Aviseringar
Rensa alla

vill ha min dator länge


Haien:

Ja man kan uppgradera internminne, frågor på det?

"internetminne"


   
SvaraCitera
Haien

Ruttenfisk:

"internetminne"

Oh... vafan är det för fråga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är 64bitars det   vanligaste eller finns det mera?


   
SvaraCitera
Haien

Det finns 32 bitar men köper man en dator nu så köper man 64.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:
Det finns 32 bitar men köper man en dator nu så köper man 64.

najs jag har det


   
SvaraCitera

Getrekt: Beror ju dock på hur ofta man använder datorn, använder man den många gånger är det bättre att låta den stå på men om man använder den lite så bör man stänga av.

Ser man bara till hdd så är väl det optimala en jämn temperatur. Det är de stora temperatursvängningarna som kan krascha diskarna och naturligtvis också höga temperaturer. En orsak varför diskarna i laptops har kortare livslängd jämfört med den hdd jag tipsade om som är ovanligt sval och fin.

Utför man något på datorn en gång i halvtimman dygnet runt (kollar/skickar mails, gör inlägg på forum, tankar ner från TPB eller liknande) så kan det väl vara idé att ha på datorn dygnet runt. Likaså om man kör den som en webserver. Men annars... stäng av den när den inte används.

Danneboi: Är 64bitars det vanligaste eller finns det mera?

32 bitars är enkärniga processorer. 64 bitars är flerkärninga processorer. Enkärniga CPUs har inte funnits detta årtionde (tror jag inte i varje fall).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

classified:

Ser man bara till hdd så är väl det optimala en jämn temperatur. Det är de stora temperatursvängningarna som kan krascha diskarna och naturligtvis också höga temperaturer. En orsak varför diskarna i laptops har kortare livslängd jämfört med den hdd jag tipsade om som är ovanligt sval och fin.

Utför man något på datorn en gång i halvtimman dygnet runt (kollar/skickar mails, gör inlägg på forum, tankar ner från TPB eller liknande) så kan det väl vara idé att ha på datorn dygnet runt. Likaså om man kör den som en webserver. Men annars... stäng av den när den inte används.

32 bitars är enkärniga processorer. 64 bitars är flerkärninga processorer. Enkärniga CPUs har inte funnits detta årtionde (tror jag inte i varje fall).

Har läst om att laptoparna krashar mest för att dem blir så överhettade, men med en stationär dator så är de ju stora fläktar så tror inte det ska vara något problem? men  datorn kan man väl använda i flera timmar utan att  hela datorn fuckar ur eller hur funkar det? är inte så inne i det försöker lära mig 🙂


   
SvaraCitera

Danneboi:

Har läst om att laptoparna krashar mest för att dem blir så överhettade, men med en stationär dator så är de ju stora fläktar så tror inte det ska vara något problem? men  datorn kan man väl använda i flera timmar utan att  hela datorn fuckar ur eller hur funkar det? är inte så inne i det försöker lära mig 🙂

Det stämmer att laptops ofta kraschar just p gr av att de blir överhettade. Det finns ju inte samma möjligheter av utrymmesskäl att bygga in lika kraftfulla fläktar i en liten laptop som det gör i en stationär dator. Sedan är det ju rena dödsstöten för en laptop att ex tas med ut på badstranden där tempen i solen många gånger ligger på både 40 och 50 grader i solen. Förvisso har väl nyare laptops inte mekaniska "snurrade" hdd utan SSD-diskar men man får tänka på andra detaljer i laptopen som också avger värme. Processorer på både moderkortet och i förekommande fall både på grafikkort och ljudkort.

En stationär dator är enl min uppfattning ljusår mycket bättre än en laptop. Den enda nackdelen med den stationära datorn är att man inte kan ta med den.

Med 100% sannolikhet kommer din stationära dator att hålla många många år framöver utan att gå sönder. Den enda nackdelen är att tillverkarna producerar nya uppdateringar hela tiden så om kanske 5 år känns den kanska lite... hmm... gammal.  Ledsen

Du kör Win 10 Pro i den kan jag tänka, eller?


   
SvaraCitera
Haien

classified:

Sedan är det ju rena dödsstöten för en laptop att ex tas med ut på badstranden där tempen i solen många gånger ligger på både 40 och 50 grader i solen. Förvisso har väl nyare laptops inte mekaniska "snurrade" hdd utan SSD-diskar men man får tänka på andra detaljer i laptopen som också avger värme. Processorer på både moderkortet och i förekommande fall både på grafikkort och ljudkort.

Säger du att hdd:s i regel avger mer värme än ssd:s?

För övrigt så har en dator en processor så länge det inte är en påkostad server med flera sockets. "Processorn" på grafikkortet kallas för gpu, och ljudkort i laptops avger knappt någon värme alls.

Det man bör tänka på när man pratar värme i laptops är cpu, gpu, och i vissa fall psu (processor, grafikkort, nätadapter), då allt annat knappt gör någon skillnad för överhettning osv. Sen så spelar så klart kylningen stor roll vilket du skrev om.


   
SvaraCitera
Haien

classified:

32 bitars är enkärniga processorer. 64 bitars är flerkärninga processorer. Enkärniga CPUs har inte funnits detta årtionde (tror jag inte i varje fall).

Om du pratar om operativsystemets bitar vilket danne snackar om så har du fel, 32 bit os har ingen begränsning på hur många kärnor processorn har, begränsningen som finns vud 32 bit är att internminnet inte kan vara högre än 4GB. 64 bits minnesgräns ligger teoretiskt på 16.8 terrabytes, men är så klart cappad av moderkortet.

