Aviseringar
Rensa alla

Vore det kränkande att fråga om en persons tobaksvanor på en arbetsintervju?


Ämnesstartare

Jag blev lite nyfiken när jag läste tråden: Vad säger ni till minderåriga som frågar efter cigaretter? 

Och började 
Googla lite vad det kan kosta rent ekonomiskt att röka hela livet.

Jag kom till Landstinget Värmlands hemsida där jag läste följande:

"Rökande medarbetare medför stora ekonomiska kostnader för organisationen i form av uteblivna arbetsinsatser. En rökare har i genomsnitt 8 fler sjukdagar än andra medarbetare. Om en rökare tar två rökpauser på sin arbetstid så blir kostnaden för sjukdagarna och utebliven arbetstid cirka 30.000 kronor per medarbetare och år."

Efter att ha läst detta tänkte jag på, en medarbetare som är rökare är betydligt dyrare att ha som anställd jämfört med en anställd som inte röker. Vore det okej att fråga på en arbetsintervju om personen röker eller kanske rent av ge lägre lön till rökare?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

nej de är diskreminering


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja jag tycker det är en relevant fråga. Det påverkar ju personens arbetsförmåga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att man är bra känslig om man tar illa upp för en sån fråga i ett sådant sammanhang.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns det yrkesgrupper där det skulle kunna vara extra olämpligt att vara rökare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker inte just att rökvanor är särskilt personligt, men det känns väl profilierande. Det finns andra fenomen som kan ge en ökade sjukdagar och arbetstimmar är sällan talande för arbetsinsats. Kort sagt är det korttänkt och missvisande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:
Finns det yrkesgrupper där det skulle kunna vara extra olämpligt att vara rökare?

Jag kan tänka mig att vid en förhandling så vore det en fördel om man kan dra ut på förhandlingen så att rökaren börjar känna ett starkt behov av att röka och då kommer denna person att bli lättare att pressa och nå en uppgörelse, som gynnar mig, med. 

Jag skulle inte vilja bli representerad av en rökande advokat tex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det är ok.


   
SvaraCitera

Nej, det är inte okej.  Ifall det är okej, är nästa steg att fylla i ett hälsoformulär så att arbetsgivaren kan kalkylera vem som kommer ha minst sjukdagar av alla som söker tjänsten? Kartlägga familjelivet för att undvika någon som kommer ta ut fler vab-dagar än en annan?
Rökare bör inte vara mer kostsamma än andra för att de tar fler pauser, alla har rätt till att ta en paus och bör göra det. Ifall det är olämpligt att röka och går ut över arbetet på något sätt har arbetsgivaren rätt att kräva rökförbud på betald arbetstid. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man är inne på väldigt hal is om man är för individuell lönesättning, inte minst om detta ska grunda sig på fysiska attributer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman: Vore det okej att fråga på en arbetsintervju om personen röker eller kanske rent av ge lägre lön till rökare?

Det är absolut okej att fråga, det finns redan rökfria arbetsplatser tror jag så det är inget nytt. Lägre lön är kanska befogat i form av avdrag för rökpauserna man tar utöver schemalagda raster. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn:
Man är inne på väldigt hal is om man är för individuell lönesättning, inte minst om detta ska grunda sig på fysiska attributer.

På många arbetsplatser tillämpar man individuell lönesättning. Jag skulle inte bli förvånad om det finns arbetsgivare som ger lägre lön till anställda med småbarn eller rökare för den delen. Det är nog inting man talar högt om men sådana faktorer kan säkert påverka den indivuduella lönesättnignen kan jag tänka mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kan ju sluta röka.


   
SvaraCitera
Vision

På mitt jobbkontrakt ingick det att jag inte skulle röka, inte ens på fest. Så jag antar att det rent juridiskt är ok. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

På många arbetsplatser tillämpar man individuell lönesättning. Jag skulle inte bli förvånad om det finns arbetsgivare som ger lägre lön till anställda med småbarn eller rökare för den delen. Det är nog inting man talar högt om men sådana faktorer kan säkert påverka den indivuduella lönesättnignen kan jag tänka mig.

och det är bland det grisigaste som finns.

Vision:
På mitt jobbkontrakt ingick det att jag inte skulle röka, inte ens på fest. Så jag antar att det rent juridiskt är ok. 

Din arbetsgivare har ingen rätt att kräva att du ska göra vissa saker på fritiden, så det är inte ok nej.


   
SvaraCitera