Aviseringar
Rensa alla

vintersolståndet


Ämnesstartare

- ljusare, snart vår, sämre tider m.m.

+ inget. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underbart. Nu får vi bara hålla tummarna för att värmen fortsätter i södra Sverige med nattemperaturer uppåt 10 plusgrader och snöfritt så klart. Nu längtar jag till våren, sommaren och T-shirt och shorts.  Tumme upp  Hjärta


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

snart sommar mao 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har alltid tänkt på det snarare som att det är mörkaste dagen på året. inte så mycket vilka implikationer det har för framtida ljusnivåer.

sen blir det väl inte ljusare från och med vintersolståndet? vintersolståndet är ju mörkare än föregående dygn. från, däremot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: - ljusare, snart vår, sämre tider m.m.

+ slipper ta D-vitamin för att hålla sig flytande

det måste vara din samiska(?) påbrå som gör att du har dessa vansinniga idéer

Leijonsparf: sen blir det väl inte ljusare från och med vintersolståndet? vintersolståndet är ju mörkare än föregående dygn. från, däremot.

b'ror på hur noga man vill va':  http://www.sunrise-and-sunset.com/sv/sverige/stockholm

om än i snigeltakt

eftermiddagen (det som räknas) blev längre redan i går iofs


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svnfpudkA: borde hitta någon som vill genomföra ett jólablót med mig.

det vore nåt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: det måste vara din samiska(?) påbrå som gör att du har dessa vansinniga idéer

Aa det är nog så. Party


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:
har alltid tänkt på det snarare som att det är mörkaste dagen på året. inte så mycket vilka implikationer det har för framtida ljusnivåer.

sen blir det väl inte ljusare från och med vintersolståndet? vintersolståndet är ju mörkare än föregående dygn. från, däremot.

Vintersolståndet är väl någon gång ikväll har jag hört på TV så fr o m i morgon så blir det ljusare för varje dag. Fast det märks inte nämnvärt mycket förrän vi kommer in i mitten av januari på grund av jordens vinkel mot solen o i synnerhet norra delen av jorden som ligger riktigt risigt till när det gäller solinsläpp på grund av vinkeln jorden/solen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

: ( vinterHjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fkpaw: : ( vinterHjärta

är ju ingen snö ändå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

är ju ingen snö ändå

det kommer, det kommer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

är ju ingen snö ändå

det kommer, det kommer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är ett väldigt fint ord på engelska dock 

Winter Solstice


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anmärker på detta, inuti min hjärna, och den tänker, och hoppas. det är skönt med årstidsbundna stämningscykler. tryggt (och fullkomligt miserabelt, men tryggt) att allting alltid kommer tillbaka till samma punkt igen. synd att övergången senhöst-midvinter är så kaotisk bara. men till våren kommer panikgråten och själsförlusten och allt det där andra livsalstrande sprängstoffet.


   
SvaraCitera