Aviseringar
Rensa alla

virus skydd?


Själv så är jag ganska nöjd med Avast, kostar inget heller


   
SvaraCitera

aristoteles:

Du vet att hårdvarubrandväggarna kör mjukvarubrandväggar? xD

Jag kör faktiskt både med en D-Link DI-524 Router och en D-Link DES-1005D Switch men det beror på att jag har 5 datorer. Inte alla är uppkopplade mot nätet men i D-Link Routern ska det väl sitta en hårdvarubrandvägg om jag inte minns fel. Eller menar du att hårdvarubrandväggen är baserad på mjukvara?


   
SvaraCitera
Åtta

TheSpookyMan:

Eller menar du att hårdvarubrandväggen är baserad på mjukvara?

Ja. En hårdvarubrandvägg är bara en maskin med en mjukvarubrandvägg på. Vanligen iptables.


   
SvaraCitera

Speltidning:

Själv så är jag ganska nöjd med Avast, kostar inget heller

Jag med. På familjens Windowsdatorer.


   
SvaraCitera

Åtta:

Ja. En hårdvarubrandvägg är bara en maskin med en mjukvarubrandvägg på. Vanligen iptables.

Det visste jag inte. [blush] Men efter vad jag fattat så är det svårare att hacka sig in på en hårdvarubrandvägg än en mjukvarubrandvägg... ex Zone Alarm? Eller? Rätt eller fel?


   
SvaraCitera
Åtta

TheSpookyMan:

Men efter vad jag fattat så är det svårare att hacka sig in på en hårdvarubrandvägg än en mjukvarubrandvägg.

Vet inte hur zonealarm är, men om du köper en färdigkonfigurerad hårdvarubrandvägg så lär den ju vara tämligen väl konfigurerad - vilket gör den svår att ta sig in på.


   
SvaraCitera

Åtta:

Vet inte hur zonealarm är, men om du köper en färdigkonfigurerad hårdvarubrandvägg så lär den ju vara tämligen väl konfigurerad - vilket gör den svår att ta sig in på.

Det låter ju tryggt att höra! Är faktiskt betydligt mer rädd för "intrång" än vad jag är för virus. Min äldsta dator... köpt 1995... en 233Mhz MMX P2:a med MS Win Me som jag pensionerade i somras körde jag helt utan antivirusprogram de sista 6 åren o efter en ren rutinkontroll i våras så fanns det inte ett enda virus i den. Är man lite försiktig o inte klickar på allt som rör sig [smile] o dessutom använder sig av webbaserad mail så är sannolikheten väldigt liten att bli drabbad av virus.

Å andra sidan... det finns betydligt fler virus för MS Win XP Pro än vad det finns för MS Win Me. [mad]


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

i D-Link Routern ska det väl sitta en hårdvarubrandvägg

En hårdvarubrandvägg vore ju att helt enkelt rycka ur kabeln.
Men jag förstår vad du menar, men att man skulle behöva två mjukvaror att agera brandvägg är bara trams.

Det är inte svårare att hacka en "hårdvarubrandvägg" det beror helt på vilken mjukvara du kör och hur det satts upp. Hårdvaran är i sig bara en dator som driver mjukvaran, inte helt olik vilken annan dator som helst.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

TheSpookyMan:

en 233Mhz MMX P2:a med MS Win Me

Du sa ju att du inte hade virus?


   
SvaraCitera

köpa, vad är det för nåt?

kör linux, 110% virusfritt.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Du sa ju att du inte hade virus?

Nix, jag har inte haft några virus sedan 90-talet när jag körde Outlook Express o tog ner mailen till min egen dator. Fick väl några virusvarningar i höstas när jag tankade ner via TPB men det löste jag lätt.

InjectMeWithAIDS:

köpa, vad är det för nåt? kör linux, 110% virusfritt.

Nackdelen med Linux är väl att det funkar så dåligt ihop med andra prgram. Har ex mängder med filer gjorde i Adobe Pagemaker men vad jag vet finns det inga "Linux program" som fixar att öppna dom o kan bearbeta dom. Likaså har jag mängder... tusentals med bilder... gjorde i Photoshop o som ligger i Photoshop format men som är svåra att öppna i Linux.

Problemet är ju när man skapat filer i program anpassade för Windows att det är svårt att köra dom i program anpassade för Linux. Funkar säkert bra för dom som köper sin första dator idag 2009 men sämre för oss som har tusentals med filer från gamla MS MS-DOS tiden o likaså från Win 95, 98 o Me tiden. [sad]

Dessutom är supporten på Linux UNDER ALL JÄVLA KRITIK! BOTTEN!!! [sad]


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Nix, jag har inte haft några virus sedan 90-talet när jag körde Outlook Express o tog ner mailen till min egen dator. Fick väl några virusvarningar i höstas när jag tankade ner via TPB men det löste jag lätt.

