Aviseringar
Rensa alla

Vill köpa dyr dator men vet inte hur jag ska få råd?


Ethan
Ämnesstartare

Hej!
Jag är 12 år och vill köpa en ny dator åt mig själv som kostar ca. 25 000 kr.
Det är VÄLDIGT mycket pengar men jag kommer kunna förhoppningsvis kunna använda den under hela min utbildning, så jag tror att det kommer bli värt det!

Problemet är att jag inte vet hur jag ska få råd med den? Jag får 250 kr i månaden men mamma brukar glömma bort att dela ut den ganska ofta. Jag har kollat på nätet där jag har hittat massa enkät grejer, men oftast måste man vara 16 år och så känns inte dom så säkra. Jag har också läst på andra forum där folk rekommenderar att sälja kakor och bakelser, men det är lite svårt i mitt område där inte så många litar på andra som bakar saker.

Hur ska jag göra?  Jag vet att det kanske inte är det lättaste att tjäna 25 000 kr, men finns det något som åtminstone kan få mig på god väg? Jag uppskattar alla svar!

Tack!
MvH,
Ethan 


   
Citera

Måste din dator vara så dyr? Kan du inte bygga en egen billigare? Och du kanske kan klippa gräsmattor på sommaren och skotta snö på vintern?


   
SvaraCitera

Ethan:
Hej!
Jag är 12 år och vill köpa en ny dator åt mig själv som kostar ca. 25 000 kr.
Det är VÄLDIGT mycket pengar men jag kommer kunna förhoppningsvis kunna använda den under hela min utbildning, så jag tror att det kommer bli värt det!

Problemet är att jag inte vet hur jag ska få råd med den? Jag får 250 kr i månaden men mamma brukar glömma bort att dela ut den ganska ofta. Jag har kollat på nätet där jag har hittat massa enkät grejer, men oftast måste man vara 16 år och så känns inte dom så säkra. Jag har också läst på andra forum där folk rekommenderar att sälja kakor och bakelser, men det är lite svårt i mitt område där inte så många litar på andra som bakar saker.

Hur ska jag göra?  Jag vet att det kanske inte är det lättaste att tjäna 25 000 kr, men finns det något som åtminstone kan få mig på god väg? Jag uppskattar alla svar!

Tack!
MvH,
Ethan 

vad är det för dator? kan den prata eller?


   
SvaraCitera
Haien

Finns ingen som helst anledning för dig att köpa en dator för det priset om du inte ska göra något speciellt med den utan bara lägger ner mer på den i framtidssäkrande syfte. Lägg ner högst 10k så sparar du resten och uppgraderar senare om det behövs.

its_just_me:

vad är det för dator? kan den prata eller?

Datorer kommer lätt upp i det priset, och ja med cortana, men finns ingen användning för det.


   
SvaraCitera

its_just_me:

vad är det för dator? kan den prata eller?

dessutom så finns det datorer för runt 3000-5000 kr som är jättebra! Kolla här! 2222 kronor för en bra dator! Avrunda det till 2200 kronor! 2200 kronor, delat på 250 kronor/månad= 8,8 månader. Avrunda det, 9 månader. På 9 månader så kan du få en helt ny, bra dator. Smart va?

Ethan:
Hej!
Jag är 12 år och vill köpa en ny dator åt mig själv som kostar ca. 25 000 kr.
Det är VÄLDIGT mycket pengar men jag kommer kunna förhoppningsvis kunna använda den under hela min utbildning, så jag tror att det kommer bli värt det!

Problemet är att jag inte vet hur jag ska få råd med den? Jag får 250 kr i månaden men mamma brukar glömma bort att dela ut den ganska ofta. Jag har kollat på nätet där jag har hittat massa enkät grejer, men oftast måste man vara 16 år och så känns inte dom så säkra. Jag har också läst på andra forum där folk rekommenderar att sälja kakor och bakelser, men det är lite svårt i mitt område där inte så många litar på andra som bakar saker.

Hur ska jag göra?  Jag vet att det kanske inte är det lättaste att tjäna 25 000 kr, men finns det något som åtminstone kan få mig på god väg? Jag uppskattar alla svar!

Tack!
MvH,
Ethan 


   
SvaraCitera
Haien

its_just_me: Kolla här! 2222 kronor för en bra dator!

