Aviseringar
Rensa alla

Vore det kränkande att fråga om en persons tobaksvanor på en arbetsintervju?


Nej. Visst det är okej att fråga, men att ge en rökare lägre lön känns fel. Många som arbetar hårt röker för det hjälper dig att koppla av vid en rast eller vid slutet på en arbetsdag. Du kanske får några extra sjukdagar men du förtjänar inte lägre lön för det. Får dock erkänna att jag är partisk då jag är en rökare Blink


   
SvaraCitera

Untouchable:

Jag kan tänka mig att vid en förhandling så vore det en fördel om man kan dra ut på förhandlingen så att rökaren börjar känna ett starkt behov av att röka och då kommer denna person att bli lättare att pressa och nå en uppgörelse, som gynnar mig, med. 

Jag skulle inte vilja bli representerad av en rökande advokat tex.

Smart idé faktiskt Skål


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Untouchable: Jag skulle inte vilja bli representerad av en rökande advokat tex.

varför inte?


   
SvaraCitera

När jag sökte jobb på burger king som ung frågade arbetsgivaren mig om jag rökte. Typ alla utom jag rökte, så jag hade nog fått jobbet oavsett, men det var väl ändå bra för honom att veta då rökarna krävde rökpauser i tid och otid.


   
SvaraCitera

Så nej, jag tycker inte det är diskriminerande, särskilt inte då man "valt" att börja röka i något stadium.


   
SvaraCitera

Vision:
På mitt jobbkontrakt ingick det att jag inte skulle röka, inte ens på fest. Så jag antar att det rent juridiskt är ok. 

Men va, det där är ju bara sjukt! Jag kan förstå om vissa arvetsgivare inte vill att man ska röka under arbetstid av olika skäl, men att man inte ens ska få röka när man är ledig är helt sjukt :S får man fråga vad du jobbar med?


   
SvaraCitera
Vision

Blivande_japan: Men va, det där är ju bara sjukt! Jag kan förstå om vissa arvetsgivare inte vill att man ska röka under arbetstid av olika skäl, men att man inte ens ska få röka när man är ledig är helt sjukt :S får man fråga vad du jobbar med?

Idrottslärare för barn. Vågar inte vara för specifik så de inte googlar upp mig Ledsen

Och nej, jag tyckte inte heller att det kändes helt ok. De motiverade det som att de värnade om min hälsa och att vi skulle vara bra förebilder för barnen. Jag antar att det har att göra med att de är mån om ryktet kring sitt varumärke, att de ska kunna skriva på sin hemsida att alla deras pedagoger är rökfria...

Järn: Din arbetsgivare har ingen rätt att kräva att du ska göra vissa saker på fritiden, så det är inte ok nej.

Nej det kanske det inte är, det känns inte som att de är ett företag som skulle våga bryta några lagar bara. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KomIntePåNågotBraAnvändarnamn:

Smart idé faktiskt Skål

Tack men det är egentligen ganska simpel förhandlingsstrategi, att man utnyttjar motståndarens svagheter.

Järn:

varför inte?

Därför att vid en förhandling har rökaren en ganska kraftig svaghet som går att utnyttja. Finns iofs nikotinplåster men jag vet inte hur bra dem funkar och att ta risker när jag inte har all fakta är väldigt riskabelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kan ju ljuga om det? Är ju inte alla arbetsplatser man träffar sin chef på.

Är lite inne på framtidsmords spår också.


   
SvaraCitera

Vision:
På mitt jobbkontrakt ingick det att jag inte skulle röka, inte ens på fest. Så jag antar att det rent juridiskt är ok. 

vad jobbar du med?


   
SvaraCitera

om någon skulle fråga mig om mina tobaksvanor på en arbetsintervju skulle jag bara ljuga. just nu röker jag olika mycket på jobbet beroende på vem jag jobbar med och ifall chefen gått hem eller ej. 


   
SvaraCitera

Vision: Idrottslärare för barn. Vågar inte vara för specifik så de inte googlar upp mig 
Och nej, jag tyckte inte heller att det kändes helt ok. De motiverade det som att de värnade om min hälsa och att vi skulle vara bra förebilder för barnen. Jag antar att det har att göra med att de är mån om ryktet kring sitt varumärke, att de ska kunna skriva på sin hemsida att alla deras pedagoger är rökfria...

vad fan :S antar att ni inte får ha ungarna som vänner på fb iaf, så då borde det ju kvitta om ni röker på fester eller inte 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det gör mig inget.


   
SvaraCitera
Vision

stereo total:

vad jobbar du med?

Idrottslärare för barn!


   
SvaraCitera

Vision:

Idrottslärare för barn!

jaha, okej. då kan jag förstå det lite. 


   
SvaraCitera