Aviseringar
Rensa alla

VRG Djursholm?


Ämnesstartare

Går i åttan och har funderingar på att söka ekonomiprogrammet till VRG i Djursholm nästa år. Har dock inga kompisar eller dylikt som gått på skolan eftersom jag inte bor i Stockholm. Men tänkte därför höra vad ni har för allmän uppfattning eller erfarenheter av skolan. Eller om ni kan rekommendera någon annan skola i Stockholms området med motiverade elever. Där det finns möjlighet att läsa ekonomiprogrammet.
MVH


   
Citera

Jag går i andra ring på VRG Djursholm och frågan om du kommer att trivas där eller inte beror mkt på vem du sjäkv är som person. Var bor du själv och hur är du? Skolan ligger ju som namnet säger i Djursholm vilket är en av Sveriges absolut mest välställda områden. Detta gör miljön på skolan extrem... Ryktet säger att det är snobbigt och de första frågorna du får när du börjar är "hur stort hus har du?" "Hur mkt tjänar din pappa?" Det stämmer inte. Men jag tycker du ska vara beredd på att yta, att hålla uppe en perfekt fasad och att status spelar väldigt stor roll för hur din (eventuella) gymnasietid på VRG Djursholm blir. Oavsett om man trivs eller inte så blir åren på den här skolan en lärdom för livet. Man får väldigt mkt insikter om hur pengar påverkar människor, vad begreppet status egentligen är - och man lär sig otroligt mkt om människor i allmänhet vilket man har nytta av resten av livet. Dessutom kan jag lova dig (oavsett hur social du är nu) att du kmr att bli 100 ggr mer social för du lär känna i princip alla i skolan eftersom det är ngt skolledningen anstränger sig för att alla ska! 🙂 Lärarna är jättebra, skolan känns som hemma hos en kompis (mysigt kök, tv-hörna med stor plattskärmTV och fat boys, altan i solen, stereoanläggning på repeat osv), maten är jättegod, alla får köpa (!) en dator till undervisningen osv. Det negativa är att eftersom intagningspoängen är så hög, eftersom då alla har väldigt höga betyg och är väldigt ambitiösa, och eftersom lärarna jämför eleverna med varandra när de sätter betyg (alla lärare gör ju det) så är det svårare att få höga betyg, dvs. du måste jobba hårdare för ett MVG på VRG Djursholm än vad du behöver på en skola med lägre intagningspoäng. Å andra sidan lär du dig mer eftersom man kan hålla ett högre tempo (finns inga G/IG-elever) vilket underlättar sen om man ska plugga på högskolan! Jag ångrar inte en sekund att jag sökte hit, trots att man får mest ytliga bekanta snarare än nära vänner (man hittar ngr kan jag dock lova! men mkt är ytligt) för man lär sig SÅÅÅ mkt! Sånt som du nog inte kan förstå nu (jag skulle aldrig gjort det när jag gick i 8an) och man mognar så mkt just för att miljön är så extrem och lärorik. Det väger absolut upp för det negativa!

ANDRA SKOLOR (har kompisar som går på alla dessa) :
*Se upp för friskolorna (VRG är de enda seriösa)
*Östra real, centralt i stan är precis som VRG Djursholm en festar-skola fast mycket slappare, folk är inte så ambitiösa
* Norra real, södra latin, norra latin och kungsholmens gymnasium är väldigt bra skolor, folk är lagom ambitiösa och det är "normalsvårt" att få bra betyg (dock lägre standard än VRG)
* Åva och Täby enskilda i Täby (där jag bor) är ganska osatsiga och slitna
* Danderyds gymnasium (här skulle jag valt att gå om jag inte gick på VRG) har de flesta linjer, en härlig mix av människor, bra lärare och medelsvårt att få bra betyg och man lär sig mkt!

LYCKA TILL MED VALET! Har du fler frågor svarar jag gärna, gymnasievalet är ett viktigt val och gymnasietiden påverkar ens person oerhört mkt var man än går 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Perfekt att läsa ekonomi på VRG Djurshom. Du får träffa massa rika människor som du kan knyta "kontakter" med och sedan kan ni utbyta tjänster i företagsvärlden. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh tack så jätte mycket för ett så bra och formulerat svar.Både vad gällande VRG Djursholm samt de övriga skolorna du nämnde:)
Att skolan ligger där den ligger samt att intagningspoängen är som de är tror jag bara är positivt för mig personligen, både inom ett kort och ett långt perspektiv. Men ska såklart ändå ta och besöka skolan till hösten så man får känna på atmosfären och så. Även fast det låter som att det är en väldigt mysig och bra skola. Brukar skolan ha någon öppethus dag eller liknande? För nu till våren såg jag att Djursholm var den ända VRG skola som inte hade det.
Om man jag nu väljer VRG nästa år så blir det ju också att flytta hemifrån och köpa lägenhet i området . Vet ju att det mestadels är villor i Djursholm men är det några ställen som är bättre respektive sämre att ha lägenhet på?
Återigen tack för ditt engagemang [smile]


   
SvaraCitera

Jag vet inte riktigt hur bra koll du har på stockholm...men det finns ett fåtal lägenheter i djursholm (är dock inte säker på om de är pensionärsbostäder eller inte hehe) Långt ifrån alla som går på skolan bor i djursholm; många bor i sthlm city (östermalm, djurgården osv) dock är en bostad i centrala stockholm inte precis billig... Nära skolan är annars Mörby centrum, Stocksund (mellan stan och djursholm) och näsbypark i Täby (alla dessa ett par minuter med tåg från skolan).


   
SvaraCitera

kolla öppet hus på http://vrg.se/ eller maila kontakten som står där


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha ja okej tyckte mig ha sett några på booli men det kanske bara är pensionärsbostäder då [rolleyes]


   
SvaraCitera