på bilden, för övrigt?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Vilka brukar du använda? Har verkligen ingen aning om hur jag bör krydda, men gillar typ alal kryddor

Beror på vad jag har för stunden. Hackad persilja, lite mynta, spiskummin, eventuellt lite kanel. Har en tendens att slänga lite chili i allt jag gör också, men det beror på vad man är ute efter.

Blivande_japan:

Vad brukar du äta till förresten?

På bilden är det en linsröra med spenat (lat-mat dagen efter jag gjorde storkok med biffarna). Fräs lite lök och vitlök, häll på linser, koka upp med vatten, släng i en frusen kloss spenat, koka bort vattnet, krydda. + hemgjord hummus, lite rödlök och fetaost.

Ris och sötsur sås funkar också om man är trött.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Beror på vad jag har för stunden. Hackad persilja, lite mynta, spiskummin, eventuellt lite kanel. Har en tendens att slänga lite chili i allt jag gör också, men det beror på vad man är ute efter.

okej! tack så mycket! [smile]


   
SvaraCitera

respons:

Har en tendens att slänga lite chili i allt jag gör också

Samma här :$ När jag gör chili con carne tar jag typ en fjärdedel av burken [blush]


   
SvaraCitera

Här är en soppa på vita bönor jag improviserade fram förra hösten när jag hade 0 pengar, hittade vita bönor i skafferiet och det började bli kallt (vilket kräver tjocka tröga soppor, mums!). [blush]

Image

Du behöver:
Vita bönor
Lök
Vitlök
Kryddor
Smör
Bonus: Selleri, purjo, majrova eller kålrot (också billigt)

1. Hacka lök och vitlök (samt selleri, purjon, kålroten etc, beroende på vad du har. Jag ser alltid till att ha en kålrot i kylen, de kostar typ 1-2 kr, funkar bra i soppa och ger en rätt mättande fyllning). Fräs i en kastrull med lite olivolja tills de börjar få färg.

2. Släng i kryddor. Timjan och rosmarin funkar bra om du har.

3. Häll på vita bönor, vatten, någon buljong om du har. Koka under lock på rätt hög temperatur. Du vill ha allt mjukt nog, men inte att smaken ska flyta ut i vattnet för mycket eftersom vi inte kommer att använda allt till soppan.

4. Häll av vattnet i en behållare (spara!).

5. Häll över bönorna och löken etc i en matberedare eller mixer. Häll på lite av vattnet i taget från behållaren och mixa tills du har rätt konsistens. Smaka av och krydda (salt + peppar). Lägg i en bit smör för att ta ned temperaturen lite + runda av smaken.

6. Häll upp i skål.


   
SvaraCitera

Ang soppan så kan du använda precis samma utförande för morot, broccoli, kålrot, pumpa etc istället för vita bönor.


   
SvaraCitera

Om du kokat kikärtorna så funkar de ju faktiskt som bas för mat i sig själva. Kikärtor är bäst.

Image

Hyvla morot, hacka tomat, broccoli och lök, stek tillsammans med kikärtor och kryddor. Ha på lite soja och tabasco för att få ut maximal smak av kikärtorna, salt peppar och lite socker för att få fram tomaterna mer. Servera med ris, hummus, sötsur sås och feta.


   
SvaraCitera

Är du fattig och sötsugen är ett tips att steka havregryn i socker, smör och kardemumma och sedan blanda med äppelmos och youghurt och ha på lite kako. Billigt sätt att dämpa sötsuget framför datorn om kvällen + går snabbt att göra.

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

.

Tack för alla tips! Har du något überrecept på hummus också, eller bör jag googla fram ett själv?


   
SvaraCitera