Aviseringar
Rensa alla

Vill ta livet av mig pga acne


Ämnesstartare

Har under 5 år lidit av svår acne (är 18 år idag)
Jag kan inte beskriva med ord hur dåligt jag mått, hur jag känner att mitt liv inte är värt att leva och hur många gånger jag försökt ta livet av mig. Det har jag.
Jag har inget socialt umgänge, hänger bara med 1-2 personer i skolan. Och JUST när jag blir bjuden på fester eller liknande någon gång så är min acne som värst.
Jag kommer ihåg att jag så gärna ville gå på en fest, ville träffa nya människor, hade t.o.m. köpt nya kläder, men det slutade med att jag bara dunkade mitt huvud mot väggen. Gick aldrig dit. Främst på grund av att allt smink jag la på huvudet såg bara värre och smutsigt ut. Mina bölder ömmade och gjorde så ONT. Den dagen satt jag hemma och tog över 5 ipren på en gång, det gjorde endå inget om jag skulle dö.
Jag har tackat nej till bio, fika, evenemang osv. när någon har frågat, och sen dess har de inte frågat mer, eftersom jag alltid säger nej. Jag skäms innerligt.
Jag är alltid rädd att jag och min vän ska stöta på något killgäng och att de ska tycka jag är äcklig eller stöta bort mig pga min hy, för jag kan inte ens rabbla upp hur många gånger det har hänt. ALLA killar jag mött har hälsat, granskat mitt ansikte, gjort en konstig min och hittat på en ursäkt att sticka därifrån. Jag förstår dem.
Jag orkar inte leva när tjejerna runtomkring mig ser bra ut och lever sitt liv, går ut, träffar nya människor, skaffar pojkvänner... medans jag bara sitter inne med smärta, både psykiskt och fysiskt då min acne verkligen gör ont.
Jag har testat ALLT. Min hudläkare har gett mig alla mediciner möjliga, just nu går jag på tetralysal och har använt det i ett halvår. Ingen skillnad. T.o.m sämre.

På fredag ville min kompis att jag skulle följa med henne och ett gäng andra till ett disco. Gud vet hur gärna jag vill det, men jag kan inte. Jag kan inte gå dit och se hur ensam jag kommer vara. Min kompis kommer säkert hitta en kille att vara med, och jag kommer krypa ihop i ett hörn, för ingen kommer bry sig om mig.
Så många som har retat mig pga min dåliga hy... Jag vet inte vad jag ska säga mer. Eller vad jag ska göra.
Vill inte leva mer, vill verkligen inte. Vill inte vakna 5 på morgonen för att kunna sminka mig i flera timmar, vill inte slippa skolan (har oerhört mycket skolk) pga min hy. Vill inte skaka och brista i gråt varje gång jag ser mig i spegeln.
JAG ORKAR INTE MER.


   
Citera

Ja, visst är det svårt att göra olika saker när man har dåligt självförtroende eller dålig självkänsla. Spelar nog ingen roll hur fin man än är, och hur många människor som tycker om en för den man är.

Om du mår så dåligt över din hy så tycker jag att du ska gå till vårdcentralen/läkare/apoteket omedelbart.


   
SvaraCitera

Hjärtlös:

Om du mår så dåligt över din hy så tycker jag att du ska gå till vårdcentralen/läkare/apoteket omedelbart.

rosapepsiburk:

Jag har testat ALLT. Min hudläkare har gett mig alla mediciner möjliga, just nu går jag på tetralysal och har använt det i ett halvår. Ingen skillnad. T.o.m sämre.


   
SvaraCitera

bättre att vänta till acnen är borta. liksom man kan ju inte dö helt acneig :c


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

Jag har testat ALLT. Min hudläkare har gett mig alla mediciner möjliga, just nu går jag på tetralysal och har använt det i ett halvår. Ingen skillnad. T.o.m sämre.

Oj, såg ej.. [blush]

Vet inte vad man ska göra då. Kanske testa naturliga produkter alternativt öva upp självkänslan.


   
SvaraCitera

rosapepsiburk:

Så många som har retat mig pga min dåliga hy... Jag vet inte vad jag ska säga mer. Eller vad jag ska göra.

jag vet en kille som hade riktigt riktigt mycket akne. Han avstod från grejer pga aknen och mådde jättedåligt. Provat massor massor läkemedel samtidigt som han jobbat med sin självkänsla. Du är ju du!!! Dina personliga egenskaper är inte akne och endast akne! Du har säkert jättemånga fina sidor som du inte ger någon en chans att se, för att du backar pga din akne.

Fortsätt försök få behandling, och kom ihåg att du är bra oavsett hur bra hy du har. Din personlighet och charm är kvar precis så länge som du vill. Det är bara lite motigt i början innan charmen vant sig vid att vara på "on"


   
SvaraCitera

Vem vill ens ha en kille som dissar en bara för ens akne? Visst, det kanske inte är så snyggt. Men vafan, det är ju inte något som sitter kvar hela livet.
Försök att inte bry dig bara, så känns det lite bättre förmodligen.


   
SvaraCitera

ta INTE livet av dig!!!!!!!!!!!! säger jag bara för DU är bra som du är!

ska jag säga som hade uselt självförtroende...

men jag lover att allt blir bättre!:DDDDD bry dig inte så mycket bara;)))


   
SvaraCitera

du ska ha roaccutan


   
SvaraCitera

"Självmord är en permanent lösning på ett tillfälligt problem"[no-no]


   
SvaraCitera

min kusin var fruktansvärt finnig när han var 16-17 hade hela ansiktet fullt och massor med bölder (har nog aldrig sett någon med så mycket akne som honom)

nu är han knappt finnig alls. det går över, det gäller bara att försöka stå ut.

är du deprimerad finns antidepressiva (har för mig att jag hört att man lättare blir det när man har mycket akne eftersom det leder till att man har överskott av något ämne som kan leda till depression, men är osäker)

troligtvis tycker du att det är mycket värre än vad alla i din omgivning gör.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

(har för mig att jag hört att man lättare blir det när man har mycket akne eftersom det leder till att man har överskott av något ämne som kan leda till depression, men är osäker)

Tror snarare man lättare blir deprimerad eftersom man har acne..

Men lyssna på japanen, det går över. Även om det är svinjobbigt nu.

Om du inte testat roaccutan, gör det.


   
SvaraCitera

framtidstron lever:

Tror snarare man lättare blir deprimerad eftersom man har acne..

hmm jo, men har för mig att jag hört att det ej enbart beror på det, men är osäker


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

men har för mig att jag hört att det ej enbart beror på det

Låter som en teoretisk senväg.
Men vad vet jag!


   
SvaraCitera

framtidstron lever:

Låter som en teoretisk senväg.
Men vad vet jag!

googlade lite, hittade bara att en vanlig medicin mot akne har depression som bierkning, så kanske blandat ihop det el ngt[crazy]


   
SvaraCitera