Aviseringar
Rensa alla

Vill inte tillbaka till jobbet


Ämnesstartare

Hej

Jag jobbar som telefonförsäljare för ett företag. Jag har efter fyra dagar nu insett att detta är det värsta jobbet en människa kan ha. Åtminstone känns det så för mig. Jag vill sluta. Men problemet är att jag inte vill gå tillbaka dit överhuvudtaget och uppsägningstiden ligger på två veckor. Då måste jag minst jobba tre pass i veckan på tre timmar vardera. Men till och med det är alldeles för mycket. Jag vill inte ringa hem till någon och störa någonsin igen. Jag känner mig riktigt äcklad när jag ringer för allt blir bara falskt och sedan skall jag försöka sälja en massa strunt också. Hemskt är det. Jag klarar inte av att gå in i rollen som försäljare.

Jag har några kompisar som helt enkelt struntade i att gå tillbaka till jobbet. Men kan man verkligen göra så? Arbetsgivaren vill ha ett skriftligt avtal på att man säger upp sig och det betyder att jag måste gå dit och jobba igen, men det vill jag verkligen inte. Jag mår psykiskt dåligt när jag är där, på grund av att det är så deprimerande och man känner sig så påträngande och onödig.

Vad tycker ni att jag ska göra?

Tack för svar


   
Citera

Sjukskriv dig.


   
SvaraCitera

Jag har den perfekta lösningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag sjukanmälde mig för snart två veckor sedan och har inte gått dit sedan dess [ops] (är/var också telefonförsäljare [smile])


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gå dit å se hur mycket du kan missköta dig, flämta kraftigt när du ringer till någon, spela onlinepoker hela tiden och sup.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Säker på att de inte skulle gå med på direkt uppsägning? Känns värdelöst för dem att ha en försäljare som inte vill sälja :S

Fråga ifall du kan sägas upp på stört. Bryr du dig inte om att kunna använda chefen som referens i framtiden är det bara att sluta gå dit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dansa på borden, ta med luftgeväret och skjut på snacksmaskinen tills du får en gratis snickers osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror btw att cheferna på sådana ställen är vana vid att folk slutar dyka upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

prata ihop dig med dina arbetskamrater, starta revolt!


   
SvaraCitera

Sluta gå dit, att du bara orkade jobba i fyra dagar är ändå inget du bör skriva på CVt så det spelar ingen roll vad du gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sluta gå dit, som tidigare sagt. Antagligen kommer du inte skriva upp detta jobb som merit på ditt CV.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men vad blir det för konsekvenser om jag bara slutar gå dit överhuvudtaget? Det är denna lösning som känns mest lockande, men även som den, så att säga, fegaste lösningen. Även om det är ett skit jobb, så har jag åtagit mig denna uppgiften, och jag har lärt mig att det man tar för sig det skall man även slutföra. Men sedan handlar det även om moral. Jag anser att arbete som telefonförsäljare är omoraliskt, och jag har även lärt mig att omoraliska handlingar aldrig skall tas i akt.

Så då uppstår dilemmat. Omoral mot det jag lovat? Vad är viktigast anser ni?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pellemede:

uppsägningstiden ligger på två veckor.

Förklara för din chef hur dåligt du mår av att vara där så förstår nog han/hon.

Pellemede:

Jag känner mig riktigt äcklad när jag ringer för allt blir bara falskt och sedan skall jag försöka sälja en massa strunt också. Hemskt är det. Jag klarar inte av att gå in i rollen som försäljare.

Har full förståelse för att du känner så. Jobbade som telefonförsäljare i ca 4 månader. Känns som att jag har tur som slapp undan med åtminstone en liten del av själen i behåll.


   
SvaraCitera

Pellemede:

Så då uppstår dilemmat. Omoral mot det jag lovat? Vad är viktigast anser ni?

Du har en sund inställning då du anser att man bör slutföra det man påbörjat[y] Ett jobb är faktiskt ett jobb. Därför kan det vara bra att gå dit, göra dina sista pass så kan du vara nöjd med dig själv att du ändå försökt och gjort ditt bästa, sedan att telefonförsäljning inte var något för dig är en annan sak.

Hur omoraliskt är egentligen ditt jobb? Du ringer och stör folk i 30 sekunder, vill dom inte lyssna på dig kan dpom bara lägga på luren. Finns ingen du ringt som tänker på dig tio minuter senare så jag har väldigt svårt att tänka mig att någon på allvar blir lidande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Du ringer och stör folk i 30 sekunder

snarare typ 5-10 min [sad]


   
SvaraCitera