Aviseringar
Rensa alla

Vittna mot langare..


Ämnesstartare

Jaup, jag blev tagen av polisen och dum i huvudet som man var gav jag polisen numret till personen som antagligen köpte det jag hade, vilket var 3 cider..

Nu måste jag förmodligen på förhör och vittna mot personen som köpte, vilket jag inte vill! vill inte sätta dit någon och vill inte hamna i skit för att jag sa numret.. Jag var rätt skraj när polisen snackade med mig så vågade inte ljuga.. Är det möjligt att ändra mig på förhöret? Säga att det inte var han som köpte, att jag inte minns, etc?

Har inte ens träffat honom, tagit emot alkoholen av honom, eller betalat den, så jag kan själv inte ärligt säga att han köpte heller? Så jag måste ju få kunna ändra mig till sanningen på förhöret? Det dumma är ju att polisen redan har hans nummer, men samtidigt är jag det enda vittnet också, så säger inte jag att han köpte borde de inte kunna sätta dit honom? Dock får jag inte ljuga för polisen för mina föräldrar så jag vetefan vad jag ska hitta på att säga.. tips?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Min1:

Dock får jag inte ljuga för polisen för mina föräldrar

no shit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du behöver inte säga något oavsett. Tror du kan hålla tyst hur mycket du vill. Tror inte det är några problem med att ljuga så länge du inte står i vittnesbåset i en domstol.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Tror du kan hålla tyst hur mycket du vill.

Ja, men eftersom jag gav dom hans nummer när dom tog mig måste jag på nåt sätt ta tillbaka det, annars har dom ju redan det som vittne enough, eller? :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min1:

Ja, men eftersom jag gav dom hans nummer när dom tog mig måste jag på nåt sätt ta tillbaka det, annars har dom ju redan det som vittne enough, eller? :s

Alltså, du kan ju inte ta tillbaka numret så att de inte har numret. De har numret, så enkelt är det.
Du kan ju bara säga att du inte har någon aning om vad de pratar om, men att du gärna kan ta en diskussion om äggtemperaturens påverkan på konsistensen i risomeletter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Alltså, du kan ju inte ta tillbaka numret så att de inte har numret. De har numret, så enkelt är det.

Nej, men säga att jag givit dem fel nummer eller så.. Blir ju antagligen förhör med langaren så såvida han inte erkänner kan jag ju säga att jag aldrig sett killen i hela mitt liv?

Haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min1:

Nej, men säga att jag givit dem fel nummer eller så.. Blir ju antagligen förhör med langaren så såvida han inte erkänner kan jag ju säga att jag aldrig sett killen i hela mitt liv?

Tror inte du och langaren kommer sitta i samma rum.


   
SvaraCitera

Ja när ska ni lära er. I förhör och all kontakt med polis så ger man namn och personnummer och aldrig mer. Ingen kommentar alternativt jag minns inte funkar alltid. Snuten kan inte göra ett skit så oroa dig inte för dem. Den som bestämmer är åklagaren och dem är inte lika löjliga som snutarna för det mesta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahahaha omg[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Charley Day:

Den som bestämmer är åklagaren och dem är inte lika löjliga som snutarna för det mesta.

Och inte heller åklagarn kan göra så mycket i ett sånt här fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Och inte heller åklagarn kan göra så mycket i ett sånt här fall.

Så ingen kan göra något alls trots att jag redan sagt personens förnamn och nummer? Dom har ju redan fast honom nästan isf.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Och inte heller åklagarn kan göra så mycket i ett sånt här fall.

Nej det har du helt rätt i.
Tog bara allmänt så folk förstår att anhållan är inget som snuten kan besluta om även att de är snabba att påpeka att det blir anhållan om man inte säger det som de vill höra.
Sådana där viktiga regler som är bra att kunna precis som att snuten ibland vill göra sken av att man kommer lindrigare undan om man golar. Vilket de inte kan besluta om heller och ingen annan heller för den delen då det inte är lagligt ens.

Vet ni alla det om ni hamnar på förhör någon gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min1:

Så ingen kan göra något alls trots att jag redan sagt personens förnamn och nummer? Dom har ju redan fast honom nästan isf.

De kan inte göra något mot dig, egentligen. Det enda som är är väl i princip att om det skulle gå till domstol och du vittnar där så får du inte ljuga, då är det mened. Annars tror jag inte det finns så mycket alls för dem att göra, du har inte brutit mot någon lag.


   
SvaraCitera

Woho, ännu en langare åker dit. Nej men helt ärligt, ljug för polisen du har inget att förlora på det. Förutom lite trovärdighet. Finns inget som helst krav på att du ska vara ärlig när du snackar med en polis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

De kan inte göra något mot dig, egentligen.

Jag vet att jag bara ses som vittne. Det jag var ute efter var att slippa sätta dit personen som köpte eftersom jag är den enda (utöver honom då) som kommer få skit för det, antingen av honom eller av alla hans kompisar. + att inga andra langare kommer vilja langa åt mig, vilket är det mindre problemet då..


   
SvaraCitera