Aviseringar
Rensa alla

Vit Jul


Ämnesstartare

Vit Jul handlar om att man, främst, för barnens skull tar en jul utan alkohol. För många barn är julen förknippad med alkoholen och dess effekter, mer på ont än gott. IOGT-NTO satsar därför varje år på att folk ska avstå alkoholen åtminstone under julhelgen.

Har ni planerat på att ta en vit jul i år?
Varför i sådana fall?

Om ni inte tänkt det, vad är anledningen till att ni inte gör det?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Lav: Ja (dricker alkohol)

Brukar inte vara sugen på alkohol på julafton. Men på nyår lär det väl bli en del.


   
SvaraCitera

Skrev pa deras lista forra aret och aven i ar. Jag dricker dock aldrig i vanliga fall heller.


   
SvaraCitera

Lav: Ja (dricker inte alkohol annars heller)

Vi har alltid haft alkoholfri jul så länge jag kan minnas. Idag tar vi ett glas glögg (ej alkoholfri) på eftermaddagen och ett glas champagne eller två vid midnatt julafton/juldagen men då har de flesta av småbarnen somnat och sover sött.  Glad

För övrigt dricket jag väldigt väldigt lite alkohol resten av året. Någon öl då och då, lite vin till maten när vi har fest och någon god smaskig fin drink när det erbjuds.


   
SvaraCitera
Kudhos

Blir nog vit bådeoch


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är 14 så jag dricker inte alls


   
SvaraCitera

Lav: Nej

Brukar ta nån öl och spetsa glöggen av tradition. Skall docks sägas att jag själv som barn alltid upplevt en mer eller mindre helvit jul, vilket jag uppskattar oerhört.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har ju fått päron cider så jag är bättre än er bitches Hjärta


   
SvaraCitera
Exner

Lav: Nej

Absolut inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav: Nej

ska som minst bli glöggfull. 


   
SvaraCitera
time
 time

Nej, men det konsumeras inte mycket på julen hemma hos oss ändå. Ett glas vin per vuxen, ungefär, ingen öl eller glögg eller något sånt. När det fanns småbarn med och firade dracks det inte alls. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

det var typ när en själv började dricka som julen blev lite bra :/
min familj behöver inte alkohl för att vara otrevliga mot varandra...


   
SvaraCitera
mynona

Det handlar väl om fylleri snarare än om alkoholdrickning som sådant? Julen firar jag ju med mamma och pappa och inte dricker jag mig full med dem


   
SvaraCitera
Exner

mynona: Det handlar väl om fylleri snarare än om alkoholdrickning som sådant?

Ja. Men sedan har det tagit snurr och IOGT är allmänt missunnsamma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker alla ska ta en vit jul. Även om man inte har barn.


   
SvaraCitera