Aviseringar
Rensa alla

Wacom-pads?


Ämnesstartare

Vad tycker ni om dessa?

Jag vill ha mer frihet att skissa fritt i t.ex PS,
gör myckte stencil-art då jag känner mig begränsad att följa fotots originella linjer ist för min egen "gut-feeling".

Ni som har en, något spec man ska tänka på, och var ni nöjda med köpet?


   
Citera

Greger_EFG:

ill ha mer frihet att skissa fritt

Då är nog wacom the way to go. Känner inte till särskilt många andra produkter med samma höga kvalité.

Har för mig att Wacom främst har två olika modeller av tablets, om man inte räknar Cintiq som är mer av en touch display än en tablet(även snordyr).
Wacom Bamboo Fun är den billigare modellen, anpassad till både grafiskt arbete men även andra uppgifter så som underskrifter eller anteckningar. Denna har även multithouch och går att använda med bara fingrarna för olika kommandon. Det finns ett antal olika iterationer av denna produkt.

Wacom Intuos är främst anpassad för omfattande grafiskt arbete och har fler pressure levels och högre dpi än Bamboo och är därmed mycket känsligare.
Senaste av dessa är Intuos 4. Fantasktisk produkt.

Jag är främst lineart artist och är beroende av hög precision och tryckkänslighet så att linjerna inte ser ut som skit. Hade en Wacom Bamboo tidigare men den kändes för stum.
Sitter nu på en äldre Intous3 A4-wide. Är fortfarande extremt nöjd med inköpet, trots att den har hälften så många pressure levels som Intuos4.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Hade en Wacom Bamboo tidigare men den kändes för stum.
Sitter nu på en äldre Intous3 A4-wide. Är fortfarande extremt nöjd med inköpet, trots att den har hälften så många pressure levels som Intuos4.

Intous skulle kunna vara kul,
men Cintiq är ju BRUTALT dyr,
tänkte skaffa en liten bamboo för 500kr, 900 e lite över min budget. Dock är den lite liten. A4 storlek är ju det man är van vid 🙂


   
SvaraCitera
Åtta

Jag har faktiskt just köpt en Bamboo (har dock inte fått den ännu). Jag jobbar nästan uteslutande med vektorillustration i vanliga fall, så det ska bli intressant att försöka mig på rasterbaserad illustration.

Det sagt så har jag absolut ingenting att tillföra denna diskussion ännu. [cute]

Greger_EFG:

tänkte skaffa en liten bamboo för 500k

Huh? Vad finns det för Bamboo för 500? 999 var det billigaste jag kunde hitta.


   
SvaraCitera

Greger_EFG:

skaffa en liten bamboo

Gillade texturen på Bamboo tableten. Brukar tejpa upp ett tunt papper på min nuvaranda för att få samma känsla av blyertsskissande.

Greger_EFG:

budget

I värsta fall kanske man kan få tag på nåt riktigt nice begagnat :0


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Huh? Vad finns det för Bamboo för 500? 999 var det billigaste jag kunde hitta.

Bamboo pen, 59 Euros = 571.871621 Swedish kronor http://eu.shop.wacom.eu/Bamboo-Pen_detail_294_9149.html

Den e pyttig, men jag tror man kan skissa bra på den.

Miceparade:

Brukar tejpa upp ett tunt papper på min nuvaranda för att få samma känsla av blyertsskissande.

Eg är jag inte jättebra på skissande,
men jag gillar verkligen att låta linjerna flöda,
och få in så mycket "eget" om jag t.ex. gör en multi-layer stencil av något snyggt foto i photshop-
Det är ju det intressanta, vad man själv väljer att "ta med" och förändra i sin simplifiering och mod av bilden.


   
SvaraCitera
Zsasz

Jag har en Wacom Volito 2, helt nöjd med den..
Den gick inte på mer än ca. 350kr, Har bra känsel-sensor, bra tryck sensor (512 nivåer), rityta på A6..

Allt som allt är det en skön ritplatta, ritytan känns inte alls överdrivet liten fast den bara är A6, hade köpt en ny idag dock, så tror jag jag hade köpt en Wacom Bamboo istället..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag köpte en Aiptek som är typ lika stort som ett a4, det är nice eftersom det blir närme ett vanligt papper. Läste några recensioner om den och det stod tpy att den sög, men jag har inte märkt några problem med den. den kostade typ 700kr och är typ 35x25cm eller nåt sånt, vilket är typ halva priset av en wacom av halva storleken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjao:

ed den. den kostade typ 700kr och är typ 35x25cm eller nåt sånt, vilket är typ halva priset av en wacom av halva storleken.

Verkar ju nice,
vet du nån affär som säljer dem så man kan testa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag köpte min från komplett och jag tror de har nån fysisk affär nånstans i söder, annars vet jag ej.


   
SvaraCitera
Åtta

Jag fick min Wacom Bamboo idag. Det är väldigt, väldigt konstigt för mig som amatörvektorillustratör att försöka mig på rasterillustration, men det känns ändå definitivt enklare med tablet än med mus.

Dock har jag inte lyckats få Gimp att förstå sig på tryckkänslighet ännu, och när jag suddar så ritar den (jag kan med andra ord rita med båda ändarna av pennan). Men förhoppningsvis ska jag lyckas lösa de problemen förr eller senare.


   
SvaraCitera