Aviseringar
Rensa alla

Visdomstand


Ämnesstartare

Hej,

Jag är 17 år och har nu märkt att jag fått visdomständer. I övre käken har jag 14 tänder och i nedre 16 tänder vilket resulterar till att jag sammanlagt har 30 tänder varav två av dem är visdomständer (båda i nedre käken). Jag upplever inga besvär alls. Kan dock inte få mina två framtänder i övre käken direkt mötas med mina två framtänder i nedre käken, vilket inte är ett sådant stort problem.

Men om det blir värre, hur mycket kostar det att ta bort dem? Observera att jag är 17 år och i Sverige klassificeras jag fortfarande som en ungdom. 

I så fall, gör det ont att ta bort en eller flera visdomständer?


   
Citera
Ämnesetiketter

om du tar bort de när du är under 25 (dock inte säker på ålder) då kostar det inget det gör ont utan bedövning och allt annat man får jag väljer att bli sövt framför att vara vaken vid borttagning trots det kostar 5k för att bli sövt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skåneärbäst:
om du tar bort de när du är under 25 (dock inte säker på ålder) då kostar det inget det gör ont utan bedövning och allt annat man får jag väljer att bli sövt framför att vara vaken vid borttagning trots det kostar 5k för att bli sövt

Kostar det 5000 kr att bli sövt även om man är under 25?


   
SvaraCitera

Malonexd:

Kostar det 5000 kr att bli sövt även om man är under 25?

yep då du tar det på sjukhus istället för folktandvården


   
SvaraCitera

mellan 45000 till 10000


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skåneärbäst:

yep då du tar det på sjukhus istället för folktandvården

Men man får väl bedövning på folktandvården eller? Dem kan väl inte bara skära i tandköttet och rycka ut tanden med en tång utan bedövning? 


   
SvaraCitera

Malonexd:

Men man får väl bedövning på folktandvården eller? Dem kan väl inte bara skära i tandköttet och rycka ut tanden med en tång utan bedövning? 

du får bedövning hos folktandvården men ska du bli sövd är det tandsjukhus som gäller


   
SvaraCitera

Malonexd:

Men man får väl bedövning på folktandvården eller? Dem kan väl inte bara skära i tandköttet och rycka ut tanden med en tång utan bedövning? 

om du har lagat ett hål hos tandläkaren innan har du fått bedövning likaså får du bedövning om du ska ta bort en tand


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skåneärbäst:

du får bedövning hos folktandvården men ska du bli sövd är det tandsjukhus som gäller

Och känner man absolut ingenting vid bedövning? 


   
SvaraCitera

Malonexd:

Och känner man absolut ingenting vid bedövning? 

jag har aldrig dragit ut en tand så jag kan inte svara på den frågan men du ska inte känna något ifall du känner säg till tandläkaren då får du mer bedövning eller kan du ta lustgas


   
SvaraCitera

Nu e d säkert skillnad på vanlig tand o visdomstand men när jag drog ut en vanlig kändes d inte alls 


   
SvaraCitera

SthlmsBruden;)):
Nu e d säkert skillnad på vanlig tand o visdomstand men när jag drog ut en vanlig kändes d inte alls 

det är ingen skillnad utom att visdomsjävlarna kan vara i käkbenet i värsta fall


   
SvaraCitera

Skåneärbäst:

det är ingen skillnad utom att visdomsjävlarna kan vara i käkbenet i värsta fall

Amen då borde d ju nt göra ont


   
SvaraCitera

SthlmsBruden;)):

Amen då borde d ju nt göra ont

lär nog inte göra ont men tar ändå narkos bara för jag är så jävla paranoid


   
SvaraCitera

Det kan göra ont beroende på vad du tar för bedövning. Man kan få en spruta in i tandköttet och då kommer du nog inte känna någonting förutom lite obehag kanske. Annars brukar man kunna få nån lokalbedövning som dom bara smetar på och då kommer det nog att kännas. Nu har jag bara dragit en visdomstand och den gick ut väldigt lätt lyckligtvis. Men jag har hört med andra som har behövt dela tanden i tre delar för att få loss.


   
SvaraCitera