Aviseringar
Rensa alla

Vill inte ha tandställning


Ämnesstartare

Hej jag har ett litet problem! Jag har förr haft tandställning i hela sex år och har äntligen kommit ifrån den sedan tre år tillbaka. Men nu vill läkarna sätta in en igen, sedan ska de operera mitt överbett och sedan ska jag ha tandställning även efter det! :'(

För det första är jag rädd för bieffekterna, hörde om en tjej som opererade käken och var svullen i fejset i ett år. Och du kan bli avdomnad i munnen permanent.

Jag har liksom aldrig haft några killar efter mig för att jag alltid har varit lite fulare än andra. Men nu har jag äntligen börjat se jättebra ut. Så nu står killarna nästan på rad. Har en kille på G just nu, men jag är rädd att han kommer sticka så fort han ser mig med en fet tågräls på tänderna.

JAG VILL INTE HA TANDSTÄLLNING ELLER OPERERA MIG MEN MAMMA NÄSTAN TVINGAR MIG!!! Jag menar visst när jag är gammal kommer jag få problem med käken, men då har man redan smakat på livets goda och kan lika gärna äta mos. Jag vill vara vacker nu och föralltid, jag vill inte bli snygg först vid tjugo.

Och tandställning passar mig verkligen inte, jag liknar ett jävla miffo med det!![shake]

Jag skickar med en bild så kan ni se hur jag ser ut nu![blush]


   
Citera
Ämnesstartare

peachiiie:

men jag är rädd att han kommer sticka så fort han ser mig med en fet tågräls på tänderna

då är han ju inget att ha iallafall

tycker du ska göra det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

peachiiie:

Jag menar visst när jag är gammal kommer jag få problem med käken, men då har man redan smakat på livets goda och kan lika gärna äta mos

[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men ha inte det då om du nu tycker det är värt de


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men mamma kommer aldrig förlåta mig om jag inte gör det. jag tog upp det idag och hon blev skitirriterad![shake]


   
SvaraCitera

Hur gammal är du? Hur mycket pengar har din familj? Utomlands, t.ex. i England och Frankrike finns det sätt att eventuellt lösa det här utan operation och i stället mestadels med tandställningar som inte syns. Det beror lite på hur gammal du är och hur stort problemet är.

Är det samma läkare som behandlat dig i 6 år som nu föreslagit operation? Har de "misslyckats" med behandlingen och kommit fram till att de nu måste operera - i så fall tycker jag att det verkar vara en indikation på att de inte vet vad de pysslar med. Eller är det så att den tidigare behandlingen med tandställning gjordes med operationen i sikte?

Jag tror att man numera kan få behandling i annat EU-land och ändå få ut det på tandvårdsförsäkringen men att skillnaden är att man då först måste lägga ut alla pengar själv och sedan ansöka om återbetalning.

Vad är det för problem de nämner om du inte gör behandlingen? Det största problemet som kan komma av överbett är sömnapné i min mening.

Du skulle också kunna gå och få en "second opinion", som man säger, hos en annan läkare/tandläkare för att se om de säger samma sak. Man får väl välja tandläkare och ändå få ut på försäkringen, är det inte så?

Läs även på
min sida om tandställning om du är intresserad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag är sjutton och min mamma har inte mycket pengar, hon har två jobb. och pappa vägrar betala så länge hans fru finns med i bilden. Jag hade tågräls i sex år på låg - mellanstadiet och då fick jag även gummiband, men det hjälpte inte. så nu vill de operera både för att fixa utseendet men även hälsan. men jag kan leva med sömnapné och tvingas äta mos när jag är 80. mina tänder ser bra ut nu och det är inte många som lägger märke till mitt överbett.

Så jag ser det som en onödig sak, att jag ska behöva genomlida nästan tre år till med ångest och önskan att slita av mitt ansikte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du kommer nog få komplikationer i framtiden om du inte gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hannnah:

du kommer nog få komplikationer i framtiden om du inte gör det.

men de sa det skulle dröja till jag blev väldigt gammal, då bryr jag mig inte. min mamma har också lite överbett och hon har klarat sig. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

peachiiie:

men de sa det skulle dröja till jag blev väldigt gammal, då bryr jag mig inte. min mamma har också lite överbett och hon har klarat sig.

men tänk om, du kommer få betala sjuka summor pengar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om du inte vill ha skeva tänder men ändå inte tandställning så har jag det perfekta knepet. sätt in tandställningen först, sedan går du till en smyckesaffär, där kan de hjälpa dig att fästa diverse diamanter och smycken, ringar osv. visst, det blir lite dyrare men du kommer ha ett skitsnyggt par grillz (känd accessoar inom hip hop-kulturen) och när tandställningen tas ut, ett perfekt leende! lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hannnah:

men tänk om, du kommer få betala sjuka summor pengar!

jomen som jag sade, jag ser ut som ett miffo i tandställning och jag vill va snygg nu, inte först när jag är 20, då e det redan försent.[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

peachiiie:

jomen som jag sade, jag ser ut som ett miffo i tandställning och jag vill va snygg nu, inte först när jag är 20, då e det redan försent

äh okej, jaja. hade tandställning i två åå, tog bort den nyss och mina tänder är awesome nu så ja tror ändå det är värt det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hannnah:

äh okej, jaja. hade tandställning i två åå, tog bort den nyss och mina tänder är awesome nu så ja tror ändå det är värt det.

kanske. men mina tänder är redan snygga så det känns som att tandställningen är onödig. men men tack ändå![love]


   
SvaraCitera

peachiiie:

jomen som jag sade, jag ser ut som ett miffo i tandställning och jag vill va snygg nu, inte först när jag är 20, då e det redan försent.

Livet e ju inte direkt slut vid 20 [shake] Tror inte heller du vill leva med sömnapné. Det e lätt att säga nu men du kommer säkert ångra dig i framtiden.


   
SvaraCitera