Aviseringar
Rensa alla

Vista goes evil


Ämnesstartare

Har haft en fin Vista-version med nedräkning, en nedräkning som efter många om och men nu beslutat sig för att vara färdig och nu sitter jag där med 0 dagar kvar och får inte göra annat än starta Firefox...

Naturligtvis vill jag inte ha det såhär, och då till det verkliga problemet:

Av någon anledning bootar inte datorn när jag startar om och sätter i en fullt fungerande bootbar skiva. Min dvd-läsare verkar helt enkelt inte intresserad av att ge mig alternativet att boota med cd innan datorn startar upp...

Väl inloggad kan jag som sagt bara ha Firefox öppet (inte ens en startmeny), egentligen. Har via Firefox lyckats få igång uTorrent, och via uTorrent lyckats få igång utforskaren, men jag tillåts inte starta något från utforskaren då minnet är låst och inte ens en yttepytte-installation på någon dryg megabyte tillåts att startas.

Jag vill alltså ha hjälp att få min dator att låta mig boota som jag vill... och sedan även ett nytt försök med någon Linux-historia, eftersom jag (för stunden) är väldigt trött på allt vad Windows heter.

Helpz!

Image


   
Citera

Tobbish:

Vista-version med nedräkning

Vad? finns Vista i test version eller?

Tobbish:

boota med cd innan datorn startar upp

Försöker du köra live linux skivor? har du ställt om i bios så det kör från cd först?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aroon:

Vad? finns Vista i test version eller?

Har haft en Beta en längre tid. Men nu får jag inte ha det längre.

aroon:

Försöker du köra live linux skivor? har du ställt om i bios så det kör från cd först?

Det går inte att starta något program från skiva när datorn är igång, så nej. Jag försöker boota vid datorns uppstart och jag har inte rört BIOS, däremot var jag in där igår och valde default på allt, eftersom jag misstänkte att något ändrats. Men inte ett värde ändrades (vilket det inte heller borde ha gjort eftersom jag som sagt inte ändrat något själv).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tobbish:

Av någon anledning bootar inte datorn när jag startar om och sätter i en fullt fungerande bootbar skiva. Min dvd-läsare verkar helt enkelt inte intresserad av att ge mig alternativet att boota med cd innan datorn startar upp...

det brukar stå att man ska trycka på tex "F12" för bootmeny i starten. så kolla efter det...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

the_river:

det brukar stå att man ska trycka på tex "F12" för bootmeny i starten. så kolla efter det...

Har kollat väldigt noga, har jag tyckt. Men ja, det går väl att ta sig till formateringsmenyn på något sätt i vilket fall. Utan att komma till det stadiet när man ska boota från en cd. Ska gå och starta och se hur det ser ut!


   
SvaraCitera

Esc, F2, F8, F12 är några av de knappar man kan trycka på under uppstart. Då kan man komma in i Bios, bootordning eller felsäkert läge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tobbish:

Av någon anledning bootar inte datorn när jag startar om och sätter i en fullt fungerande bootbar skiva. Min dvd-läsare verkar helt enkelt inte intresserad av att ge mig alternativet att boota med cd innan datorn startar upp...

Kolla efter något i stil med "boot order" i BIOS-inställningarna. Hittar du inte det, testa att hamra några av de tangenter DinGud skriver om under uppstart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DinGud:

Esc, F2, F8, F12 är några av de knappar man kan trycka på under uppstart. Då kan man komma in i Bios, bootordning eller felsäkert läge.

Jag gjorde så, fast det var efter förslaget från the_river som jag spammade allt vad F-tangenter heter i hopp om napp, och det fick jag! Nu har vi lyft!

KID_IS_BACK:

Kolla efter något i stil med "boot order" i BIOS-inställningarna. Hittar du inte det, testa att hamra några av de tangenter DinGud skriver om under uppstart.

Mjo, kollade det, förstår inte varför det inte fungerade från början. Har bootat som vanligt tidigare, men nu hände plötsligt ingenting. Nåja, nu har man snappat upp något nytt till nästa gång det uppstår något otrevligt!

Tack för hjälpen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tobbish:

däremot var jag in där igår och valde default på allt

Image
Du kan ju inte räkna med att default är rätt för dig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tobbish:

Tack för hjälpen!

always [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Du kan ju inte räkna med att default är rätt för dig

Det har varit det de 5-6 gånger jag bootat innan, så jag antar att oförändrade BIOS inte borde göra annorlunda än de gjort innan (eftersom inget förändrades före och efter jag valt att att allt ska vara default).

Men nu är problemet löst i vilket fall!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Du kan ju inte räkna med att default är rätt för dig

facepalm.php.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera