Aviseringar
Rensa alla

Virus på datan


Ämnesstartare

Hej, jag vet inte om jag fått virus på min data för när jag skulle titta på en tv-serie så poppade det upp en bild över hela skärmen och det stog att jag hade brutit mot lagen och att man var tvungna att betala 100 euro tror jag det var. Självklart gjorde jag inte det utan startade om datan bara. När den var fördig så var den som vanlig igen..
Det fins många med samma problem och den hade kommit tillbaka på deras dator även fast dom startat om den. Så har jag fått det eller inte för jag har ju brandvägg men vet inte om dom andra hade det heller men någon som råkat ut för det här också?
Dom kallar viruset för ukash tror jag...
Tacksam för svar för det är min pappas data och jag vet inte om han kanske inte kan logga in på sin sida men tror inte det för jag fick det på gäst sidan men någon som vet ??
Tacksam för svar 🙂


   
Citera

JojjoTheJojo:

för det är min pappas

[rolleyes][rolleyes][rolleyes][rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

vadå?


   
SvaraCitera

Sök på det på flashback, håll dig (och din familj) från att handla över internet tills det är löst.

Här är en länk om info:
om Ukash virus


   
SvaraCitera
Melus

Det är ett virus. Jag råkade ut för samma sak för ca 6månader sedan.


   
SvaraCitera
Melus

Kör en fullständig genomsökning av datorn med ett antivirusprogram.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men på andras så säger dom att dom inte kommer in på sin data, att de bara kommer upp igen men på vår så gör det inte de. Den funkar som vanligt..


   
SvaraCitera

Ukash är inget virus utan bara en betalningsmetod för cyberkriminella. Det finns olika typer av ransomware och beroende på vilken typ du har fått på din pappas dator kommer ni att behöva gå tillväga på olika sätt. Ta en bild på skärmen och ladda up det här så kan jag hjälpa dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anton96:

Ukash är inget virus utan bara en betalningsmetod för cyberkriminella. Det finns olika typer av ransomware och beroende på vilken typ du har fått på din pappas dator kommer ni att behöva gå tillväga på olika sätt. Ta en bild på skärmen och ladda up det här så kan jag hjälpa dig.

Bilden är borta och den funkar som vanligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anton96:

Ukash är inget virus utan bara en betalningsmetod för cyberkriminella. Det finns olika typer av ransomware och beroende på vilken typ du har fått på din pappas dator kommer ni att behöva gå tillväga på olika sätt. Ta en bild på skärmen och ladda up det här så kan jag hjälpa dig.

Så är datan okej eller är det något i alla fall för alla andra som fått det här säger att inget funkar


   
SvaraCitera