Aviseringar
Rensa alla

Vill inte bo hemma längre.


Ämnesstartare

Tjo, jag undrar lite grejor som jag hoppas ni kan ge svar på.

Jag bor med min mor och bror, min mamma dricker för mycket och hon och jag kommer inte överens. Vill inte bo kvar, ska jag gå till socialen och be om egen lägenhet och förklara läget?
Är det ens en möjlighet? Och om det då är en möjlighet att få egen lägenhet som 17åring, vem betalar, och på vilka villkor?


   
Citera

Två nästan likadana inlägg på någon minut. Hm.


   
SvaraCitera

Bor du i en liten stad med många hyresrätter är det ju möjligt att få hjälp av socialen. Bor du i en större stad så är chansen nästan obefintlig. Sen beror det ju också på hur illa din situation hemma är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan inte heller bo hos min pappa eftersom han och jag just börjat lära känna varann och jag känner mig ganska obekväm när jag är med honom under längre stunder. Han har inte plats hemma hos sig heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Bor du i en liten stad med många hyresrätter är det ju möjligt att få hjälp av socialen. Bor du i en större stad så är chansen nästan obefintlig. Sen beror det ju också på hur illa din situation hemma är.

Bor i västerås, det är väl inte speciellt litet..


   
SvaraCitera

fråga soc.


   
SvaraCitera

Soc brukar kunna ordna sådant.
Fosterhem finns ju också, men de brukar inte vara så bra om man nu inte har tur...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

Fosterhem finns ju också, men de brukar inte vara så bra om man nu inte har tur...

Fosterhem vill jag inte bo i. Har kompisar som bor i fosterfamilj och dom tycker att det är pest. Så jag orkar inte heller försöka.


   
SvaraCitera

HellMillan:

17åring, vem betalar, och på vilka villkor?

Förmodligen så kommer soc sätta digpå ett fosterhem för att du inte är myndig en[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sovande:

Förmodligen så kommer soc sätta digpå ett fosterhem för att du inte är myndig en[n]

Jag har hört att man kan få möjlighet till egen lägenhet om man sköter studier och så.. För fosterfamilj vill jag helst inte till. Det brukar vara ganska så bestämda regler hos sånna..


   
SvaraCitera

HellMillan:

Jag har hört att man kan få möjlighet till egen lägenhet om man sköter studier och så.. För fosterfamilj vill jag helst inte till. Det brukar vara ganska så bestämda regler hos sånna..

Oj kan man[rolleyes] Jaa precis och dom är alltid inte så bra heller.

Men hur ee det med att skaffa en 1:a då?


   
SvaraCitera

tror att de kommer sätta dig hos din pappa faktist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sovande:

Men hur ee det med att skaffa en 1:a då?

Jo jag ska fråga pappa att fixa en etta åt mig. Har hittat en som ligger på typ 2700 i månaden.

ti-92:

tror att de kommer sätta dig hos din pappa faktist.

Jo det tror jag med. Och pappa ska flytta snart, kanske till något större, så ska höra med honom lite


   
SvaraCitera

HellMillan:

Jo jag ska fråga pappa att fixa en etta åt mig. Har hittat en som ligger på typ 2700 i månaden.

Men då får vi hoppas på det:)


   
SvaraCitera

HellMillan:

Vill inte bo kvar, ska jag gå till socialen och be om egen lägenhet och förklara läget?

Du kan ju alltid försöka, men finner de inte din situation tillräckligt akut så får du vara beredd på att din ärende hamnar "råkar" hamna mellan deras stolar.


   
SvaraCitera