Aviseringar
Rensa alla

Vill (MÅSTE) ha hund, snälla hjälp och läs!


Ämnesstartare

Hej.
I en längre period har jag nu blivit alltmer hundsjuk. Har väl läst så mycket det bara går, lånat massa böcker från biblioteket, googlat, antecknat osv... Jag har också planerat att i framtiden sikta på någon hundutbildning, antagligen någon lydnadsinstruktör. Är helt såld på tanken om en hund. Jag är en sån tjej att när jag blivit intresserad av något, så tappar jag inte heller intresset. Vet hur mycket jobb det är osv. Men om jag siktar på hundutbildning underlättar det ju om jag har en hund som jag kan träna just tex. lydnad med. Jag tycker själv att jag är mogen och kan ta ansvar över en hund. Dessutom så skulle det passa bäst i min nuvarande levnadssituation med ett vuxet djur som kan vara ensam ett par timmar, och är rumsren. Jag brinner för djur och det skulle betyda väldigt mycket om föräldrarna godkände allt... Men nu till problemet (hehhe, lite lång "förtext" blev det nog kanske....) Men iallafall, vi har två katter (som jag tränat lite lydnad med men i längden förstår jag ju att det är en hund jag behöver/vill ha) och mamma tror att det inte skulle fungera (för förra sommaren tog vi hem en kattunge som var väldigt vild och lekfull och det gillade inte våra och nu tror mamma att det inte skulle fungera med hund, men trotsallt behöll vi inte kattungen i mer än kanske 4 veckor? och det kan ta mycket längre för katter att acceptera en nykomling än det... lång parentes blev det...) Men förövrigt har vi alla möjligheter: Stort hus, egen gård + skog osv... och jo pengar också. Men om mamma och pappa inte går med på att betala allt sparar jag själv ihop. Men hur ska jag få mina föräldrar att inse att jag kan ta ansvar över en hund? jag behöver ju en faktiskt och kommer som sagt INTE tröttna!!! (Fyller 15 till våren ifall nån undrar) Jag vet att bara de båda godkänner hundköp kommer de älska hunden. Samtidigt vill jag ju också hjälpa till: göra livet lättare för en omplacerad hund. Det här blev långt det... Hoppas någon orkade läsa genom det. Tack på förhand!
P.s. Jag har direkt inte tjatat på dem... Nästan inte alls, men jag vill inte heller tjata på det sättet utan mer få dem förstå vad det skulle betyda för MIG osv...Tumme upp


   
Citera

Men snälla. Skriv ordentligt så att det går att läsa Sover


   
SvaraCitera

Vilken ras specifik? Du kan få min bror om du vill


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:
Men snälla. Skriv ordentligt så att det går att läsa Sover

Förlåt då...


   
SvaraCitera

mrman:
Men snälla. Skriv ordentligt så att det går att läsa Sover


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sicilianmind:
Vilken ras specifik? Du kan få min bror om du vill

Är inte säker än men kanske labrador eller schäfer.... Har ju inte funderat riktigt på rasen... Jag har redan en bror som är alldeles tillräckligt störande


   
SvaraCitera

Min bror är inte störande

Butterfly:

Är inte säker än men kanske labrador eller schäfer.... Har ju inte funderat riktigt på rasen... Jag har redan en bror som är alldeles tillräckligt störande


   
SvaraCitera

Det är dina föräldrar som måste betala allt för hunden, de är dyra i drift. Så du får nog vackert lyssna på vad de säger.
Djur måste vara välkomna av alla familjemedlemmar. Jag tror inte att du vill att hunden ska komma till hem där den är oönskad av en eller flera familjemedlemmar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag behöver inte en till Mycket glad


   
SvaraCitera

men du ska ju flytta hemifrån om några år. det blir bökigare att hitta bostad om man har hund. vänta tills du är äldre och har fast boende. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Det är dina föräldrar som måste betala allt för hunden, de är dyra i drift. Så du får nog vackert lyssna på vad de säger.
Djur måste vara välkomna av alla familjemedlemmar. Jag tror inte att du vill att hunden ska komma till hem där den är oönskad av en eller flera familjemedlemmar.

Jag vet det, men det var faktiskt så att jag är ute efter en egen hund och då är den ju välkommen, det handlar bara om att de tror att de är de som måste sköta allt, de har fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:
men du ska ju flytta hemifrån om några år. det blir bökigare att hitta bostad om man har hund. vänta tills du är äldre och har fast boende. 

Jag funderade på en vuxen hund som redan är ett par år gammal och jag vet att det blir lite svårare men det finns en massa människor som har gjort det och varför kan jag inte?


   
SvaraCitera

Nej, barn ska inte skaffa djur på eget bevåg. De förstår inte och kan inte ansvara för andra varelsers liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:
Nej, barn ska inte skaffa djur på eget bevåg. De förstår inte och kan inte ansvara för andra varelsers liv.

Jag förstår alldeles utmärkt, dessutom tycker jag det är fel att säga att barn inte förstår osv, visst det finns säkert många som inte gör det men jag gör det.


   
SvaraCitera

Butterfly:

Jag vet det, men det var faktiskt så att jag är ute efter en egen hund och då är den ju välkommen, det handlar bara om att de tror att de är de som måste sköta allt, de har fel.

De ska betala för den, bo med den och ta hand om den. Du kan inte göra allt själv.  Barn mår bra av att bo med djur och ta hand om dem, men som Aristoteles skrev så måste någon vuxen ha huvudansvaret.


   
SvaraCitera