Aviseringar
Rensa alla

Vill hitta en bok...


Ämnesstartare

Infraröd:

fyra glas vin på tom mage.

Då dricker man i syfte att bli full. Det gör inte jag. Jag dricker i syfte av att njuta av drycken i samband med måltider oftast.

Man tar inte en lina till maten och säger: Wow, den här linan från -92 är en sensation till grytan.
Utan syftet med knark är att bli HÖG (FULL)!!
Syftet med vin är inte att bli full. Där har du skillnaden.
Och såklart vi har ju vodka. Men 6cl vodka blir man sällan full på. Jag kan dricka 4-5 om inte 6 drinkar baserad på vodka utan att bli full eftersom det är ut spett med så mycket annat. Men alla kroppar reagerar olika såklart. Vissa blir fulla av en halv stark öl. T.ex asiaterna, dom saknar en kromosom i kroppen som bryter ner alkoholen så dom blir rå packade av en öl.

Hoppas det inte blev för mycket särskrivning nu.


   
SvaraCitera

Infraröd:

Idiot, jag menar att han inte kan jämföra en lina kokain med ett glas vin. Vad han kan göra är att jämföra en lina kokain med t.ex. fyra glas vin på tom mage. Högheten och skadorna är nog ganska jämförbara.

Du menar inte på allvar att man kan jämföra fyra glas vin på tom mage & en lina kokain? det var det dummaste jag någonsin hört, idiot.
visst, du blir säkerligen full om du inte ätit, men du blir inte hög.
Kokain stimulerar hjärnan väldigt kraftigt, vilket vin inte göra på samma vis. och ruseffekterna är inte ett dugg likadana, vad du än tror.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MikaelH:

Nej, syftet för mig är att inte bli full utan att njuta av drycken. Syftet med knark är att bli hög som är motsvarigheten till full. Korkat!

Ok, isåfall är det bra att du ändrar dig och är konsekvent. Bra.

MikaelH:

Mer eller mindre ja, beror på vad det är för brott så alla lagar inte är så genomtänkta direkt.

Låt gå...

MikaelH:

social stämning

... blir det när man blir berusad. [smile]

MikaelH:

Men det är inte roligt att vara full, snarare patetiskt!

Att vara redlöst packad är fel på alla sätt och vis, ja.

linnnsaan:

Du menar inte på allvar att man kan jämföra fyra glas vin på tom mage & en lina kokain? det var det dummaste jag någonsin hört, idiot.

Vad är problemet? Inte för att jag förespråkar någon av drogerna i speciellt stor utsträckning, men kokain är inte så farligt som du så gärna vill tro.

linnnsaan:

visst, du blir säkerligen full om du inte ätit, men du blir inte hög.

Olika ord för samma sak - berusning. Rusen skiljer sig markant åt, det är jag medveten om, men själva knallen i de olika rusen är jämförbar.

linnnsaan:

Kokain stimulerar hjärnan väldigt kraftigt, vilket vin inte göra på samma vis.

Kokain hämmar återupptag av dopamin, vilket leder (lite förenklat) till eufori, känsla av intellektuell glans och "kontroll" över hela kroppen. Alkohol (etanol) är mer generellt berusande... man hämmar GABA-aktivitet, vilket leder till en smärre sekretion av bl.a. dopamin, serotonin och acetylkolin... på så vis skulle jag vilja säga att kokain är en bättre och mindre klumpig drog, men med tanke på att den är så bra är den också extremt psykiskt beroendeframkallande.


   
SvaraCitera

Vinklippt ängel, riktigt dålig bok, men känner du för att fylla hjärnan med skräplitteratur är det ditt val.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag blir otroligt deprimerad när jag tänker på att det är såna som MikaelH som blir poliser...


   
SvaraCitera

"Vi barn från barnhoff zoo"
En verklighetsbaserad dagbok från en ung tjej med olika problem som börjar med droger i yngre tonåren som lite senare slutar i ett missbruk av heroin och hennes försök till att bli ren.
Finns inlägg från åklagare och släktingar i denna bok också så allt är inte taget från hennes dagbok utan även olika psykologer osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

... blir det när man blir berusad.

Nej, det tillhör den typiska svenska stelheten att man inte kan ha roligt förns man får i sig alkohol. Alla är inte så, men det är en typisk sak för svenskar. Min far är Italienare och jag är inte uppväxt med att se mina föräldrar berusade och vi har aldrig haft en supar tradition i våran familj. Vin till maten och ev avec är det som bjuds på i våran familj.

Så en social stämning blir det inte bara för man är berusad. Utan alla tar dig ett glas och får direkt att samtalsämne. Vinet!
Som du kanske förstår så är jag mycket vin intresserad samt många vänner. 🙂
Kanske dags för en sommeliér kurs för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rodja:

Jag blir otroligt deprimerad när jag tänker på att det är såna som MikaelH som blir poliser...

Kul att du verkar ha förtroende för mig att jag ska bli polis en dag.

Och sen så tycker jag inte du ska vara deprimenad. Det är snart vår och sommar. Ha det trevligt istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MikaelH:

!

Ok. Najs. Gillar dig bättre nu. Du har bättrat dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Go ask Alice har jag tvingats läsa två gånger i skolan. Det är en tjejs dagbok.


   
SvaraCitera

Ask Alice eller vad den heter, som man måste läsa i skolan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MikaelH:

Kul att du verkar ha förtroende för mig att jag ska bli polis en dag.

Dra åt helvete.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rodja:

Dra åt helvete.

Nä, men jag ska dra till Pontus! på middag om 1h. 🙂
Men gå i förväg då så kanske vi ses.

Kram


   
SvaraCitera

Go Ask Alice eller Fråga Alice borde du inte läsa eftersom du vill ha en bok som har hänt på riktigt. Denna bok skrevs av en mormon i antidrog syfte. Allt är påhittat men ingen verkar tro detta. Förutom de som faktist har testat droger och ser i boken att det mesta är ju bara överdrivet och fult

Här har du en artikel som lägger upp fakta om varför den inte är baserad på en riktigt person.

http://www.snopes.com/language/literary/askalice.asp

har dock inga tips om böcker med tjejer som knarkar då det inte är lika vanligt att hitta. men annars har du ju massa när det gäller killar. t.ex. William burroughs,Hunter Thompson eller Terrence McKenna har skrivit massor av härliga knarkarböcker som du borde definivt gilla!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera