Aviseringar
Rensa alla

Waldorfskolor


Mattias94:

.

I så fall vet du lika väl som jag att det inte existerar någon jämlik gulleklass där alla är snälla mot varandra. Det finns klasser där man har oturen att stå sist i hackordningen och det finns klasser där man inte gör det; klasser/samhällen/situationer/whatever utan hackordning existerar inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mattias94:

Så jag har waldorf att tacka för mycket. J

Fast det är väl inte pga deras filosofi? Det finns ju som sagt mobbare i de bästa av skolor.

framtidskon:

. Det innebär att antisarna har lektioner som består i att klättra högst i träden, balansera på skoltaket och köra bil på isen på frusen sjö.

Fick du ej sådana lektioner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

De har även en intressant ovana att låta eleverna göra sina egna läroböcker, fyllda med dravlet de själva kommer fram till, istället för att använda faktiska läromedel.

Våra läroböcker innehöll inget dravel som vi, eller vår lärare, själva kommit fram till. Det är inte som vi satt och hittade på vad vi önskade i våra böcker, det var lärarstyrd lektionsundervisning där vi sen sammanfatta vad vi läst och hört i våra böcker. Ibland fick vi utskrivna häften att läsa också, men vi hade inga böcker som gav oss "hela paktetet" och som styrde riktning åt oss. En tanke är nog också att låta klassens uppmärksamhet och intresse styra hur läraren ska presentera informationen och vilken riktning undervisningen ska ta.

Det är ju ett utmärkt process att använda så att man lär sig. Man tvingas bearbeta faktan man tagit in när man sen själv ska skriva ned den i sin bok. Man kan inte kopiera någon annans ord och meningar, utan tvingas hitta sina egna för sin egen kunskap.

Gentlernen:

En av de grundläggande idéerna är att inte "indoktrinera" eleverna, utan lära dem att "tänka själva" - vilket innebär att eleverna själva är fria att bestämma sig för huruvida pi är ungefär 3.1415926535, 42 eller "banankex,"

Nej.

isola:

Fick du ej sådana lektioner

nej, min skola var ju en av de mildare antisskolorna.
jag gick ett par år av mitt högstadium där, jag vet inte hur det är i lägre klasser, kanske gör de mer modgrejer då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

vilket innebär att eleverna själva är fria att bestämma sig för huruvida pi är ungefär 3.1415926535, 42 eller "banankex,"

[love][love][love]


   
SvaraCitera

framtidskon:

och som styrde riktning

En sån tur att ni slapp bli "styrda" och istället var fria att lära er vilken kombination av granris och fårinälvor som är mest effektiv att gräva ned i sin biodynamiska åker under fullmåne.

framtidskon:

Man kan inte kopiera någon annans ord och meningar, utan tvingas hitta sina egna för sin egen kunskap.

Ja, det är ju helt lysande. Tack vare det är ni fritänkare nu fria att definiera Pythagoras sats med egna ord - t ex "fyra äpplen är fler än vinkelsumman i en likbent haiku oavsett pH-värde, men bara på fredagar."

Jäkla tur att ni står fria från indoktrinering från någon mossig gammal grek och kan bilda er egen kunskap istället.

framtidskon:

nej, min skola var ju en av de mildare antisskolorna.

Då kanske du ska låta bli att uttala dig kategoriskt om vad som förekommer och inte förekommer på antroposofernas dårhus?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

En sån tur att ni slapp bli "styrda" och istället var fria att lära er vilken kombination av granris och fårinälvor som är mest effektiv att gräva ned i sin biodynamiska åker under fullmåne.

[bigsmile]

Gentlernen:

Ja, det är ju helt lysande. Tack vare det är ni fritänkare nu fria att definiera Pythagoras sats med egna ord - t ex "fyra äpplen är fler än vinkelsumman i en likbent haiku oavsett pH-värde, men bara på fredagar."

[bigsmile]

Gentlernen:

Då kanske du ska låta bli att uttala dig kategoriskt om vad som förekommer och inte förekommer på antroposofernas dårhus?

[bigsmile]

förlåt kompiz men...
var ska jag börja...

du kanske vill börja med att berätta om dina erfarenheter från waldorfskolorna som du och dina vänner gått på? Istället för att bara raljera blint om mina erfarenheter av waldorfskolorna jag, och mina vänner, släktingar och bekanta, gått på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ps
jag tror vi kan komma överens om en hel del i vår kritik mot antroposofin och dess verksamheter.

ds


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidskon:

kanske gör de mer modgrejer då.

Låter lite elitistiskt tycker jag. Jättebra att lära sig mod, men för dem som av någon anledning inte kan genomföra sådant (handikappade/jätterädda/dyl) så bidrar det ju bara till en känsla av mindrevärde. Man behöver ej vara modig för att hoppa från höga höjder, endast dum/tillräckligt självmordsbenägen/vilja att visa sig på styva linan/dyl.
Känslomässigt mod är mer värt i min bok. Vill ej ha ett barn som ba titta mamma jag är modig och hoppar ned på tågspåret.