Du har windows på den, det är tillräckligt illa.

TheSpookyMan:

Nackdelen med Linux är väl att det funkar så dåligt ihop med andra prgram.

Ånej, mina windows-program funkar inte i linux!

Du har aldrig funderat på att det är rätt naturligt att något skapat för windows inte är gjort för att köras under linux i många fall?

TheSpookyMan:

men sämre för oss som har tusentals med filer från gamla MS MS-DOS tiden

Vad har du för Ms-dos-filer som du behöver köra i linux?

TheSpookyMan:

Dessutom är supporten på Linux UNDER ALL JÄVLA KRITIK! BOTTEN!!! [sad]

På vad grundar du detta? Det finns mängder av support för linux i alla möjliga färrger och smaker, både gratis och kommersiell man kan köpa.

Nu förstår jag att du kommer dra en snyfthistoria om att du hade ett gaymer-ljudkort från 1700-talet som inte hade perfekt drivrutinsstöd och ingen kom hem till dig och installerade det åt dig.
Beskyll inte supporten för de fel och brister du/din hårdvara har.


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Nackdelen med Linux är väl...

ahha då förstår jag hur det ligger till, fast dock tror jag det finns många bra program som motsvarar ps i linux. annars går det ju att köra wine i linux vilket gör att man kan använda windows program i linux.

men annars om du fortsätter med windows så tycker jag du ska köra nod32, bästa virus program jag använt. och vill du ha gratis och bra så kör du avg free eller avira antivirus med spyware terminator vid sidan om [smile]


   
SvaraCitera

aristoteles... Jag förstår vad du menar o syftar på men det är ju så dags nu... år 2009... att gå över till Linux. Linux fanns inte när vi köpte vår första PC i början av 90-talet utan då var det MS-DOS som gällde o Linux fanns inte heller när vi köpte den 133 Mhz P2:an 1995 som sedan blev en 233 MMX vartefter. Vad jag menar är att det är för jobbigt att sitta o konvertera mängder av hårddiskar till Linux format... OM DET ENS GÅR... därför får vi fortsätta köra MS op.

Jag är definitivt INGEN Microsoft freak men vill däremot ha en uppsjö av olika program som går att köra utan att datorn kraschar o jag vill att valet ska vara så stort som möjligt o dessutom helst gratis. O i det fallet funkar Microsoft hyfsat. Det var väl en av anledningarna till att jag så länge som i somras körde MS Win Me på min äldsta dator!

Dessutom är ju större delen av internet just gjort för Microsoft inkl alla betaltjänster så skyll inte på mig... skyll på dom som kör alla websajter på internet!!!

Vad jag menade med att supporten för Linux är urusel var att en tjejkompis körde Linux på sin maskin... fick strul med det... vände sig till supporten... o blev tämligen arrogant behandlad. Supporten förutsåg att hon skulle vara dataproffs... vilket hon inte var... o behandlade henne som om hon vore en idiot! [sad] Iom det så hjälpte jag henne att formatera om hdd o installerade MS Win XP Pro SP4 o sedan har allt funkat bra. Detta hände strax innan midsommar -09.

InjectMeWithAIDS:

men annars om du fortsätter med windows så tycker jag du ska köra nod32, bästa virus program jag använt. och vill du ha gratis och bra så kör du avg free eller avira antivirus med spyware terminator vid sidan om [smile]

Det var just AVG FREE som kraschade häromdagen. Har funkat smärtfritt sedan jag körde igång den datorn i mitten av juli när blixten slog ner i den gamla. Men iom att jag avinstallerade AVG FREE så funkar datorn perfekt igen. Vad som hände var att den blev superseeeeeeeg.... INGET funkade. [sad] Läs tidigare inlägg! Har tidigare haft NOD32 installerat på någon av mina datorer (har fem datorer) o det har funkat tillfredställande.


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Dessutom är ju större delen av internet just gjort för Microsoft inkl alla betaltjänster så skyll inte på mig... skyll på dom som kör alla websajter på internet!!!

Vilka hemsidor funkar inte i linux? Jag menar alla hemsidor bör vara firefox-kompatibel?

TheSpookyMan:

Vad jag menar är att det är för jobbigt att sitta o konvertera mängder av hårddiskar till Linux format... OM DET ENS GÅR... därför får vi fortsätta köra MS op.

