Aviseringar
Rensa alla

Vill ha nytt spel men vågar inte


Ämnesstartare

Tjenare!!

jag vill ha ett nytt spel men jag fick ett för 1 månad sen när jag frågar min pappa om jag kan få ett då säger han att jag redan fått ett eller så säger han senast jag köpte ett spel så har du nu klarat ut det vad händer med spelet sen den ligger bara där

HJÄLP NÅGON vad ska jag säga


   
Citera

Tonicoo:
 har du nu klarat ut det vad händer med spelet sen den ligger bara där

Det här känns ju som ett bakvänt resonemang då detsamma gäller filmer, böcker, tidningar och alla möjliga andra grejer.

Om du nu vill köpa spel ofta borde du få möjligheten att göra upp din egen budget istället för att be dina föräldrar helatiden. Har du ingen månadspeng eller veckopeng eller nåt? Om din farsa nu är så brydd med pengar och investering borde han la inse att det är en god investering att låta dig själv ta hand om och planera olika inköp osv. Så att du lär dig eget ansvar och sånt. Sen vad du lägger pengarna på borde vara upp till dig. 


   
SvaraCitera

Miceparade:

Det här känns ju som ett bakvänt resonemang då detsamma gäller filmer, böcker, tidningar och alla möjliga andra grejer.

Om du nu vill köpa spel ofta borde du få möjligheten att göra upp din egen budget istället för att be dina föräldrar helatiden. Har du ingen månadspeng eller veckopeng eller nåt? Om din farsa nu är så brydd med pengar och investering borde han la inse att det är en god investering att låta dig själv ta hand om och planera olika inköp osv. Så att du lär dig eget ansvar och sånt. Sen vad du lägger pengarna på borde vara upp till dig. 

Risken finns ju att om man blir motarbetad att begäret efter den saken ökar, så det kan vara en kontraproduktiv strategi. Samtidigt så är det bra att lära sig att det bevisligen inte är spelet i sig som man vill ha. Om det vore fallet så hade han varit nöjd med det spelet som han fick för en dryg månad sedan. Så han far verkar ha helt rätt i sak, sedan så hur man ska lära sig den insikten som hans far har är klurigt tycker jag. 


   
SvaraCitera

Tonicoo:

Tjenare!!

jag vill ha ett nytt spel men jag fick ett för 1 månad sen när jag frågar min pappa om jag kan få ett då säger han att jag redan fått ett eller så säger han senast jag köpte ett spel så har du nu klarat ut det vad händer med spelet sen den ligger bara där

HJÄLP NÅGON vad ska jag säga

Tänk efter varför säger din far att det räcker med spel denna månaden? Vad tror du hans motiv är? Kan han ha en poäng? Vad? Vill du verkligen ha spelet? Hur tror du att du kommer reagera om du får spelet som du nu säger att du vill ha? Hur har du reagerat tidigare när du har fått ett spel du velat ha? Mitt tips till dig är att du agerar på ett förtroendeingivande sätt, och att du försöker förstå din fars perspektiv. Kanske fråga honom på ett icke anklagande sätt om du inte förstår varför han gör som han gör. 


   
SvaraCitera

kulturmarxisten: Samtidigt så är det bra att lära sig att det bevisligen inte är spelet i sig som man vill ha. Om det vore fallet så hade han varit nöjd med det spelet som han fick för en dryg månad sedan.

Hur menar du att det bevisligen inte är spelet i sig man vill ha och att detta skulle bevisas genom att man vore nöjd med det tidigare spelet? Man får ju ut helt olika saker av olika spel, eller t.ex en fortsättning på något man redan påbörjat. Lite som att läsa de två första Harry Potter-böckerna och sen inte få resten av böckerna i serien för att "nä, du använder ju inte de du redan har, vad ska du då med fler till?". Ej ett logiskt resonemang.


   
SvaraCitera

Miceparade:

Hur menar du att det bevisligen inte är spelet i sig man vill ha och att detta skulle bevisas genom att man vore nöjd med det tidigare spelet? Man får ju ut helt olika saker av olika spel, eller t.ex en fortsättning på något man redan påbörjat. Lite som att läsa de två första Harry Potter-böckerna och sen inte få resten av böckerna i serien för att "nä, du använder ju inte de du redan har, vad ska du då med fler till?". Ej ett logiskt resonemang.

Ja, jag kanske har missuppfattat situationen. Men spel som Counter Strike, Ocarina of Time, Age of Emparies 2, Diablo 2 eller Pokemon Silver tog längre än en månad att spela klart på min tid. Uppföljare släpps inte varje månad exempelvis, inte ens Harry Potter böckerna släppte en ny bok varje månad. Ofta spelar man dessutom om spelet om det är ett bra spel, för i ett spel så kan man alltid spela saker annorlunda och göra andra val. Vad jag minns så spelade man ofta de spel som ens vänner eller andra i familjen spelade, det är inte som om alla vänner skaffar ett nytt spel att spela tillsammans i månaden? 


