Aviseringar
Rensa alla

What do you think?


Ämnesstartare

Blivande_japan:

Sverige är ganska utmärkande på det viset eftersom vi till skillnad från större delen av världen är så "icke-religiösa"

Självklart, men det är för att Sverige är ett såpass litet land som inte speciellt många vet något om utrikes.

nrg89:

Ja, det finns många ateister i Mellanöstern som hotas av förföljelse, det är jag väl medveten om, saken är bara den att Turkiet som har religionsfrihet i Mellanöstern har fortfarande 95% av sin befolkning som troende muslimer

Man måste inte vara aktiv ateist, de flesta ateister måste inte gå omkring och skylta med att det är det och det är ju ganska ointelligent i ett sådant land som Turkiet, eller länder i mellanöstern. Det är ju ganska ovisentligt om man är ateist eller inte? Men folk håller ju på att "vänjas av" kyrkan menar jag. Jag menar God bless America skiten är ju bara ren bullshit, politikerna MÅSTE ju säga att de är kristna troende eftersom det finns så många idioter i USA som tycker det är av värde.

Anarkandi:

genomsyras av en flummig newage prägel

New Age prägel? Då har jag nog missat något [tard].

Han_som_missa:

Jag tror inte jag fatta vad du mena där[confused]

Jag tror nog inte jag förstod vad du menade innan heller [smile]


   
SvaraCitera

Kouku:

Självklart, men det är för att Sverige är ett såpass litet land som inte speciellt många vet något om utrikes.

Just det, därför är vi så kaxiga och fattar inte allvaret i klimathotet t ex.


   
SvaraCitera

Kouku:

Man måste inte vara aktiv ateist,

Jag tror ingen i grunden är ateist.


   
SvaraCitera
nrg89

Kouku:

Man måste inte vara aktiv ateist, de flesta ateister måste inte gå omkring och skylta med att det är det och det är ju ganska ointelligent i ett sådant land som Turkiet, eller länder i mellanöstern. Det är ju ganska ovisentligt om man är ateist eller inte?

Min poäng är att vi inte vet hur många ateister det finns i de länderna, därför kan vi inte dra någon slutsats. Det är mycket möjligt att de blir mer och mer sekulära och ifrågasätter sin religion i de länderna men vi vet inte.

Utom i Turkiets fall, där vet vi att ateisterna blir fler och fler och religionen förlorar sitt inflytande men att en överväldigande majoritet är muslimer. De har i alla fall religionsfrihet.


   
SvaraCitera

Kouku:

Självklart, men det är för att Sverige är ett såpass litet land som inte speciellt många vet något om utrikes.

Vad har det med någonting överhuvudtaget att göra..?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Vad har det med någonting överhuvudtaget att göra..?

Kanske vi är så bortskämda så vi tror oss vara osårbara i vad det vara må.


   
SvaraCitera

Erik112:

Kanske vi är så bortskämda så vi tror oss vara osårbara i vad det vara må.

[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Vad har det med någonting överhuvudtaget att göra..?

Sverige gör ingen "reklam" eller vad man ska säga utomlands. Och det är ju för att vi bor i Sverige och vet hur folket tänker, de är samma i de flesta länder i Europe osv.


   
SvaraCitera

Kouku:

Sverige gör ingen "reklam" eller vad man ska säga utomlands. Och det är ju för att vi bor i Sverige och vet hur folket tänker, de är samma i de flesta länder i Europe osv.

exakt vad har det att göra med att man är mindre religiösa i Sverige än i andra länder?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

exakt vad har det att göra med att man är mindre religiösa i Sverige än i andra länder?

Jag menar att Sverige kan vara såpass öppna med det i media osv eftersom ingen kollar och skulle kunna ändra åsikt eller att vägra samarbeta med Sverige eller något sådant. Fast i och försig, nej det har ju inte något med det att göra. [smile]


   
SvaraCitera

Kouku:

New Age prägel? Då har jag nog missat något [tard].

Många som pratar om alternativmedecin, horoskop, allt sånt idag. Fast kanske alltid varit så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Många som pratar om alternativmedecin, horoskop, allt sånt idag. Fast kanske alltid varit så.

Nja, det är nog ganska ute att hålla på så nu. Fast det kopplar jag ihop med religion, att man ska ha naturliga substitut för mediciner, för att gud fixar allt och man ska inte mixtra med kroppen.


   
SvaraCitera

Kouku:

för att gud fixar allt och man ska inte mixtra med kroppen.

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.
Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

utdrag ur bibelnl

[smile]


   
SvaraCitera

Erik112:

Kouku :

[smile]

Härligt med en snäll och glad människa [smile]


   
SvaraCitera