Aviseringar
Rensa alla

Wiendeklarationen


Ämnesstartare

Hej, jag ska vara kortfattad. Skriv gärna under Wiendeklarationen som kräver skademinimeringsprincipen för all drogpolitik och en drogpolitik baserad på vetenskapliga fakta och ej moralism. De har redan samlat över 20 000 underskrifter. För att läsa mer eller skriva under klicka *raderat*. Ni får gärna diskutera varför man inte skulle stödja denna nobla sak. Eller som jag kommer göra i såna fall, försvara det konstruktiva i deklarationen. Samt skriva under.

Tack! [smile]

EDIT av Crypto:
har raderat länken då det är kontaktannonsaktigt/reklam genom att länka sådär till en namninsamling


   
Citera

Asha:

Ni får gärna diskutera varför man inte skulle stödja denna nobla sak

jag gissar att de flesta underskrifter kommer från killar i åldern 15-30?
för att jag tycker inte massa folk ska börja knarka för att man legaliserar men jag tror ju annars inte det kommer hända även om man bara väger in vetenskap ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera

qazedctgb:

jag gissar att de flesta underskrifter kommer från killar i åldern 15-30?

Vad har ålder med saken och göra? Finns 50+ som knarkar så jag fattar inte riktigt meningen.

qazedctgb:

för att jag tycker inte massa folk ska börja knarka för att man legaliserar men jag tror ju annars inte det kommer hända även om man bara väger in vetenskap ändå.

Man vet ju aldrig om man inte provar eller hur? Bara för att man legaliserar nått så innebär ju inte det per automatik att alla kommer knarka eller hur? man har ju trots allt en egen hjärna att tänka med.

Personligen stödjer jag detta, illegala saker är förlegat och funkar inte vilket den nuvarande världen har bevisat.


   
SvaraCitera
Åtta

subbiah:

Vad har ålder med saken och göra?

Vad har kön med saken att göra, snarare? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

jag gissar att de flesta underskrifter kommer från killar i åldern 15-30?

Det vet du inte bättre än mig. Så kan inte uttala mig, men från min synvinkel vore det högst otroligt. Tror snarare äldre män och kvinnor som har studerat vetenskapen bakom och insätt att skademinimeringsprincipen är överlägsen att få MINDE antal människor att missbruka och ta skada av droger. Att de därför bör behandlas som alkohol. Sedan är det inte mängden underskrifter som är argumentet för utan vetenskapen bakom och det faktum att kriget emot droger inte fungerar på ett humant sätt idag. Och att skademinimeringsprincipen är den effektiva metoden för ett mer humant samhälle.

qazedctgb:

för att jag tycker inte

Det är den moralismen jag pratade om. Lagen brukar vanligtvis bygga på etik och inte moral. Varför ska vi begränsa oss till en blind moral. Målet borde vara att så få människor som möjligt tar skada av droger. Och det är det skademinimeringsprincipen går ut på. Vem bryr sig vad du tycker om du inte har något som bygger upp åsikterna?

qazedctgb:

massa folk ska börja knarka för att man legaliserar

Man föreslår inte att man legaliserar, vi har inte legaliserat alkohol. Det är inte okej att köpa alkohol hur som helst, vi försöker minimera skadan det gör på samhället och samma sak bör vi göra med andra droger enligt skademinimeringsprincipen.

qazedctgb:

men jag tror ju annars inte det kommer hända

I Sverige har vi idag en uppförsbacke politiskt det stämmer ja. Men detta är en internationell konvention som vill förändra hur FN ser på detta.

qazedctgb:

även om man bara väger in vetenskap ändå.

Vilket vore förkastligt, och visar bara på varför du inte har något att komma med förutom din version av gud som säger att de är fel. Om du är nyfiken på vetenskapen bakom är det bara kolla länken i introduktionsinlägget.

För att gå lite off-topic och ta lite grejer som relaterar med med Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[cool]


   
SvaraCitera

Åtta:

Vad har kön med saken att göra, snarare?

