Aviseringar
Rensa alla

Vlad Pålspetsarens namn?


Ämnesstartare

En liten fråga, bara. Vad, exakt, var snubbens namn!?
Vissa källor säger bara Vlad, andra Vladimir, Vladislav eller Vladislaus. Enligt en del var han Vlad Bassarab också.

Så, eh, kan nån tydliggöra detta för mej? [shake]


   
Citera
Ämnesstartare

Vlad Tepes


   
SvaraCitera

vem var det och vad har han med pålspetning att göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GHurt:

vem var det och vad har han med pålspetning att göra?

Han var en greve (rätta mig om titeln är fel) som gjorde sig känd genom att mota bort turkarna som invarderade genom att spetsa tjugo tusen pers levande på pålar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tepes betyder pålspetsaren och är ett ök- eller smeknamn. Samma år som Vlad föddes (1431) adlades hans far, som också hette Vlad, och pappan blev samtidigt medlem av drakorden. Vlad d.ä. fick namnet Dracul, och sonen fick heta Vlad Dracula, Vlad den lille draken.
Han är också känd som Vlad III Basarab... Överallt där jag har läst kallas han hur som helst bara för Vlad. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vladimir hette han väl?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vladimir eller Vladislav eller nåt låter rimligt, men överallt står det bara "Vlad" och jag skäms lite men jag minns faktiskt inte... :p


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Han var en greve (rätta mig om titeln är fel)

Furste.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vlad Dracul III eller Vlad III Dracul.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Han var en greve (rätta mig om titeln är fel) som gjorde sig känd genom att mota bort turkarna som invarderade genom att spetsa tjugo tusen pers levande på pålar.

Skön kille alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Han var en greve (rätta mig om titeln är fel) som gjorde sig känd genom att mota bort turkarna som invarderade genom att spetsa tjugo tusen pers levande på pålar.

Du tror själv att han skulle spetsat 20.000 på pålar?


   
SvaraCitera

Geigermätare:

Du tror själv att han skulle spetsat 20.000 på pålar?

troligtsvis inte själv iallafall.

Om han inte var otroligt arbetseffektiv.


   
SvaraCitera

Geigermätare:

Vlad Dracul III eller Vlad III Dracul.

Tepesh skall vara med där någonstans. Eller, egentligen skall det vara ett s med en sedilj under, men det kan jag inte skriva här..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jojOzZz:

troligtsvis inte själv iallafall.

tror inte att Han menade på så vis.[rolleyes]


   
SvaraCitera