Känner du att du lärt dig någonting av waldorf, som du inte fått annorstädes ifrån? Har du alltid gått i waldorf?

Skulle du sätta dina egna barn i en sådan eller råda andra att göra det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Låter lite elitistiskt tycker jag.

Elitistiskt tror jag inte att det är eller uppfattas, däremot praktiseras det på ett knasigt sätt på sektskolorna, tex genom att riskera livet.

isola:

Känner du att du lärt dig någonting av waldorf, som du inte fått annorstädes ifrån?

Nä, inte direkt. Men jag kan säga att jag fick mycket bättre kunskaper och helhetssyn i samhällsorienterade ämnen på min waldorfskola än på andra skolor jag gått på. Matematiken var likvärdig, likaså svenskan och engelskan. Naturkunskapen var dock sämre än på vanliga högstadieskolor, men det kan bero på att vi hade en riktigt dålig flummig lärare i naturkunskap.

isola:

Har du alltid gått i waldorf?

nej, jag gick i waldorf två år.

isola:

Skulle du sätta dina egna barn i en sådan eller råda andra att göra det?

Waldorfpedagogikens värderingar och prioriteringar, "ande" och vissa av deras mer specifika idéer, ser jag som stora kvaliteter. Den traditionella skolan kan lära en del av waldorfskolorna. Jag gillar idéen om lärarkollektivets styrning av skolan istället för rektorsstyrning, jag gillar också att nyfikenhet och lust att lära prioriteras högt, det är skönt att läsa i temaperioder eftersom undervisningen blir mer fokuserad. Många waldorfskolor har högre i tak jämfört med andra skolor, och ifall man är praktiskt eller estetiskt lagd får man mycket mer utrymme att utveckla dessa förmågor än i vanlig skola. Vad jag sett så blir waldorfungarna ofta mer självständiga och benägna att gå sin egen väg (nej, inte sektens väg) än andra ungar. På gott och på ont, men mest på gott.

Men - detta är ingenting som givet följer waldorf utan waldorfpedagogiken samt antisattityden skapar förutsättningarna för just detta. Det kan också skapa förutsättningarna till just indoktrinering och sluten galenskap.
Waldorfpedagogiken är i mycket direkt ovetenskaplig och antroposofin är en jävligt flummig religion jag inte skulle vilja att mina barn blev påprackade. Antisarnas människosyn och levnadssätt har jag ingenting emot att mina barn präglas av, däremot vill jag inte att dem tar sig an deras världsbild.

Man behöver inte bli påprackad religionen för att man går på waldorfskolor, jag blev det aldrig. Waldorfskolor är sällan uteslutande för antroposofiska barn, ungefär en tredjedel av min klass kom som jag från ickereligiösa hem.

Jag skulle själv kunna sätta mina barn i den skolan jag gick i samt flera skolor jag sett. Andra waldorfskolor skulle jag sky som pesten. Jag skulle inte rekommendera waldorfpedagogiken generellt.


   
SvaraCitera

framtidskon:

Jag gillar idéen om lärarkollektivets styrning av skolan istället för rektorsstyrning

framtidskon:

nyfikenhet och lust att lära

Hur fick du ihop det där egentligen? "Nyfikenhet" och "lust att lära" är nästan lika främmande begrepp för lärarkåren som "vetenskapligt angreppssätt" eller "relevant forskning."

Om lärarstyrda skolor blev normen skulle inga lärare längre att ha tid att undervisa; all deras tid skulle gå åt att onanera till sina examensbevis, "lärarlegitimationer" och fantasier om "välförtjänta" månadslöner på 60 papp.

framtidskon:

Många waldorfskolor har högre i tak jämfört med andra skolor

Det kan vara bra eller dåligt, beroende på vad som egentligen menas. Å ena sidan tycker jag den nyliberala indoktrinering som pågår inom skolan är hemsk (min flickvän gick tidigare på lärarprogrammet; reaktionerna på hennes praktikplats när hon föreslog att undervisningen om "kommunismens brott" skulle kompletteras med undervisning om Pinochet, Vietnam, etc. under rubriken "kapitalismens brott" var fantastiska,) men å andra sidan är "högt till tak" väldigt ofta en eufemism för "evolutionen är ju bara en teori, om du har en annan teori (FUCK YEAH 6000 ÅR GAMMAL PLANET) är det klart du ska tro på den!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag fattar inte vad du säger sorri


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Om lärarstyrda skolor blev normen skulle inga lärare längre att ha tid att undervisa; all deras tid skulle gå åt att onanera till sina examensbevis, "lärarlegitimationer" och fantasier om "välförtjänta" månadslöner på 60 papp.

[crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera