Aviseringar
Rensa alla

Vissa människor värda mer än andra?


Ingen kan värdera någon annan. Värdet på en person är exakt lika högt som personen själv uppskattar. En person som uppfattas som otrevlig behöver som person inte alls vara otrevlig utan misslyckandet med att framstå som from är kanske en hävdelsemekanism för att kunna bekräfta sig själv som bättre.
Den som har allt får bekräftelse från andra men känner sig knappast lycklig såvida personen inte kan bekräfta sig själv.

Vem är då mest värd?
Den otrevliga som vill leva och finner sig själv värd livets goda eller den lyckade som snyltar på alla andras tillgångar då denne själv inte känner att livet är värt att leva?

Personen är alltså lika mycket värd livet som den själv anser sig att vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vincenco:

alla har snopp eller fitta.

nej [bigsmile]

passaro:

subjektivt - personligt färgad åsikt
objektivt - det motsatta

förstår inte riktigt men okej subjektivt verkar passa bättre da :@


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking BC:

nej

okej det kan finnas vissa personer som har en blandning.. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så det säger du:

Nej som i att människor inte är lika värda?

Alla är inte lika värda. Jag är värd mkt mer än andra. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så det säger du:

Man brukar ju säga att alla är lika värda, men stämmer det?

ja det stämmer. människan ha rinte sitt värde uifrån vad han/hon gör och sättet han/hon är på, utan man är värd lika mkt för att man är just människa

sen an folk ha olika mkt värde i dina egna ögon då du känner folk olika bra o vissa har varit taskiga mot dig, men de är fortfarande lika mkt värda som människor, men inte individer i dina ögon


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Orb_Fiedeli:

Personen är alltså lika mycket värd livet som den själv anser sig att vara.

Det vettigaste svaret hittills [smile]

Vincenco:

alla har snopp eller fitta.

Det näst mest vettigaste.. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De som på något sätt bidrar till övriga världens behag är väl mer värda än de som inte gör det.


   
SvaraCitera

Jag tycker att alla har snopp eller fitta var det vettigaste [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

De som på något sätt bidrar till övriga världens behag är väl mer värda än de som inte gör det.

Så av dessa 2 människor anser du att person 1 är mest värd?


   
SvaraCitera

Så det säger du:

alla är lika värda

Jag har nog sett det "ordspråket" mer som att alla människor ska ha samma chans i livet osv.
För rent subjektivt kan ju knappast någon anse att allla människor har samma värde, då man oftast tycker olika mycket om olika personer, anser vissa människor vara sämre/bättre än andra och så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så det säger du:

Så av dessa 2 människor anser du att person 1 är mest värd?

Jag vet inte vad personerna gör i övrigt, men utifrån det: Ja.


   
SvaraCitera

det handlar om självkänsla, självförtroende och en stark egenbild


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ser inget i dina exempel som visar på olika "värde".

Värdet är kollektivt. Individen är bara en konstruktion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lille_Marx:

Värdet är kollektivt.

Så du menar att en människa i sig har inget värde men att människorasen har ett?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så det säger du:

Så du menar att en människa i sig har inget värde men att människorasen har ett?

Jag menar att varje människa har ett värde som en komponent i kollektivet oberoende av vilka egenskaper just den människan har. I väldigt primitiva samhällen är det ofta så att de gamla och sjuka äter först och jägarna sist.

I de flesta familjer tar man ömt hand om barnen fastän de inte bidrar till familjen på något vis.

Så jag menar att vi alla är lika mycket värda precis som att jag värderar alla celler i min kropp lika högt, även om vissa sitter i hjärnan, andra iknäet etc.

Så tycker jag iallafall.


   
SvaraCitera