Du vet inte ens vad du talar om. Vad exakt menar du med "kovertera hårddiskar", om du menar filsystemet så nej, det är inga problem att hantera ntfs-volymer i linux.

TheSpookyMan:

Vad jag menade med att supporten för Linux är urusel var att en tjejkompis körde Linux på sin maskin... fick strul med det... vände sig till supporten

Hade din kompis betalat för någon support då?
Dessutom berodde det antagligen på att hon vände sig till fel människor eller ställde en dum fråga, det finns inget mer irriterande än folk som tror att de kan kräva omedelbar gratis support från folk de inte ens känner.

Beskyll inte operativsystemet eller dess support för att vara dåligt då det i själva verket är din vän som är dålig.

TheSpookyMan:

Det var just AVG FREE som kraschade häromdagen. Har funkat smärtfritt sedan jag körde igång den datorn i mitten av juli när blixten slog ner i den gamla. Men iom att jag avinstallerade AVG FREE så funkar datorn perfekt igen

Yes, windows, det ultimata operativsystemet. Hade det varit ett riktigt operativ så hade nog inte avg haft prioritet över resten av operativet.

Och nej, jag beskyller inte windows för något som avg gjort, utan att windows borde hanterat processen på ett vettigare sätt.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Vilka hemsidor funkar inte i linux? Jag menar alla hemsidor bör vara firefox-kompatibel?

Jag satt på två olika caféer nere i södra Thailand i vintras. På det ena caféet skulle jag gå in o göra en överföring via Skandiabanken på en Linux maskin men det funkade inte. På det andra caféet skulle jag lägga ett bud på internationella Ebay o betala via Paypal. Även det var en Linuxmaskin o det funkade heller inte.

aristoteles:

Du vet inte ens vad du talar om. Vad exakt menar du med "kovertera hårddiskar", om du menar filsystemet så nej, det är inga problem att hantera ntfs-volymer i linux.

Min mor har sysslat med layout de sista 15 åren o gjort bl a kataloger, manualer, broschyrer, tidningar mm allt gjort i Adobe Pagemaker. Idag har hon säkert ett 20 tal fulla hårddiskar med Pagemaker filer. Filer som hon kan skicka direkt till ett tryckeri för tryckning. All info finns i själva Pagemaker filen. Men INGET FUNGERAR i Linux!
Likaså har hon ett 10 tal hårddiskar med bilder gjorde i Adobe Photoshop som ligger i Photoshop format i olika lager. Inte heller dessa bilder går att öppna i Linux!

Ska ärligt erkänna att jag är relativt okunnig... men INTE DUM!

aristoteles:

Hade din kompis betalat för någon support då?

Om hon betalat för någon support kan jag inte svara på.

aristoteles:

Dessutom berodde det antagligen på att hon vände sig till fel människor eller ställde en dum fråga, det finns inget mer irriterande än folk som tror att de kan kräva omedelbar gratis support från folk de inte ens känner.

aristoteles:

Beskyll inte operativsystemet eller dess support för att vara dåligt då det i själva verket är din vän som är dålig.

Här uppstår ju onekligen ett stort tvivel på din egen pedagogiska kunskap. INGEN fråga är för dum!!! Utan det är i så fall den som ska besvara frågan som besitter dumheten. Man kan aldrig dra en jämförelse mellan okunskap o dumhet. Dvs man kan inte sätta synonymt att okunskap är det samma som dumhet. Frågeställningen kan aldrig vara dum utan det är bara den som ska besvara frågan som kan demonstrera sin egen dumhet genom att anse att frågeställaren är dum när hon i realiteten är okunnig.
O det var detta som supporten på Linux verkligen gav bevis för. Hade några månader tidigare läst en insändare i tidningen PC För Alla där en annan dataanvändare hade blivit bemött med exakt samma arrogans. Så jag var inte förvånad över att även min tjejkompis blev drabbad.

Eller som någon skrev på ett helt annat forum... man behöver inte vara bilreparatör för att kunna vända sig till en bilverkstad för att få bilen reparerad! [mad]

aristoteles:

Yes, windows, det ultimata operativsystemet. Hade det varit ett riktigt operativ så hade nog inte avg haft prioritet över resten av operativet. Och nej, jag beskyller inte windows för något som avg gjort, utan att windows borde hanterat processen på ett vettigare sätt.

Dessvärre är det väl så att det optimala operativsystemet ännu inte är uppfunnet... o det heter definitivt INTE varken Windows ELLER lInux!


   
SvaraCitera