Aviseringar
Rensa alla

Vill hoppa av gymnasiet för deltidsjobb.


vackervedder: Självklart är det viktigt att ha gymnasiekompetens, men skolan som den ser ut idag passar absolut inte alla! Jag blir ledsen av hur många människor som lider sig igenom skoltiden. Och jag blir irriterad när folk tror att det handlar om lathet.

De allra flesta tycker att skoltiden är jobbig, det är först då det börjar ställas krav, det är då ens agerande får långdragna konsekvenser, och det är då man själv börjar styra upp sin egna framtid. Det kan mycket väl vara jobbigt, svårt och läskigt på många sätt.

Grejen är att vissa har ett starkare behov av att känna sig bekväm med allt den gör, medans andra känner att det är mer ok att kasta sig in i något otrevligt om det finns en belöning på andra sidan. Jag tror att arbetsgivare helt enkelt inte litar på att någon som inte tog sig genom gymnasiet gör sitt yttersta och vågare gå den extra milen.

Detta applicerar även efter gymnasiet och i resten av ens liv, det dyker upp chanser där man kanske får uppoffra trygghet och bekvämlighet för att visa något eller få något.

Gymnasiet är inte roligt alla gånger, men jag är ganska övertygad om att de flesta är kapabla att slutföra det, det är ingen tung utbildning direkt och kraven är förhållandevis låga. Mitt tips är att avsluta det så fort som möjligt, det utvecklar en själv och ger dig bättre möjligheter i framtiden.


   
SvaraCitera

Uhm är inte dina föräldrar underhållsskyldiga?


   
SvaraCitera

mens:
Plugga på distans istället. Det där deltidsjobbet kommer ej att försörja dig 4 life. Lika bra att få dina gymnasiestudier avklarade så fort som möjligt mvh en som var dum och ej gjorde 

vi är 2


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Tänker inte hålla med de flesta nu, då jag istället är en som ångrar att jag led igenom gymnsiet på det sättet jag gjorde när det tydligen fanns bättre alternativ. 

Du behöver hjälp av psykolog, läkare och någon studie-och yrkesvägledare för att komma fram till vad som passar dig bäst. Depression kan vara på så olika nivåer. Kanske att du kan läsa någon kurs i taget eller gå på en skola som har mer anpassat utefter elevens behov? Min bror är ett exempel på en person som inte har gått ut gymnasiet. Han har nu fast anställning och har ALDRIG mått bättre. Han är däremot fast besluten att gå klart gymnasiet senare via komvux. 

Det är däremot viktigt att du som sagt pratar med psykolog, läkare och syv för att komma fram till något. Alla kan inte ta sig fram i livet på samma väg. Kanske någon kurs i taget samtidigt som deltidsjobb(om du skulle få ett jobb)? Tycker däremot, personligen, liksom de andra verkar tycka, att du ska ta dig igenom gymnsiet. Men det får banne mig ta den tid det tar! - Om det så tar tio år.

Önskar dig lycka till!


   
SvaraCitera

Jag tycker du ska jobba om det får dig att må bättre än i skolan. Din hälsa är viktigast. Skolan kan du komplettera senare när du känner för det det finns ju komvux för vuxna som vill studera gymnasiämnen och det är helt gratis.


   
SvaraCitera
mens
 mens

jonterå:

vi är 2

vi är nog 74663 st uhu. hoppas du också tog igen det på komvux sedan. man är ju tyvärr körd annars. tycker synd om dem som läst men ej  får läsa upp betyg på komvux. vad ska de göra liksom.


   
SvaraCitera

mens:

vi är nog 74663 st uhu. hoppas du också tog igen det på komvux sedan. man är ju tyvärr körd annars. tycker synd om dem som läst men ej  får läsa upp betyg på komvux. vad ska de göra liksom.

är 17 och jobbar så det är inte jätte dumt att inte läsa komvux 😉


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Blir ju svårare få jobb om hoppar av/inte har gått på gymnasiet. Finns många företag som har som krav att man gått ut gymnasiet.


   
SvaraCitera
mens
 mens

jonterå:

är 17 och jobbar så det är inte jätte dumt att inte läsa komvux 😉

kanske kommer du kunna hanka dig fram på extremt lågbetalade vikariat ett tag sen men du kommer ju att ångra dig sedan, vågar jag nog påstå.