   
SvaraCitera

kulturmarxisten: tog längre än en månad att spela klart på min tid

Ja sånt är helt olika från titel till titel. Superpopulära Skylanders tar t.ex upp typ 10 timmar, något man lätt kör ut på en helg, vilket gäller för ganska många äventyrs/pusselspel. Portal körs igenom på typ en dag. Det blir ganska många re-runs på en månad.
Det behöver ju inte heller gälla spel som är helt nya utan som redan har fått en massa uppföljare eller fler titlar ur samma franchise. 

Oavsett vilket så lär det ju vara jobbigt för föräldrarna att hålla på och köpa nya spel jämt, så både TS och föräldrar borde vinna på att TS själv får se över sin ekonomi och spara till de titlar hn vill köpa.


   
SvaraCitera

Miceparade:
Ja sånt är helt olika från titel till titel. Superpopulära Skylanders tar t.ex upp typ 10 timmar, något man lätt kör ut på en helg, vilket gäller för ganska många äventyrs/pusselspel. Portal körs igenom på typ en dag. Det blir ganska många re-runs på en månad.
Det behöver ju inte heller gälla spel som är helt nya utan som redan har fått en massa uppföljare eller fler titlar ur samma franchise. 

Oavsett vilket så lär det ju vara jobbigt för föräldrarna att hålla på och köpa nya spel jämt, så både TS och föräldrar borde vinna på att TS själv får se över sin ekonomi och spara till de titlar han vill köpa.

Jag kan sympatisera med föräldrar som inte låter barn köpa allt de får för sig att de vill ha på momangen.  Jag hade nog aldrig köpt Skylanders till mina barn, de hade fått vänta 3 månader åtminstone. Hade gärna uppmuntrat dom att tänka till vad det var som de gillade med Skylanders. Det finns dessutom massor med andra saker man kan göra än att spela nya tvspel som tar 10 timmar att klara av. Nu pratar jag om personer som är yngre än 12-13 år. 


   
SvaraCitera

kulturmarxisten: Det finns dessutom massor med andra saker man kan göra än att spela nya tvspel som tar 10 timmar att klara av.

Visst. Folk är dock olika och har olika intressen. Tycker att det är helt förbi poängen att lägga moraliska värderingar i vilka intressen folk har och sätta sig till doms över huruvida de är bra eller dåliga, sålänge de inte är direkt destruktiva. Vad man gör på fritiden är upp till var och en, varför det också kallas fritid. 
Om man dessutom får förtjäna sin veckopeng/månadspeng genom att t.ex hjälpa till hemma eller göra vissa grejer lär man hinna med en hel del annat utöver spelande. 


   
SvaraCitera

Miceparade:

Visst. Folk är dock olika och har olika intressen. Tycker att det är helt förbi poängen att lägga moraliska värderingar i vilka intressen folk har och sätta sig till doms över huruvida de är bra eller dåliga, sålänge de inte är direkt destruktiva. Vad man gör på fritiden är upp till var och en, varför det också kallas fritid. 
Om man dessutom får förtjäna sin veckopeng/månadspeng genom att t.ex hjälpa till hemma eller göra vissa grejer lär man hinna med en hel del annat utöver spelande. 

Vi verkar ha olika syn på vad frihet är. Min poäng är att det är min plikt som föräldrar att ge mitt barn verktygen att öka sin förmåga att göra egna val. Och det gör man inte genom att lämna uppfostran till marknaden. Begär är inget som kommer inifrån, tvärt om så är det något man lär sig (idag ofta genom reklam). Jag ser det som min uppgift som förälder att hjälpa mina barn hitta sina drivkrafter (vilket inte är samma sak som begär). Ge dom stolthet i sig själva och i sin förmåga. Det handlar inte om moral alls, det handlar om att hjälpa dom lära känna sig själva. Visst är månadspeng inte dåligt, men det ersätter inte föräldraskap. Jag tror inte man behöver pengar som motivation för att hjälpa sin närmaste omgivning och ta hand om sin egen hygien. 


   
SvaraCitera

Tanka istället din komplicerade människa.


   
SvaraCitera

kulturmarxisten:

 det gör man inte genom att lämna uppfostran till marknaden. 

Det stämmer, men jag tycker verkligen inte att uppfostrandet upphör bara för att man lär sitt barn ta ansvar för och planera ekonomi och budget. Det ena behöver inte utesluta det andra .

kulturmarxisten:

 hjälpa mina barn hitta sina drivkrafter

kulturmarxisten:

 Ge dom stolthet i sig själva och i sin förmåga.

 det handlar om att hjälpa dom lära känna sig själva. 

Något som många spel kan hjälpa till med, varför jag personligen också förespråkar att man som förälder, i den mån man har tid, också sätter sig in i vad för slags spel barnen faktiskt spelar. På så sätt kan man exempelvis också lättare känna igen och/eller förhundra ett spelmissbruk.

Jag tror inte man behöver pengar som motivation för att hjälpa sin närmaste omgivning och ta hand om sin egen hygien. 

Vad har hygien med detta att göra? 


   
SvaraCitera

Om ni har ont om pengar och du har spel som du inte spelar längre så går det att sälja eller byta in spel mot nya i en del spelbutiker.


   
SvaraCitera

börja låna spel på biblan.


   
SvaraCitera

Åhh vilka nice ideer från Ensamvargen och sterio total! 😀 Kom på att man kan låna ut och låna spel från vänner också. 


   
SvaraCitera