Aviseringar
Rensa alla

Wicca?


smisk

ja e en hexXa!


   
SvaraCitera

Tror att det fanns två tjejer i min skola som var det, coola i alla fall [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Träffade en kvinna som var wiccan en gång, vi verkade ha ganska mycket gemensamt. Jag antar att många som utövar naturdyrkande religioner har lätt att förstå sig på varandra, då dessa inte brukar vara lika intoleranta som t ex kristendom och islam.

Läste en del om wicca förut, men det kändes inte som jag kunde anknyta den till min vardag helt enkelt. Vad jag utövar? Forn sed/asatro. Kvinnan jag pratade med tyckte att den nordiska mytologin var lite för manlig och krigisk för henne, men jag antar att det hela är en smaksak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lanina:

inte brukar vara lika intoleranta som t ex kristendom och islam.

Det är nog sant. Wicca har ju väldigt många olika inriktningar också, så det är inte så många egetnligen som utför exakt samma sak, det är bara högtiderna som är de samma.

Jag har varit kristen i typ hela livet, även om jag inte utövat min tro så mycket, men det senaste två åren har jag börjat ifrågasätta väldigt mkt inom kristendomen, och sen hittade jag wicca. [crazy] Men det är lite knepigt att gå från en religion till en annan så jag tror att nuläget är någon slags hybrid...


   
SvaraCitera

Läst mycket om Wicca. Det är intressant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I love Lucy:

Läst mycket om Wicca. Det är intressant.

Japp. Men du praktiserar det inte eller?


   
SvaraCitera

Hannajkl:

Japp. Men du praktiserar det inte eller?

Nä, men hade jag praktiserat något hade det nog varit en naturbaserad religion som wicca eller asatron. 🙂
Gillar själva konceptet. Önskar att jag var bättre på örter och sånt dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I love Lucy:

Önskar att jag var bättre på örter och sånt dock.

Jo samma här!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hannajkl:

Men det är lite knepigt att gå från en religion till en annan så jag tror att nuläget är någon slags hybrid...

Inget fel med det heller. Ens trosystem behöver inte vara det samma livet igenom, utan utvecklas allt eftersom. Man lär ju sig hela tiden nya saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lanina:

Man lär ju sig hela tiden nya saker.

Ja, tack gud för det ;P


   
SvaraCitera

Lika mycket bullshit som varje annan religion, det är min åsikt om det.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera