Aviseringar
Rensa alla

Vill veta allt om Katoliker


Ämnesstartare

Hej är lite nyfiken om katoliker har liksom aldrig hört så mycket av dom, är på G med en kille som är polsk och alltså katolik vad innebär detta?
Är det kanske något jag ska tänka på att inte säga till honom som handlar om hans religion? Dock vet jag inte om han är särkilt troende, eftersom han är lite av bad boy [y] Men har hört att han går i någon sorts skola varannan helg? Antar att det har något med hans religion att göra...så ni som vet berätta nu ALLT om katolik religionen! [crazy]


   
Citera
Ämnesstartare

Om han är troende så kommer du varken få göra abort eller använda preventivmedel, och han får inte använda kondom.

Helst så ska ni inte ha sex förrän ni är gifta också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men då tror inte jag att han är väldigt troende, för jag och min kompis snokade lite i hans saker när vi var på klassläger förra veckan och då hittade vi en kondom i hans ficka? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om han inte är så troende kanske det bara är så att de firar traditioner annorlunda osv[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kanske skulle fråga honom istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lustigt, jag sitter just nu och funderar på varför den katolska kyrkan hyste så mycket ovilja jämte jesuiterna i det koloniserade Sydamerika under 1500-talet.[bigsmile]

Skoluppgift...[tired]


   
SvaraCitera
time
 time

Fvworld:

då hittade vi en kondom i hans ficka?

Han kanske tycker om att lyxrunka. Och fy skäms för att snoka i andras fickor sådär, man ska ha respekt för andras privatliv, oavsett hur nyfiken man är.

Och ja, som mediakatt sa, du borde fråga honom istället, vi vet inte hur han bestämt sig för att tolka religionen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sincan:

Deras präster gör äckligheter med småpojkar

vad menar du med det??

timeisrunningout:

fy skäms för att snoka i andras fickor sådär, man ska ha respekt för andras privatliv, oavsett hur nyfiken man är

vet har lite dåligt samvete för det...han kan vara en aning skum ibland min kompis ville se om han hade någon cigg i fickan


   
SvaraCitera
sincan

   
SvaraCitera
time
 time

Fvworld:

han kan vara en aning skum ibland min kompis ville se om han hade någon cigg i fickan

Ursäktar faktiskt ingenting. Vad skulle det spela för roll om han hade cigg, ville ni röka hade ni väl kunnat be om att få låna en istället?

kebu12:

mysigheter menar du väl?

Oavsett vad de tutade i dig under indoktrineringen så är det faktiskt ej så mysigt. Hoppas de släpper dig snart [sad][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Oavsett vad de tutade i dig under indoktrineringen så är det faktiskt ej så mysigt. Hoppas de släpper dig snart [sad][love]

Haha någon mod tog bort mitt inlägg och du svarade på det? För var väl inte du som tog bort?[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Ursäktar faktiskt ingenting. Vad skulle det spela för roll om han hade cigg, ville ni röka hade ni väl kunnat be om att få låna en istället?

nej nej vi ville verkligen inte röka, och om jag nu ska berätta allt så hade han och hans polare varit i vårt rum och själv snokat så min kompis ville hämnas lite....


   
SvaraCitera
time
 time

kebu12:

För var väl inte du som tog bort?

Nej, tog inte bort det.

Fvworld:

och om jag nu ska berätta allt så hade han och hans polare varit i vårt rum och själv snokat så min kompis ville hämnas lite....

[rolleyes]

Du bör ändå fråga honom själv direkt om det är något du vill veta om hans tro, vi kan bara upplysa dig om fakta om religionen i stort sett, men man kan ju tolka tron individuellt, så vill du veta hur han står i vissa frågor ska du vända dig till honom, inte internet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Du bör ändå fråga honom själv direkt om det är något du vill veta om hans tro, vi kan bara upplysa dig om fakta om religionen i stort sett, men man kan ju tolka tron individuellt, så vill du veta hur han står i vissa frågor ska du vända dig till honom, inte internet.

ja jag vet att det är smart att fråga honom men jag är överhuvudtaget lite intresserad över katolik religionen eftersom jag inte hört så mycket om den så nu när man ändå sitter här utan något att göra en söndag kan man ju ändå ta och fråga lite


   
SvaraCitera

Fvworld:

ja jag vet att det är smart att fråga honom men jag är överhuvudtaget lite intresserad över katolik religionen eftersom jag inte hört så mycket om den så nu när man ändå sitter här utan något att göra en söndag kan man ju ändå ta och fråga lite

http://fragaprasten.nu/
http://www.katekesen.se/

Är det något specifikt?

(och som någon skrev tidigare, det är helt korrekt att sex utanför äktenskapet ses som en stor synd av kristna, självbefläckelse (masturbation) ses också som en stor synd, likaså sexuella tankar)


   
SvaraCitera