Aviseringar
Rensa alla

we <3 hair


Ämnesstartare

det är så jävla svårt med hår.
alla säger olika saker och ärligt talat, vet inte om det riktigt finns något tips för att få långt, fint hår.
många har en slags "slitagegräns" vilket gör att håret har svårt att bli långt och därför måste vårdas väldigt väldigt noga om man vill ha långt, fint hår. färgar man mycket, plattångar osv blir håret sprött och fult i topparna.

av de erfarenheter jag har (och tro mig, jag har erfarenhet av detta) undvik:
- att ha tonat/färgat håret brunt från naturligt blond och därefter få ryck och SHIT jag vill ha blont hår, springer till ICA och köper en eller två burkar blondering och vips = stort orange fågelbo. istället, det är värt det, gå till frisören och prata med dem, de kommer att rekommendera att du lägger i en ljusare toning, ex från mörkbrunt till ljusare brunt (typ nästan blont-brunt) vilket inte sliter så mycket på håret och därefter lägger i folieslingor, steg för steg.

- BLONDSPRAY! blondspray är utan tevkan det värsta du kan göra för ditt hår. det blir fult och tro mig, en av mina vänner fixade sitt hår blont med blondspray för över ett år sedan. det har inte återhämtat sig ordentligt än. frisörer ser ALLTID när man hållt på med blondspray, det är dåligt, dåligt dåligt.

- sov inte med tofs. köp stora mjuka tofsar till håret istället när du använder tofs och undvik hårda gummibandsaktiga tofsar.

gör såhär istället:

- toppa håret varannan månad, det blir mer liv i håret då och topparnas slitage hinner inte "klättra" sig uppåt då. håret blir friskare och när håret väl är långt sen blir det jättefint.

- använd inpackning varje gång du duschar

- käka ngra piller, exempelvis friggs hårhudnaglar, lila förpackning, finns att köpa på de flesta större matbutiker och många små för den delen med

- chilldag? kör i babyolja i håret (finns på apoteket), mest på de slitna topparna, massera in och låt håret suga i sig det i några timmar. tvätta ur och avsluta med inpackning

- massera hårbotten, skön känsla och det stimulerar hårsäckarna vilket gör det nya håret som kommer ut fräschare

- använd inte mössa för mycket. håret får inte andas då och många killar får mycket sämre hår och tunnare då de använder mössa

det går att slinga hemma, men var försiktig då och SLINGA INTE TOPPARNA samt starta slingorna en halv centimeter från hårbotten 🙂

kom ihåg att det bara går att bli av med slitet hår på ett sätt: klippning
men att det går att motverka att håret slits på många sätt!

mer tips? fyyyyll på tråden!


   
Citera
Ämnesstartare

- Tvätta inte

- Kila mycket

Fungerar för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har troligtvis världens snyggaste hår, och det enda jag gör med det är att tvätta med billigaste möjliga (Euroshopper) schampo [cool]


   
SvaraCitera

mopsen:

- Kila mycket

?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag_gillar_glass:

?

Skönt.


   
SvaraCitera

Sounds överdrivet in my eyes.
Yes, it sounds to my eyes, over 9000 even!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. tvätta inte håret så ofta, det sliter på det
2. använd inte billiga shampoon från ICA-affärer, utan frisörprodukter är bäst då de inte innehåller silikon och 95% vatten som billiga gör
3. hår som är slitet går inte att laga så det är lika bra att klippa av skiten
4. undvik att föna/platta/locka håret, måste du göra det använd värmeskyddande
5. permanenta inte håret
6. ska du färga använd toning, det sliter inte lika mycket på håret och färga endast utväxten
7. matolja i håret ska fungera lika bra som inpackning
8. kamma inte håret när det är blött
9. hårförlängning sliter på håret, så undvik det om du kan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

undvik matolja, använd babyolja. matolja gör det fint för en dag men ska tydligen göra håret känsligare i längden :/

och om man har sånt hår som har naturlig volym kan man vissa dagar bara tvätta det med balsam 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Klipp dig då och då
- Lägg det inte i soppan
- Duscha ibland
- Kamma eller borsta det vid festliga tillfällen


   
SvaraCitera

mopsen:

Skönt.

ja men vad är

mopsen:

Kila

?? [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror hon menar klia, inte kila 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag_gillar_glass:

ja men vad är

mathi:

menar klia, inte kila 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag_gillar_glass:

Kila
?? [blush]

Det är när man för att något skall sitta bättre sätter ner en kil i det, oftast med hjälp av en hammare. Det är en populär teknik för att bygga stockhus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tvätta med parfymfri mild tvål varannan dag

undvik balsam

gnugga i cirklar tills det blir tovigt

i med lite saltvattenspray från h&m

= mysigt, tovigt hår <3 så blir det tovigare för varje dag, om man inte vill ha dreads får man lyxa till det med schampo då och då, då blir det inte lika tovigt.

mopsen:

- Tvätta inte

i början lär det ju bli fett om man inte tvättar det, och då tovar det sig ju inte :< jag tvättar, då slipper det bli äckligt också.


   
SvaraCitera

mathi:

tror hon menar klia, inte kila 🙂

mopsen:

mathi: menar klia, inte kila 🙂

man vet aldrig [no-no] mopsen är udda

hon kanske mena :

NYSON_IS_BACK:

Det är när man för att något skall sitta bättre sätter ner en kil i det, oftast med hjälp av en hammare. Det är en populär teknik för att bygga stockhus.


   
SvaraCitera