Jo enkärniga processorer finns. Jag skulle gissa på att en tredjedel av Sveriges befolkning går runt med enkärniga och i vissa fall 32 bits maskiner i fickorna. Apple har använt enkärniga processorer i iphones ända till deras nyaste iphone 7. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

classified:

Det stämmer att laptops ofta kraschar just p gr av att de blir överhettade. Det finns ju inte samma möjligheter av utrymmesskäl att bygga in lika kraftfulla fläktar i en liten laptop som det gör i en stationär dator. Sedan är det ju rena dödsstöten för en laptop att ex tas med ut på badstranden där tempen i solen många gånger ligger på både 40 och 50 grader i solen. Förvisso har väl nyare laptops inte mekaniska "snurrade" hdd utan SSD-diskar men man får tänka på andra detaljer i laptopen som också avger värme. Processorer på både moderkortet och i förekommande fall både på grafikkort och ljudkort.

En stationär dator är enl min uppfattning ljusår mycket bättre än en laptop. Den enda nackdelen med den stationära datorn är att man inte kan ta med den.

Med 100% sannolikhet kommer din stationära dator att hålla många många år framöver utan att gå sönder. Den enda nackdelen är att tillverkarna producerar nya uppdateringar hela tiden så om kanske 5 år känns den kanska lite... hmm... gammal.  Ledsen

Du kör Win 10 Pro i den kan jag tänka, eller?

aa eller windows 10 home ..men de är väl samma skit? haha har inte ens installerat skiten köpte den för en månad sedan men det är på gång ska snart köpa skärm när jag e klar med sommarjobbet


   
SvaraCitera

Haien: Säger du att hdd:s i regel avger mer värme än ssd:s?

Ja, en mekanisk hdd drar mer energi än en SSD och följaktligen avger en mekanisk disk mer värme. Energiförbrukning omvandlas nästan alltid till värme.

Do solid state hard drives run hotter than regular hard drives?

Haien: För övrigt så har en dator en processor så länge det inte är en påkostad server med flera sockets. "Processorn" på grafikkortet kallas för gpu, och ljudkort i laptops avger knappt någon värme alls.

Jag kallar processorer oavsett om de sitter på moderkortet eller grafikkortet för just processor. Min processor på mitt grafikkort har dessutom en egen fläkt som inte har något med fläkten till processorn på moderkortet att göra.

Haien: Jo enkärniga processorer finns. Jag skulle gissa på att en tredjedel av Sveriges befolkning går runt med enkärniga och i vissa fall 32 bits maskiner i fickorna. Apple har använt enkärniga processorer i iphones ända till deras nyaste iphone 7.

Eftersom tråden handlar om Dannes stationära dator så syftar jag naturligtvis på en- resp flerkärniga CPUs till stationära datorer. Och stationära datorer med enkärniga CPUs har nog inte byggts på många många år.

Haien: Om du pratar om operativsystemets bitar vilket danne snackar om så har du fel, 32 bit os har ingen begränsning på hur många kärnor processorn har, begränsningen som finns vud 32 bit är att internminnet inte kan vara högre än 4GB. 64 bits minnesgräns ligger teoretiskt på 16.8 terrabytes, men är så klart cappad av moderkortet.

Syftar Danne på 32 bitars resp 64 bitars OS så har jag missat något. Jag syftade enbart på CPUn. 

Det finns väl för övrigt ingen anledning att installera ett 32 bitars OS i en dator - stationär som laptop - med 64 bitars processor!??


   
SvaraCitera

classified: Tänker du använda mekaniska hdd så kör på diskar med max 1TB

Varför bör man inte använda större sådana? Planerar att skaffa ny extern disk och tänkte satsa på en stor


   
SvaraCitera
Haien

Inte Jung:

Varför bör man inte använda större sådana? Planerar att skaffa ny extern disk och tänkte satsa på en stor

Antar att han syftar på att livslängden på större hdds i regel är märkvärt kortare, ofta med flera år.


   
SvaraCitera
Haien

classified:

Ja, en mekanisk hdd drar mer energi än en SSD och följaktligen avger en mekanisk disk mer värme. Energiförbrukning omvandlas nästan alltid till värme.

Ja, nästan all it gör om el till bara värme, förutom de sakerna som har rörliga delar. I en hdd så används näst intill all el för att hålla diskarna snurrande, vilket betyder att elenergin i det fallet omvandlas till rörelseenergi, vilket inte motsvarar värme.

classified:

Jag kallar processorer oavsett om de sitter på moderkortet eller grafikkortet för just processor. Min processor på mitt grafikkort har dessutom en egen fläkt som inte har något med fläkten till processorn på moderkortet att göra.

Och jag kallar ram-stickor för ollon.

Vad har fläktar med hurvida en gpu är en processor eller inte att göra, mitt grafikkort har 3, gör det någon skillnad för frågan, nej.

classified:

Eftersom tråden handlar om Dannes stationära dator så syftar jag naturligtvis på en- resp flerkärniga CPUs till stationära datorer. Och stationära datorer med enkärniga CPUs har nog inte byggts på många många år.
??

Då får du ta och specificera dig bättre nästa gång, du sa att de inte hade byggts på flera år, vilket de har.

Raspberry pi är dock en enkärnig stationär dator som tillverkas för fullt idag.

classified:

 Syftar Danne på 32 bitars resp 64 bitars OS så har jag missat något. Jag syftade enbart på CPUn. 

Det finns väl för övrigt ingen anledning att installera ett 32 bitars OS i en dator - stationär som laptop - med 64 bitars processor!??

Ja, det var det jag antog eftersom han redan hade köpt datorn men inte installerat den.

Nej, säg det till danne.


   
SvaraCitera