Aviseringar
Rensa alla

Webbdesign program?


Ämnesstartare

(Ursäkta om denna tråden redan finns, men jag skriver i alla fall.)

Någon som vet bra och lättanvända webbdesign program?
Jag är inget proffs så vill inte ha för avancerade program på en gång! Utan mer testa mig fram. [smile]


   
Citera

Jag frilansar inom området sedan några år tillbaka, använder mig av Photoshop för designarbete och TextMate+Transmit till OSX för kodande och ftp. Något mer specifikt du är ute efter?


   
SvaraCitera

Ett program man kan använda sig av är Dream​weaver. Det är bara gratis i 30 dagar sen kostar det och det är inget mirakelprogram. Vill man göra bra hemsidor bör man lära sig html och css från grunden.


   
SvaraCitera

Nemofiskeen:

Jag är inget proffs så vill inte ha för avancerade program på en gång!

Ska du betala 1000+ för det?


   
SvaraCitera

Programmera ditt eget.

I program my own computer, leap myself into the future [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Ett program man kan använda sig av är Dream​weaver.

Det har jag hört talas om, har bara aldrig riktigt kommit igång. Det verkar ju vara bra. 🙂

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

respons:

Jag frilansar inom området sedan några år tillbaka, använder mig av Photoshop för designarbete och TextMate+Transmit till OSX för kodande och ftp.

Har photoshop, men vet inte riktigt hur jag ska komma igång med själva designen. (vilka mått osv)
Har du tips kring det? 🙂


   
SvaraCitera

Nemofiskeen:

Det har jag hört talas om, har bara aldrig riktigt kommit igång. Det verkar ju vara bra. 🙂

Ja men man ska inte lita för mycket på det, för sidan kan och kommer se olika ut i Dremweaver och din webbläsare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Ja men man ska inte lita för mycket på det, för sidan kan och kommer se olika ut i Dremweaver och din webbläsare.

Tack för tipset, ska tänka på det om jag väljer Dreamweaver. 🙂


   
SvaraCitera

Notepad++


   
SvaraCitera

Nemofiskeen:

Har photoshop, men vet inte riktigt hur jag ska komma igång med själva designen. (vilka mått osv)
Har du tips kring det? 🙂

Komma igång? Vad för slags sida är det du designar?

Standard nuförtiden är en bredd på 960px.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Komma igång? Vad för slags sida är det du designar?

Som jag sa så är jag inget proffs, har bara designat lite smått på bloggheaders men vill ta steget längre! [smile]


   
SvaraCitera

Nemofiskeen:

Som jag sa så är jag inget proffs, har bara designat lite smått på bloggheaders men vill ta steget längre!

Fräckt. Det är bara att sätta igång. Experimentera med Photoshop och en text-editor att programmera i och läs allt du hittar om det samtidigt. [y]

Rekommenderar att du kikar lite på http://www.w3schools.com/, http://www.smashingmagazine.com/ och http://www.alistapart.com/

Första sidan är ett bra ställe att börja för programmeringen (rätt dålig vad gäller de lite mer avancerade bitarna, men funkar för nybörjaren!). Smashing Magazine och A List Apart och liknande sidor har stora arkiv av artiklar vad gäller design, informationsarkitektur, koduppbyggnad och tricks. [party]


   
SvaraCitera

Om någon rekommenderar dig Dreamweaver kan du sluta dig till att personen är en idiot. Om någon rekommenderar dig w3schools.com, kan du sluta dig till att även den personen är en idiot (eller åtminstone dåligt påläst.)

Använd notepad eller annan valfri texteditor. Som nybörjare kommer du inte att sitta och slänga ihop diverse designer i Photoshop och sedan försöka översätta dem till kod; det är betydligt bättre att du sätter dig med HTML och CSS och designar i kod från första början. Börjar du med att försöka översätta bilder till HTML/CSS kommer du garanterat att skaffa dig en massa otroligt fula ovanor, som t ex att försöka skapa pixel-perfekta sidor, använda inkompatibla fulhack, etc.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Om någon rekommenderar dig Dreamweaver kan du sluta dig till att personen är en idiot. Om någon rekommenderar dig w3schools.com, kan du sluta dig till att även den personen är en idiot (eller åtminstone dåligt påläst.)

Skitsnack. Har blivit inplockad som konsult på en handfull av de största designbyråerna i landet, alla sitter med Dreamweaver. W3schools lär ut en del knäppheter, men för en nybörjare funkar HTML/CSS-guiderna perfa. Kom ner från piedestalen för fan.


   
SvaraCitera
Åtta

respons:

alla sitter med Dreamweaver

Varför? [confused] Nu har jag visserligen inte använt dreamweaver på väldigt många år, men vad jag vill minnas var den som vilken annan IDE som helst. Jag förutsätter att de inte sitter i design-delen, så vad är det Dreamweaver erbjuder egentligen, som rättfärdigar investeringen?

/mvh nyfiken grabb


   
SvaraCitera