Aviseringar
Rensa alla

Vuxen


Ämnesstartare

Varför är 18 den åldern då man klassificeras som vuxen? Varför just 18? Jag tycker 25 för att vår hjärna är inte färdig förnss den åldern och 18 är alldeles för tidigt. 


   
Citera
Ämnesstartare

Ingen aning varför man valde 18 då det bara är två år innan man är 20 vilket hade varit mer logiskt enligt mig.

Vad tjänar du på att ändra åldern för att klassificeras som vuxen till 25?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En stor del av att bli vuxen är att man får mycket mer ansvar än vad man med stor sannolikhet hade innan. Att vänta tills man är 25 år tills man ska ta just det ansvaret med livet kanske inte är det bästa man kan göra.

Jag förmodar att du är under 18 eller ska snart fylla 18 eller har jag fel? 


   
SvaraCitera
shuna

För att en 18-årig hjärna är tillräckligt utvecklad för att kallas vuxen. 


   
SvaraCitera

shuna:
För att en 18-årig hjärna är tillräckligt utvecklad för att kallas vuxen. 

Maymay:
Ingen aning varför man valde 18 då det bara är två år innan man är 20 vilket hade varit mer logiskt enligt mig.

Vad tjänar du på att ändra åldern för att klassificeras som vuxen till 25?

Tomatmacka:
En stor del av att bli vuxen är att man får mycket mer ansvar än vad man med stor sannolikhet hade innan. Att vänta tills man är 25 år tills man ska ta just det ansvaret med livet kanske inte är det bästa man kan göra.

Jag förmodar att du är under 18 eller ska snart fylla 18 eller har jag fel? 

men  kan man kalla sig själv för  vuxen när man har fyllt 20? för alla skriver typ då" ahh nu lämnar du tonårslivet" vad räknas man som när man är 20 då om man inte är tonåring länge?? ung vuxen??  


   
SvaraCitera

Kanske för att föräldrarna ska slippa dras med en så jävla länge


   
SvaraCitera

SthlmsBruden;)):
Kanske för att föräldrarna ska slippa dras med en så jävla länge

haha va vad menar du?Skeptisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Danneboi:

men  kan man kalla sig själv för  vuxen när man har fyllt 20? för alla skriver typ då" ahh nu lämnar du tonårslivet" vad räknas man som när man är 20 då om man inte är tonåring länge?? ung vuxen??  

Du blir myndig vid 18. Från och med då brukar man kallas för vuxen eller ung vuxen. En ung vuxen är fortfarande vuxen, bara att man är ganska så mycket yngre än vad en 30 eller 40-årig vuxen är.

Man brukar kalla yngre vuxna för "ung vuxen", ja. En ung vuxen är en som har nyss blivit vuxen eller inte har varit vuxen så värst länge. Därav "Ung" i ung vuxen.


   
SvaraCitera
Cobrak

som redan påståtts: vid 18 års ålder blir man myndig, dvs juridiskt vuxen enligt min åsikt. huruvida man är vuxen psykologiskt, socialt å individuellt är en annan fråga dock.


   
SvaraCitera

Tomatmacka:

Du blir myndig vid 18. Från och med då brukar man kallas för vuxen eller ung vuxen. En ung vuxen är fortfarande vuxen, bara att man är ganska så mycket yngre än vad en 30 eller 40-årig vuxen är.

Man brukar kalla yngre vuxna för "ung vuxen", ja. En ung vuxen är en som har nyss blivit vuxen eller inte har varit vuxen så värst länge. Därav "Ung" i ung vuxen.

men är  väl tonåring vid 18 års ålder? men vad är man när man är 20?


   
SvaraCitera
Cobrak

Danneboi:

men är  väl tonåring vid 18 års ålder? men vad är man när man är 20?

hn har redan gett en tydlig förklaring :s


   
SvaraCitera

Danneboi:

haha va vad menar du?Skeptisk

Om man skulle bli myndig vid 25 så e ju föräldrarna skyldiga att ta hand om en tills dess. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tomatmacka:

Du blir myndig vid 18. Från och med då brukar man kallas för vuxen eller ung vuxen. En ung vuxen är fortfarande vuxen, bara att man är ganska så mycket yngre än vad en 30 eller 40-årig vuxen är.

Man brukar kalla yngre vuxna för "ung vuxen", ja. En ung vuxen är en som har nyss blivit vuxen eller inte har varit vuxen så värst länge. Därav "Ung" i ung vuxen.

Tomatmacka:
En stor del av att bli vuxen är att man får mycket mer ansvar än vad man med stor sannolikhet hade innan. Att vänta tills man är 25 år tills man ska ta just det ansvaret med livet kanske inte är det bästa man kan göra.

Jag förmodar att du är under 18 eller ska snart fylla 18 eller har jag fel? 

Maymay:
Ingen aning varför man valde 18 då det bara är två år innan man är 20 vilket hade varit mer logiskt enligt mig.

Vad tjänar du på att ändra åldern för att klassificeras som vuxen till 25?

Jag tycker att 18 är fel ålder att juridiskt klassificeras som vuxen. Men vad betyder egentligen vuxen; bland annat betyder det myndig och fullväxt. Men varför blir man vuxen vid 18 års åldern? Man är fortfarande i tonåren, vissa är inte klara med puberteten, man har ej vuxit klart både mentalt och fysiskt. Hjärnan och musklerna är inte fullt utvecklade tills 25 års åldern och vårat skelett/ben är inte klara fören 29 års åldern. Varför får vi ens köra bil vid 18 års åldern och övningsköra vid 16 års åldern? Pannloben i vårat kranium är verkligen inte färdig till 20. Det finns vetenskapligt bevis på detta och statiskt runt om i hela världen visar klart och tydligt att trafikolyckor sker främst bland unga individer på grund av att vår pannlob inte är fullt utvecklad och vi är dåliga på att hantera risker. Varför får vi dricka alkohol, röka cigaretter och snusa vid 18 års ålder? Kroppen håller fortfarande på att växa, därför är det särskilt farligt att dricka alkohol och röka vid den åldern. 

Vuxen betyder bland annat "fullväxt" och åldern för vuxen är 18+. Men man är ju inte fullväxt vid 18 års åldern. Därför tycker jag att detta är väldigt ironiskt. Jag fyller 18 detta år och är verkligen inte redo för det som kommer mig.


   
SvaraCitera
Gifted

kevindabxd: Jag tycker 25 för att vår hjärna är inte färdig förnss den åldern och 18 är alldeles för tidigt.

Det ar ju de vuxna som satter lagarna, det ar rimligt at bara myndiga kan rosta. Pa det viset ar det rimligt att satta vuxen-gransen hogt. Men, traditionellt vore det rimligt att de flesta ar vuxna innan de skaffar barn. Inte ovanligt att folk skaffar barn runt 20. Vidare, det ar rimligt att man bara skickar vuxna i krig.


   
SvaraCitera

SthlmsBruden;)):

Om man skulle bli myndig vid 25 så e ju föräldrarna skyldiga att ta hand om en tills dess. 

aa segt 


   
SvaraCitera