Aviseringar
Rensa alla

Vill klicka hem en kokbok


time
 time
Ämnesstartare

Sitter och slösurfar (internetfönstershoppar) och är verkligen sugen på att inhandla en kokbok - men jag vill inte betala 300 spänn för massa invecklade recept á Gordon Ramsay som innehåller typ bläckfisklever och svåra såser. Jag vill ha en vettig kokbok med recept folk i min ålders- och intressegrupp (fattiga men matglada studerande) skulle ha nytta av.

Typ recept på bröd.
Och goda (men enkla och billiga) pastasåser.
Och såna saker.

Finns det någon sådan bok tryckt, eller måste jag skriva ut allt jag skulle vara intresserad av från nätet och ha ett litet färglöst häfte istället för en färgglad fin bok? [sad]


   
Citera

jag kan skriva en åt dig för 200 kr


   
SvaraCitera

alla recept kommer att avslutas med frasen "Det äger."


   
SvaraCitera

rutiga kokboken


   
SvaraCitera

"vår kokbok" har la hållit sen jesus gick i kortbyxor.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Brk g:

alla recept kommer att avslutas med frasen "Det äger."

Den ska vara seriös men lite humoristisk, med många bilder och bilder på varje receptresultat!! Kan du sånt, va? [mad]

Grief:

rutiga kokboken

Gissade nästan det. Men den har inga bilder. Halva glädjen ligger ju i att se hur det INTE kommer se ut när du kämpat klart!


   
SvaraCitera

Alltså. Palla. All mat kan man göra på känn, typ. Man behöver inga kokböcker. Bo hos Stringis och Ensamvargen i en månad så kommer du anamma deras skillz.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Den ska vara seriös men lite humoristisk, med många bilder och bilder på varje receptresultat!! Kan du sånt, va? [mad]

bilder vägrar jag.

Ögon i en plåthink:

All man kan man göra på känn, typ. Man behöver inga kokböcker.

wort


   
SvaraCitera

Bröd är roligaste grejen att göra på känn! Det är dock bra att ha någon form av grund att utgå från, men det kan man googla fram. Byta ut mjölsorter sedan, bara. Bara man har mängder. Och man kan ha i vad man vill i bröd!


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Den ska vara seriös men lite humoristisk, med många bilder och bilder på varje receptresultat!! Kan du sånt, va?

Jag skulle kunna fixa det här. Ge mig några veckor av matlagande så langar jag sedan. Fast jag orkar nog inte. Vad ambitiöst. [cry]


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Alltså. Palla. All mat kan man göra på känn, typ.

Jag lagar oftast mat på känn. Men det känns inte riktigt hemtrevligt utan en fin bok man kan bläddra i när man inte riktigt vet vad man ska laga. Speciellt när man är fattig och pluggar och inte riktigt har tid. Och fantasin inte räcker längre än till typ, nudlar.

Är inte Stringis och Ensamvargen också veganer? För ni veganer tycks aldrig ha slut på inspiration, minsann. Ni kan minsann koka ihop precis vad som helst [mad] Jag har för mycket kött som kluddar ihop mina imaginationsartärer...


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Gissade nästan det. Men den har inga bilder. Halva glädjen ligger ju i att se hur det INTE kommer se ut när du kämpat klart!

sant, med bilder blir det "roligare"
jag har en gammal hemkunskapsbok jag följer recept ifrån, busenkelt
annars är nog det bästa faktiskt att skriva ut recept från internet, eller skriva av om man inte har skrivare
jag har en anteckningsbok där jag skriver ner om jag hittar något kul recept


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Bröd är roligaste grejen att göra på känn!

Jag kan laga i princip vad som helst utom bröd! Scones på sin höjd, men bröd, jag blir en sån fåntratt när det kommer till brödbak, allt jag vet är att det förmodligen ska vara lite mjöl i, och sen lär jag stå där som ett fån och bara "va, kommer det inte ut färdigskivat?". Men det vore underbart att kunna laga bröd! Med lite morotsriv i kanske. Och någon slags honungsmarinad penslat på.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Är inte Stringis och Ensamvargen också veganer? För ni veganer tycks aldrig ha slut på inspiration, minsann. Ni kan minsann koka ihop precis vad som helst [mad] Jag har för mycket kött som kluddar ihop mina imaginationsartärer...

skillnaden är att de inte kan ha animaliska produkter i maten

vissa kanske blir inspirerade av att tvingas vara mer medvetna om vad de stoppar i sig, men rent krasst har veganer färre möjligheter.

kött är nyttigt och bra att äta och man blir inte dum av kött. det är dock inte långsiktigt hållbart för mänskligheten att äta kött.


   
SvaraCitera
zIGGE

timeisrunningout:

bröd!

drf bröd bakas.


   
SvaraCitera