Du har rätt också.

Trodde inte jag skulle säga detta men Alexander Bard har väldigt rätt i sitt resonemang=)

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hela grejen med en avkriminalisering/legalisering är för att minimera skadeverkan det kan orsaka på samhället som tex drogkriget som involverar oskyldiga civila, eller de som har ett kraftigt drogmissbruk och att de kan gå till staten för hjälp med sitt missbruk.
Staten måste ha kontroll på drogerna och inte de kriminella. Enda sättet att utföra detta är att legalisera alla droger och att man har som ett systembolaget fast för narkotikaklassade preparat.


   
SvaraCitera

Asha:

Vilket vore förkastligt, och visar bara på varför du inte har något att komma med förutom din version av gud som säger att de är fel.

men det är väl för helvette inte min version av gud som säger att det är fel jag har ingen gud!!! (bra sak att tänka innan man talar)
jag har ett tyckande att komma med som inte är upprapning av vad någon annan säger. jag tycker det ska vara olagligt för att inte få situationen "i Holland har man lärt sig hantera drogerna som en normal del av sin vardag" jag tycker inte det jag tycker inte man ska knarka det är inte samma sak som att ta en öl! och varje människa man stoppar för att testa för att det är olagligt ser jag som en vinst.
sedan om det som Baard säger att folk som vänder sig till socialen för att dom missbrukar hamnar i polisregister ser jag också som något positivt för dom borde aldrig börjat och man får ta konsekvenserna helt enkelt.

Asha:

Om du är nyfiken på vetenskapen bakom är det bara kolla länken i introduktionsinlägget.har raderat länken

kan du PM:a mig den eftersom den inte får vara här.

Asha:

Man föreslår inte att man legaliserar,

så du vill att staten ska sälja droger? du är kul du.

Asha:

I Sverige har vi idag en uppförsbacke politiskt det stämmer ja. Men detta är en internationell konvention som vill förändra hur FN ser på detta.

tur är väl det!

subbiah:

Vad har ålder

Åtta:

kön

subbiah:

med saken och göra?

ålder och kön har väl allt att göra med det. klart att det är unga killar som vill knarka lagligt som har skrivit under det där. det finns ingen anledning för så många andra att ta ställning och då tror jag inte dom är för.


   
SvaraCitera
Åtta

qazedctgb:

klart att det är unga killar som vill knarka lagligt som har skrivit under det där.

Trollar du? [tard] Jag börjar hålla med mörknäs förslag mer och mer för varje dag...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

men det är väl för helvette inte min version av gud som säger att det är fel jag har ingen gud!!! (bra sak att tänka innan man talar)

Nej det kallas ny moralism men har sitt ursprung från gud men utan gud. Vilket gör det mer underligt moralfilosofiskt.

qazedctgb:

jag tycker inte man ska knarka det är inte samma sak som att ta en öl!

Nej precis du tycker något är rätt eller fel ist för att tycka något är konstruktivt eller destruktivt. Det som är skillnaden mellan moralism och etik.

qazedctgb:

! och varje människa man stoppar för att testa för att det är olagligt ser jag som en vinst.

Men från vilka grunder?

qazedctgb:

sedan om det som Baard säger att folk som vänder sig till socialen för att dom missbrukar hamnar i polisregister ser jag också som något positivt för dom borde aldrig börjat och man får ta konsekvenserna helt enkelt.

Det var en läskig människosyn och inte alls humant. Vilket förstärker att det är moralism alltså rätt eller fel. I stället för att bry sig om människorna och medborgarna.

qazedctgb:

kan du PM:a mig den eftersom den inte får vara här.

Jag ber nu om lov att publicera den som källa igen. PMar dig annars.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

Trollar du? Jag börjar hålla med mörknäs förslag mer och mer för varje dag...

Inte jag, tror man kan ha en saklig debatt ist.


