Aviseringar
Rensa alla

Visste du att...


Ämnesstartare

... du enligt dom mänskliga rättigheterna har rätt att överallt erkännas som en person i lagens mening? Visste du att artikeln som slår fast detta har nummer sex och kommer innan din rätt till tanke-, samvets- och religions-frihet vilket beskrivs i artikel 18?

Vet du varför det här är en mänsklig rättighet?


   
Citera
Ämnesstartare

Vad skulle jag annars erkännas som?
Endast en undring.
Slav kanske ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Vad skulle jag annars erkännas som?
Endast en undring.
Slav kanske ja.

Som ett bolag. Vilket är vad du presenterar dig som med t.ex. ID-kort, körkort eller pass.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Som ett bolag. Vilket är vad du presenterar dig som med t.ex. ID-kort, körkort eller pass.

Hur tänker du nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Hur tänker du nu

Att du, när du föddes, av dina föräldrar blev registrerad som ett bolag. Eller rättare sagt, när du föddes så skapades ett bolag (en juridisk person) som kopplades till dig (en fysisk person).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Att du, när du föddes, av dina föräldrar blev registrerad som ett bolag. Eller rättare sagt, när du föddes så skapades ett bolag (en juridisk person) som kopplades till dig (en fysisk person).

Nu hänger jag inte alls med.
Jag fick ett personnummer och ett registrerat namn, ja. Men jag ser inte det bolagsmässiga i det.
Även om man likt barnafödslar registrerar bolag, men utan ett personnummer så "finns" du ju inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nu hänger jag inte alls med.
Jag fick ett personnummer och ett registrerat namn, ja. Men jag ser inte det bolagsmässiga i det.
Även om man likt barnafödslar registrerar bolag, men utan ett personnummer så "finns" du ju inte.

Kolla på ditt ID-kort (eller pass eller bankkort eller något). Varför står ditt namn i stora bokstäver? Tycker du inte att det är konstigt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Kolla på ditt ID-kort (eller pass eller bankkort eller något). Varför står ditt namn i stora bokstäver? Tycker du inte att det är konstigt?

Tycker att det bidrar till tydligheten att det är mitt namn och inte tillhör namnet på affären/banken/dyl som utfärdar kortet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visste du att Allmänna förklaringen om mänskliga rättigheter inte är ett juridiskt bindande dokument?

Visste du i stället att det är ​dessa avtal, fördrag och konventioner som är juridiskt bindande?'

Tycker du inte att det är konstigt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Tycker att det bidrar till tydligheten att det är mitt namn och inte tillhör namnet på affären/banken/dyl som utfärdar kortet.

Tänk väl på att det är en genomgående trend att registrera bolag med deras namn enbart i stora bokstäver. Jag letar efter en bild på ett svenskt födelsecertifikat för att se hur exakt det står på dom svenska. En annan intressant grej är att det heter PERSONnummer, syftar dom på juridisk eller fysisk person?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Jag letar efter en bild på ett svenskt födelsecertifikat för att se hur exakt det står på dom svenska

Det finns inga födelsecertifikat i Sverige. Jag har ett brittiskt födelsecertifikat dock. Det enda som står med stora bokstäver där är mitt kön. :/

Ensamvargen:

En annan intressant grej är att det heter PERSONnummer, syftar dom på juridisk eller fysisk person?

Nej. För juridiska personer finns organisationsnummer. De är liknande personnummer, men inte samma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

En annan intressant grej är att det heter PERSONnummer, syftar dom på juridisk eller fysisk person?

Tror att du hänger upp dig på detaljer där. När skulle vi behandlas som någonting annat än en person här?
Visst finns vi alla i dokument och statistik från födseln, men det ser jag inte som någonting enbart negativt.


   
SvaraCitera

vrukt:

Visste du att människan består till 2/3 av vatten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Tycker du inte att det är konstigt?

Haha. Det här är ett helvetes hål. Och att dom kallar det stadgar är ju hilarious.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Det finns inga födelsecertifikat i Sverige. Jag har ett brittiskt födelsecertifikat dock. Det enda som står med stora bokstäver där är mitt kön. :/

Hm. Jag ska söka vidare och se vad jag finner. Är sjukt intressant även om jag kanske har fel.

jason:

Nej. För juridiska personer finns organisationsnummer. De är liknande personnummer, men inte samma.

isola:

Tror att du hänger upp dig på detaljer där. När skulle vi behandlas som någonting annat än en person här?

Det hela kommer väl ner till att landet Sverige är ett bolag (SWEDEN KINGDOM OF) och att alla är människor och därför lika värda och att ingen egentligen kan tvinga någon annan att göra något som den kanske inte vill.


   
SvaraCitera