Mycket glad


   
SvaraCitera
Ethan
Ämnesstartare

Jag vet att det finns datorer för billigare, men jag är väldig specific med vilka datorer jag vill köpa. Och ja, den kan typ pratat Mycket glad


   
SvaraCitera

Ethan:
Jag vet att det finns datorer för billigare, men jag är väldig specific med vilka datorer jag vill köpa. Och ja, den kan typ pratat Mycket glad

försök gå ner i pris. 10.000-15.000 kanske?  Billigast att bygga en egen men du kanske inte har dom kunskaperna än. Byggde en bra speldator för 8000kr. 

Sälj saker som du har hemma om det finns nåt du inte behöver.


   
SvaraCitera

Du borde köpa en billigare dator, antingen delar för sig eller en komplett begagnad för ett bra pris. Då du inte är 18+ eller har en fast inkomst så tycker jag verkligen att du borde sänka ribban och vara lite mer realistisk. Var nöjd med sakerna som du kan få tag på och planera i framtiden, dvs flertal år framöver att fixa häftigare grejer om du så vill då.

25 000 är väldigt mycket pengar, otroligt mycket för någon i din ålder. Ännu värre om man lägger allt på En sak. Det är knappt vuxna som lägger det på en dator, och då är det 10 000 - 15 000 kr, mer eller mindre man har kvar efter alla räkningar och betalningar som majoriteten måste betala för (hyra, mat, kläder m.fl).

Sätt en gräns/mål på runt 6000-7000 om inte mindre och spara samt jobba fram dina hårt förtjänade pengar om det så krävs. Om du värderar det så pass

Det här är inte menat för att vara elak och trycka ner barns drömmar och framtid utan det är enbart för att hjälpa dig att förstå hur pengar fungerar, att tålamod och uppskattning går långt!


   
SvaraCitera
Ethan
Ämnesstartare

Marioswish:
Du borde köpa en billigare dator, antingen delar för sig eller en komplett begagnad för ett bra pris. Då du inte är 18+ eller har en fast inkomst så tycker jag verkligen att du borde sänka ribban och vara lite mer realistisk. Var nöjd med sakerna som du kan få tag på och planera i framtiden, dvs flertal år framöver att fixa häftigare grejer om du så vill då.

25 000 är väldigt mycket pengar, otroligt mycket för någon i din ålder. Ännu värre om man lägger allt på En sak. Det är knappt vuxna som lägger det på en dator, och då är det 10 000 - 15 000 kr, mer eller mindre man har kvar efter alla räkningar och betalningar som majoriteten måste betala för (hyra, mat, kläder m.fl).

Sätt en gräns/mål på runt 6000-7000 om inte mindre och spara samt jobba fram dina hårt förtjänade pengar om det så krävs. Om du värderar det så pass

Det här är inte menat för att vara elak och trycka ner barns drömmar och framtid utan det är enbart för att hjälpa dig att förstå hur pengar fungerar, att tålamod och uppskattning går långt!

Jag förstår. Men vilket fall som helst behöver jag ett sätt att skaffa pengar på. Frågan i denna tråd är hur jag kan tjäna pengar. Förlåt om det kanske var lite otydligt.


   
SvaraCitera

Vad är det för dator? Färdigbyggd? Testa att ta delarna och sätt ihop en kundvagn på Inet, skulle inte förvåna mig om den blir några tusenlappar billigare där. 25k är sjukt mycket, jag slösade 11k på min och jag kan köra på Ultra på alla spel än idag 3 år senare. 

Men om du behöver pengar så börja jobba, finns jobb för yngre. Var själv tidningsförsäljare fram till 15års ålder. 


   
SvaraCitera

Ethan:

Jag förstår. Men vilket fall som helst behöver jag ett sätt att skaffa pengar på. Frågan i denna tråd är hur jag kan tjäna pengar. Förlåt om det kanske var lite otydligt.

Lugnt, kände att det var lite passade med rådgivning och vägledning med tanke på din ålder. Har gjort mitt.

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ethan
Ämnesstartare

Marioswish:

Lugnt, kände att det var lite passade med rådgivning och vägledning med tanke på din ålder. Har gjort mitt.

Lycka till!

Tack!


   
SvaraCitera
Ethan
Ämnesstartare

Jag tycker att det är så störande! Jag är extremt villig att arbeta för att tjäna pengar. Jag tycker till och med att det är kul! Men vid min ålder, verkar det helt värdelöst!


   
SvaraCitera

Du måste ha något att erbjuda som andra är villiga att betala för. Det är oftast svårt som 12åring, då man generellt är ganska dålig på det mesta.


   
SvaraCitera