Aviseringar
Rensa alla

Vindkraftverk vs Vågkraftverk


Ämnesstartare

Vad tycker ni, och varför? [smile]


   
Citera
Issen

Båda tack.

Fast just nu hoppas jag att fusionkraftverket i Frankrike lyckas.


   
SvaraCitera

Helst vindkraft går bygga på fler ställen och dämmer inte upp älvar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kärnkraftverk[cool][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fekaliekraftverk, vi utvinner energi ifrån bajs!

Men barnslig humor åsido så antar jag att jag skulle välja båda.


   
SvaraCitera

kaboom_hihi:

Helst vindkraft går bygga på fler ställen och dämmer inte upp älvar

Du tänker på Vattenkraftverk.

Issen:

Fast just nu hoppas jag att fusionkraftverket i Frankrike lyckas.

Ligger ändå minst 50 år fram i tiden innan det blir kommersiellt gångbart tyvärr 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Båda!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Fast just nu hoppas jag att fusionkraftverket i Frankrike lyckas.

Har skrivit om det i skolan, vorre så jävla najs om det fungerade. Borde ju gå liksom [party]


   
SvaraCitera
Issen

StenenSven:

Ligger ändå minst 50 år fram i tiden innan det blir kommersiellt gångbart tyvärr 🙁

Nja, kraftverket ska vara klart 2016.


   
SvaraCitera

Issen:

Nja, kraftverket ska vara klart 2016.

StenenSven:

Ligger ändå minst 50 år fram i tiden innan det blir kommersiellt gångbart tyvärr 🙁

OM det blir klart 2016 (vilket inte alls är säkert för det finns massa problem som måste lösas, det största är att få plasman att flyta fritt under en längre tid, rekordet är hittils några sekunder) så kommer det förbruka mer energi än vad det ger. Forskarna räknar med att det kommer ta runt 50 år att förfina tekniken så det blir lönsamt. Och det kan mycket väl ta mycket längre tid.


   
SvaraCitera
Issen

StenenSven:

OM det blir klart 2016 (vilket inte alls är säkert för det finns massa problem som måste lösas, det största är att få plasman att flyta fritt under en längre tid, rekordet är hittils några sekunder)

Mja mycket möjligt, men vi har ju också sett vissa saker som beräknas ta lång tid lösas mycke snabbare för att något snille kommer på en fetsmart lösning.

Hur som helst... tills dess föredrar jag vindkraft, vågrkaft, jordvärme och vad heter det... sånadär hus där människorna som bor värmer själva med kroppstemperaturen.

Jag vill inte investera i mer kärnkraft nu när det finns bättre lösningar.


   
SvaraCitera

StenenSven:

Du tänker på Vattenkraftverk.

Du har rätt menar att vattenkraft dämmer upp älvar men att vindkraft inte gör det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera