Aviseringar
Rensa alla

Vill rymma hemifrån. Hur gör jag?


Ämnesstartare

Jag är en tjej på 12 år och jag har det väldigt jobbigt hemma. Jag känner för att rymma men vet ej hur jag ska göra. 
Vad ska man ha med sig när man rymmer? Hur skaffar man pengar som en 12 åring?
Finns det någon som skulle vilja rymma med mig? bor nämligen i Göteborg. 


   
Citera

Om du har det svårt hemma vore det att föredra om du tar kontakt med socialtjänsten, BUP eller elevhälsan på din skola.

Att rymma hemifrån kommer enbart skapa fler problem för dig.
Ytterst påtagliga, och grava problem.

Här kommer lite perspektiv, och en möjlig framtid för dig om du väljer att rymma:
13 är den genomsnittliga ingångsåldern i prostitution. Andelen prostituerade individer (majoriteten av dem kvinnor; många av dem minderåriga) som uppfyller kriterierna för en diagnos av PTSD ligger närmare 70%.
Att rymma hemifrån vid 12 års ålder innebär att du blir oerhört, om inte extremt sårbar, och risken att du hamnar i en situation där du inte upplever dig ha något annat val än att prostituera dig blir ofantligt hög.
Viktigt att veta är att våldtäkt, drogmissbruk, misshandel och sexuellt tvång är närmast givet som prostituerad, för att inte glömma könssjukdomar och oönskade graviditeter.
Och detta är alltså vad du mycket väl kan ha att se fram emot.

Jag hoppas att denna insikt kan bidra till att avskräcka dig, och jag hoppas innerligt att du väljer att söka hjälp för dina problem; för hjälp finns att få, hur svår din situation än kan verka.


   
SvaraCitera
L Y S

Dagens samhälle är ingen bra plats, jag håller med stanislavdenstore.

Vilka problem har du hemma?


   
SvaraCitera

Du ska inte rymma hemifrån! Du bör ta reda på hur du kan få hjälp med det som du vill rymma från. Prata med någon på skolan eller vuxen person som du litar på. Lycka till!


   
SvaraCitera

Jag har bara ett enkelt råd till dig 12-åring - VÄNTA TILLS DU FYLLT 18 ÅR MED ATT FÖRVERKLIGA DINA PLANER. Nu har du sex år på dig med planeringen och det är en ganska bra planeringstid. Tv kan du samtala med BUP, elevhälsan på din skola eller SOC. 

Alt är att du kontaktar någon ansvarig här på UM ex...
Lucella på Email: lucella@ungdomar.se eller
Alexandra på Email: alexandra@ungdomar.se
...så kan de ge dig fler tips, råd om hjälp. Blink ... Hjärta


   
SvaraCitera