   
SvaraCitera

qazedctgb:

jag har ett tyckande att komma med som inte är upprapning av vad någon annan säger.

Och du tror inte att det du säger är en upprepning av vad någon annan har sagt eller hur?

qazedctgb:

ålder och kön har väl allt att göra med det

Där har du fel med tanke på att drogbruk och missbruk förekommer i alla åldrar och kön.

qazedctgb:

jag tycker inte det jag tycker inte man ska knarka det är inte samma sak som att ta en öl!

Du knarkar öl, jag tycker det är precis likadant att ta en öl som att tex ta en joint. Finns ingen skillnad. Och ska vi vara helt ärliga så slutar det aldrig med bara en öl. När du svara på denna kommentar kommer du ta fram psykos och skit mycket mer beroeneframmkallande och våld osv allt detta sker med din såkallande öl. Vi har hört allt förut. Man kan få psykos utan att bruka droger och man kan få psykos genom att bruka alkohol också-

qazedctgb:

sedan om det som Baard säger att folk som vänder sig till socialen för att dom missbrukar hamnar i polisregister ser jag också som något positivt för dom borde aldrig börjat och man får ta konsekvenserna helt enkelt.

Så straffet för att man brukar en drog ska vara värre än själva brukandet? Det är ju helt absurt.

qazedctgb:

så du vill att staten ska sälja droger? du är kul du.

Ja, staten borde sälja det och reglera så att man tar bort den kriminella marknaden. Om inte det är bra så vet jag inte vad som är bra.


   
SvaraCitera

Åtta:

Trollar du?

OT: nej jag trollar inte det är min övertygelse att det är så. hade jag trollat hade jag väl skrivit långt över tusen inlägg och bara pratat goja. jag kan bli övertygad om att jag har fel. anledningen till att jag blevit mer aktiv nu på sommaren är att jag har mer tid över slut OT

Asha:

Nej det kallas ny moralism men har sitt ursprung från gud men utan gud. Vilket gör det mer underligt moralfilosofiskt.

Asha:

Nej precis du tycker något är rätt eller fel ist för att tycka något är konstruktivt eller destruktivt. Det som är skillnaden mellan moralism och etik.

jag ska erkänna att jag är dålig på etik men jag ser inte att jag har fått min moral från gud för någon sådan tror jag inte på.

subbiah:

Och du tror inte att det du säger är en upprepning av vad någon annan har sagt eller hur?

det är väl klart att folk har sagt det jag är ju inte dum men jag kastar ju inte bibelcitat eller argumenterar med youtube klipp liknande var det jag menar.

Asha:

Jag ber nu om lov att publicera den som källa igen

ja för att inte riskera att ytterligare ses som ett troll vill ja ju läsa vad de har att säga.

allt jag säger bottnar nog i att jag tycker knark är läskigt. men det värkar väl som att ni har vetenskapen på er sida och jag opinionen och bara för att man har en opinion på sin sida betyder det ju inte att man har rätt det vet jag...


   
SvaraCitera

qazedctgb:

så du vill att staten ska sälja droger? du är kul du.

Hm... Vänta nu. Oj. Just ja. Det gör de redan!


   
SvaraCitera

Asha:

aderat länken

ok nu har jag läst vad det i stort har att säga och var deras källor kommer ifrån och vad de artiklar som de refererar till och allt handlar om hivspridning och att det är problem att folk får hiv an injektionsnarkotika. ingen stans i studierna hos deras källor står det om canabis eller något annat en injektionsdroger. och det man alltså stödjer är:
the international scientific community calls for an acknowledgement of the limits and harms of drug prohibition, and for drug policy reform to remove barriers to effective HIV prevention, treatment and care.

så det man skriver under på ar att man medjer att förbud funkar dåligt för att hindra hivsmitta hos sprutnarkomaner.

Asha:

skademinimeringsprincipen för all drogpolitik

får jag ingen uppfattning om att dom tycker aller har något stöd för.


   
SvaraCitera