   
SvaraCitera

aristoteles: De allra flesta tycker att skoltiden är jobbig, det är först då det börjar ställas krav, det är då ens agerande får långdragna konsekvenser, och det är då man själv börjar styra upp sin egna framtid. Det kan mycket väl vara jobbigt, svårt och läskigt på många sätt.

Grejen är att vissa har ett starkare behov av att känna sig bekväm med allt den gör, medans andra känner att det är mer ok att kasta sig in i något otrevligt om det finns en belöning på andra sidan. Jag tror att arbetsgivare helt enkelt inte litar på att någon som inte tog sig genom gymnasiet gör sitt yttersta och vågare gå den extra milen.

Detta applicerar även efter gymnasiet och i resten av ens liv, det dyker upp chanser där man kanske får uppoffra trygghet och bekvämlighet för att visa något eller få något.

Gymnasiet är inte roligt alla gånger, men jag är ganska övertygad om att de flesta är kapabla att slutföra det, det är ingen tung utbildning direkt och kraven är förhållandevis låga. Mitt tips är att avsluta det så fort som möjligt, det utvecklar en själv och ger dig bättre möjligheter i framtiden.

Absolut. Men när det handlar om personliga problem (ej utlösta av skolan) såsom psykiska svårigheter som man söker hjälp för, är det inte bara att "uppoffra trygghet och bekvämlighet". Man hoppar inte av "för att det är tråkigt att gå i skolan". Om man hoppar av med den anledningen är det nog fortfarande större problem i bakgrunden: det kan vara tråkigt i skolan pga understimulering (man kanske valt fel inriktning och behöver större utmaningar eller kurser närmare ens intressen), utanförskap/mobbning, koncentrationssvårigheter, mental utmattning, somatisk problematik som gör att man är sjukskriven ofta och hamnar efter m.m. Så jag tror det sällan handlar om ren tristess.

Ja, de flesta är kapabla att slutföra gymnasiet direkt efter grundskolan. Och de flesta som inte är det vid 16-19 års ålder är oftast kapabla att fixa det i efterhand. Så det är väl bra att man kan ta det när det passar ens egen kropp och själ.


   
SvaraCitera

vackervedder:

Absolut. Men när det handlar om personliga problem (ej utlösta av skolan) såsom psykiska svårigheter som man söker hjälp för, är det inte bara att "uppoffra trygghet och bekvämlighet". Man hoppar inte av "för att det är tråkigt att gå i skolan". Om man hoppar av med den anledningen är det nog fortfarande större problem i bakgrunden: det kan vara tråkigt i skolan pga understimulering (man kanske valt fel inriktning och behöver större utmaningar eller kurser närmare ens intressen), utanförskap/mobbning, koncentrationssvårigheter, mental utmattning, somatisk problematik som gör att man är sjukskriven ofta och hamnar efter m.m. Så jag tror det sällan handlar om ren tristess.

Ja, de flesta är kapabla att slutföra gymnasiet direkt efter grundskolan. Och de flesta som inte är det vid 16-19 års ålder är oftast kapabla att fixa det i efterhand. Så det är väl bra att man kan ta det när det passar ens egen kropp och själ.

amen 


   
SvaraCitera

mens:

kanske kommer du kunna hanka dig fram på extremt lågbetalade vikariat ett tag sen men du kommer ju att ångra dig sedan, vågar jag nog påstå.

pappa ahr företag i bygg branschen så tvivlar starkt på dina ord 😉


   
SvaraCitera
mens
 mens

jonterå:

pappa ahr företag i bygg branschen så tvivlar starkt på dina ord 😉

hoppas att du slipper räkna ut några mått sen bara!


   
SvaraCitera

mens:

hoppas att du slipper räkna ut några mått sen bara!

För det är omöjligt att lära sig på egen hand eller? Hen kommer förmodligen söka efter den lärdomen själv när situationen kräver. 

http://www.matteboken.se/ osv 


   
SvaraCitera
mens
 mens

S3ON:

För det är omöjligt att lära sig på egen hand eller? Hen kommer förmodligen söka efter den lärdomen själv när situationen kräver. 

http://www.matteboken.se/ osv 

nu underskattar du nog byggarna lite! 


   
SvaraCitera