Aviseringar
Rensa alla

Vill inte ha tandställning


Exner

peachiiie:

problem

Tungt, men det är värt det. Jag hade från att jag var 20-23, vilket förstås inte är det roligast, men med facit i hand är det klart värt det. Visserligen är det kul att se bra ut när man är ung, men om du sedan måste skaffa tandställning i alla fall som gammal, kommer du ju inte ha din ungdom att balansera det med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

volleyfantasten:

Livet e ju inte direkt slut vid 20

nej när man är tjugo är folk inte lika ytliga och går inte efter utseendet, men jag e så jävla trött på att bli mobbad för tandställning och jag vill ha kille nu. och ingen kille tycker det är sött med tandställning... eller?[confused]


   
SvaraCitera

peachiiie:

nej när man är tjugo är folk inte lika ytliga och går inte efter utseendet

det där köper jag inte. folk är och kommer alltid att vara mer eller mindre ytliga oavsett ålder. e väl snarare att folk börjar fatta att det finns mer än ett bra yttre när man blir äldre. känns ganska desperat att skippa något som kommer gynna än resten av livet bara för att man vill ha kille just dem 2-3 åren man har det. en tandställning e ju inte heller något man har för alltid så folk borde kunna förbise den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slipp då. Men då får du gå med fula tänder 4 lajf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Slipp då. Men då får du gå med fula tänder 4 lajf.

det är ju det som är grejen, jag har inte snea tänder, den enda anledningen till att de vill sätta in tandställning är för att förbereda mina tänder på att käken ska opereras. nåt sånt sa dom. så nej jag kommer inte ha snea tänder 4lajf men ett överbett som knappt syns. suck on that[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

volleyfantasten:

en tandställning e ju inte heller något man har för alltid så folk borde kunna förbise den.

det är ju det många inte gör. iaf inte jag. men jo jag blev så illa tvingad till tandställning idag tyvärr. så japp hello singelliv och ångest [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

peachiiie:

så nej jag kommer inte ha snea tänder 4lajf men ett överbett som knappt syns. suck on that[y]

överbett är ju ej kul??
skulle ha dansat glädjedans av att få bli av med om jag haft [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

skulle ha dansat glädjedans av att få bli av med om jag

jomen som sagt, vill va snygg nu och inte sen. jo klart jag vill va snygg sen men jag vill va det nu åsså. och tandställning är fett äckligt[rolleyes]


   
SvaraCitera

Hej igen.
Jag tolkar det som att det är samma typer som inte lyckades fixa överbettet som nu vill att du ska opereras? Det indikerar att de inte har någon koll faktiskt. Jag har sett många bilder på käkopererade här i Sverige och såvitt jag kan bedöma från bilder så har man i vissa fall flyttat fel käke. Det är väldigt viktigt att välja rätt kirurg, det ska vara någon som kan något om ansiktets balans. Man får absolut inte lockas av att det är gratis!

Det är en vanlig missuppfattning att tandställning löser en massa problem. I många fall skapar det faktiskt problem som kan bli oerhört svåra att lösa sen. Men eftersom folk får raka tänder så är de så glada över det att de inte tänker på att vissa problem som de har beror på tandställningen.

Hur stort är ditt överbett? Känns det som om tungan får plats i sidled och bakåt/framåt? Vilka käkar har de föreslagit ska opereras - ska du t.ex. vidga överkäken?

Jag är ingen läkare men har spenderat några hundra timmar på att läsa om sådant här. Jag *kanske* kan hjälpa dig. Du kan maila till mig. Min mailadress står på min hemsida som jag länkade till i mitt förra inlägg.

Min erfarenhet är att mammor inte har så mycket koll på de här områdena. Och att de där experterna inte alltid är så kunniga som man kan tro och hoppas. Min mamma är t.ex. jätteledsen att hon pushade för att jag skulle ha tandställning. De experter som jobbade på mig använde en förkastlig metod som än idag är accepterad. Det kommer kosta 100.000 att rätta till. Så så kan det också gå! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du kommer att tacka din mor en dag!
Tyckte det var hemskt med tandställning i flera år men det är så värt det. Filmstjärneleende är aldrig fel![bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

peachiiie:

med en fet tågräls på tänderna.

I lol'd.

Men jag tycker synd om dig som verkligen inte vill detta, dock tänker jag säga att tandläkarna vet nog bäst. Om killen dissar dig pga tandställning är han ju ändå inget att ha, haha.


   
SvaraCitera

Tandläkarna vet inte alltid bäst. Speciellt inte om de redan har testat i 6 år utan att lyckas.

Om den här gubbens forskning hade fått komma fram så hade jättemånga människor sluppit "tågräls" och operation och dessutom fått vackra ansikten och bättre andning. Räls ger raka tänder men det förstör ansiktet för alltid om tänderna flyttas bakåt. Det gör att ansiktet åldras snabbare.

Det är inte bara att göra en käkoperation. Risk finns alltid att hela eller delar av läppen domnar bort permanent. Jag tycker du ska be om en second opinion.

Sen finns alltid osynlig tandställning (Invisalign - sommarjobba och spara ihop pengar kanske?). Och nästa år är du myndig och bestämmer över dig själv.


   
SvaraCitera

Ursäkta att jag spammar denna tråd men jag känner för trådskaparen och tycker det är synd att vi inte har fler möjligheter till tandvård här i Sverige. Tänker också att någon annan i samma situation kanske kommer in här och tittar.

Det här beskriver ganska bra vad jag sa tidigare - att det finns hjälp att lösa ett överbett utan operation och utan traditionell tandställning. Jag översätter det sista han säger i sitt svar:

"...det är lätt att förklara varför ditt överbett inte löstes (med tandställning). Anledningen är att traditionella tandreglerare inte vet hur man korrigerar överbett eftersom de inte har kunskapen att göra det. Funktionella tandreglerare å andra sidan gör detta genom att använda sig av funktionell apparatur."

Han pratar alltså om en avtagbar skena som knappt syns och den kanske man får ha ett år så är problemet löst. Alltså ingen operation! Och tandställning ev. ett väldigt kort tag.


   
SvaraCitera