Aviseringar
Rensa alla

Vinter konditionsträning?!


Ämnesstartare

Förutom de dagarna som jag tränar handboll så brukar jag springa några dagar i veckan för att hålla uppe/öka min kondition, men hur ska jag göra nu på vintern!? För det första är det 20 minusgrader så man får ha 100 lager kläder på sig, och för det andra så är det AS halt ute, livsfarligt!
Det har aldrig varit några problem förut, då har jag sprungit på löpband på gymmet, men jag har inte längre råd att lägga pengar på det. Så, vad sjutton ska jag ta mig till för att behålla min kondition?


   
Citera

Längdskidor! Det är både kul och riktigt bra för konditionen. Fast har du inte redan utrustning så kan det ju vara rätt dyrt det också. Men har du det så kör!

Fast hade du haft det kanske du redan tänkt den tanken. [crazy]


   
SvaraCitera

Var ute och sprang tidigare idag, - inga problem alls ju. Handlar bara om att klä sig rätt (dvs, så att man slipper 100 jobbiga lager).

Om du har en skog i närheten så är det inte fy skam att springa där heller. Är inte halt och blir extra jobbigt. Annars får du väl fixa sådana där dubbar, eller vad det kallas? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

El Guaje:

Längdskidor!

Tyvärr har jag inga längdskidor. Borde kanske införskaffa det, det är ju så kul! Får dock bli senare när jag har råd hehe.


   
SvaraCitera

Tränade fotboll i många år och vi sprang ute på vintern utan problem. Hade bara på mig mjukisar, en tröja och en tjock tröja, vantar och mössa. Kroppen blir ju varm efter ett tag, jag frös inte en enda gång.


   
SvaraCitera

finns gåband osv på gym


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ladysmurf:

Hade bara på mig mjukisar, en tröja och en tjock tröja, vantar och mössa

Oj... Jag trodde inte att det var möjligt haha! Men jag får väl testa 🙂


   
SvaraCitera

Kylan är väl egentligen inget problem när man springer ute på vintern nej men det är ju oerhört dystert att göra det. [sad]

Höra snön under skorna, se luften man andas ut och känna kylan i ansiktet. Man blir ju helt knäckt! [shake]

Imponeras verkligen utav människor som klarar av det.


   
SvaraCitera

PartyPoison:

Oj... Jag trodde inte att det var möjligt haha! Men jag får väl testa 🙂

Yes det är inte så jobbigt som man tror[cute]


   
SvaraCitera

simma är alltid bra


   
SvaraCitera

Broddar, kanske.


   
SvaraCitera

Var inte ute och spring när det är minusgrader, det är farligt.


   
SvaraCitera
KoerV

Hopprep.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag var ute och sprang idag och det gick hur bra som helst, jag oroade mig visst i onödan [bigsmile] Dock så hade en massa längdskidåkare ockuperat mitt spring-ställe, så jag fick springa på asfalten [sad] Elaka människor...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ju bara att gå ut och "svina" som man brukar säga i det militära. Jag själv springer ofta i kängor för bättre fäste, lite mer tyngd samt att kunna pulsa lite i djupare snö utan att bli alldeles blöt. Så länge det inte är så kallt så att man får ont i luftvägarna så är det inget direkt problem. Du kan även köpa en skyddsmask (gasmask) och springa i för att göra det hela lite roligare, dock kommer du att se ut som en idiot. Finns även "dubbar" du kan köpa och fästa på dina löparskor för bättre fäste, emellertid har jag ej själv provat detta och misstänker att de kan ge lite dålig löpteknik som kan leda till felbelastningar etc. dock är risken nog ganska liten.


   
SvaraCitera