Aviseringar
Rensa alla

Vill lämna kristendomen


Ämnesstartare

Hej! Jag vill lämnmna kristendomen, är 16 år och måste därmed ha föräldrars underskrift. Problemet är att min mamma inte vill att jag ska göra det. Hon vill att jag ska "ge det ett försök till" och tycker att jag inte är gammal nog att ta ett sådant beslut. Då kan man ju fråga sig varför hon och pappa själva bestämde att jag skulle bli inlåst i den här sjuka religionen innan jag ens kunde tala som barn och därmed inte ens LÅTA mig bestämma själv.
Samma sak med konfirmation, mamma var rädd att de äldre i vår släkt skulle tycka att det var konstigt om jag inte konfirmerade mig, jag sa att jag inte brydde mig om det, de får acceptera det. Men hon tvingade mig till att prova, vilket jag gjorde, och sedan ville hon inte att jag skulle hoppa av innan cermonin utan tvinga mig på den också!!!
Jag är så sjukt arg på henne. När jag visade henne blanketten man ska skriva under på för att lämna sa hon att hon skulle prata med pappa om det och när jag fråga flera veckor senare, sa hon att hon inte visste var lappen var (hon hade väl slängt det eller nått!).

Jag har studerat kristendom och andra religioner och undersökt på internet. Jag har kommit fram till att jag är ateist och jag tror inte på gud. Jag har till och med ålagt mig en gren av ateism; agnistisk ateism. Jag är helt säker i min icke-tro.

Sedan babblar hon också om att det kan bli svårt med vigsel och begravning om man inte är med i kykran? Jag kan ju gifta mig borgeligt!!! Och var jag hamnar när jag dör bryr jag mig inte ett skit om! Ska ändå kremeras och bli del av den jord jag föddes ur.

Snälla ge mig råd om vad jag ska göra!

ÄNDRAT 2011-07-06 16:19


   
Citera

vänta tills du är 18 om du inte klarar övertala din mamma.
bara 2 år kvar iaf, det klarar du.
vägra kyrkan eller något under tiden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stå upp för dig själv. Låt inte andras åsikter korrumpera dina.

1292524967231.jpg


   
SvaraCitera

När du blir född går du automatiskt med i Svenska kyrkan men kan välja att gå ur när du är 18. Det finns än så länge inte några praktiska skäl för dig att gå utan ditt övervägande är enbart moraliskt och jag kan tycka att det är lite fånigt över det hela genom att göra ett sådant symboliskt stångtagande när du knappast stöter på några komplikationer. Du behöver inte ens vara troende för att vara med i kyrkan, majoriteten är det faktiskt inte. När du går ur som myndig så är det lite mindre skatt som du måste betala bara, ett litet pris enligt mig för att ta del av dom traditioner man annars exkluderas av som du nämnde i din trådstart.


   
SvaraCitera

Opac:

agnistisk

Opac:

Jag har studerat

[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

disco:

agnistisk

ber om ursäkt, menade agnostisk...


   
SvaraCitera

Opac:

Och var jag hamnar när jag dör bryr jag mig inte ett skit om!

Det tror jag allt du gör.. [zzz]


   
SvaraCitera

Opac:

sedan ville hon inte att jag skulle hoppa av innan cermonin utan tvinga mig på den också

Hur kunde hon tvinga dig till det? [shake]


   
SvaraCitera

Om du ändå inte tror på det så är det egentligen inte superviktigt om du är med eller ej. När du är 18 kan du låta det bli en principsak och gå ur.


   
SvaraCitera

Opac:

Sedan babblar hon också om att det kan bli svårt med vigsel och begravning om man inte är med i kykran? Jag kan ju gifta mig borgeligt!!! Och var jag hamnar när jag dör bryr jag mig inte ett skit om! Ska ändå kremeras och bli del av den jord jag föddes ur.

Tängk På Dem Efter Levarde Oxo


   
SvaraCitera
leafar

Opac:

svårt med vigsel och begravning om man inte är med i kykran?

Som du sa: Borgerligt giftermål. Det finns inga komplikationer med begravningen. Som svensk medborgare är du skyldig att betala begravningsavgift oavsett om du är med i kyrkan eller ej.

Förstår att du vill gå ur. Men om du inte kan övertala morsan så är det ändå bara två år kvar och det handlar inte om särskilt mycket pengar. Dock är principen viktig och jag skulle också vara pissed off i din situation. Good luck anyway[cheers]


   
SvaraCitera

Ganthuc:

När du blir född går du automatiskt med i Svenska kyrkan

nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

nej.

Det fanns en man. Is är hal.


   
SvaraCitera

GreenAnonymousMan:

Det fanns en man. Is är hal.

?


   
SvaraCitera

Jag gick ur innan jag blev myndig, utan mina föräldrars underskrifter (av princip). När jag konfronterade Svenska Kyrkan så kunde de inte finna någon artikel i sitt regelverk som förbjuder minderåriga att gå ut ifall de så önskar. Det är förbjudet att neka någon utträde ur en kyrka, då religionsfriheten omfattar även omyndiga individer.

Gå till din kyrka och kräv utträde. PM:a om du behöver hjälp.


   
SvaraCitera