Aviseringar
Rensa alla

wikipedia som källa


Ämnesstartare

värdeuppgift:

jag tkr att idag så är engelska wikipedia är fullt godtagbar källa. svenska wikipedia e dock ganska dålig som källa. vad anser ni?

håller helt med.
Dessutom har den engelska ofta vädligt bra källor som de har tagit ifrån (böcker, sidor etc) så man kan kolla in själv.


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

båda wiki (Du röstade på detta alternativ)

Men man kanske inte bara borde titta på wiki


   
SvaraCitera

Jag använder engelska Wikipedia som källa och när jag är inne på svenska så kollar jag upp källorna SvWiki använder och ser om de är godtagbara.


   
SvaraCitera

Svenska wikipedia är många gånger direkt översatt från den engelska versionen av ett ämne. I de stora ämnena finner man oftast väl etablerade fakta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

bara engelska wiki (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

båda wiki (Du röstade på detta alternativ)

värdeuppgift:

inga wiki

Beror på ämne och hur artikeln är uppbyggd. Och så vidare.


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

bara engelska wiki (Du röstade på detta alternativ)

Sedan det fick stå kvar i en vecka att Ulf Adelsson sköt Palme har jag min åsikt klar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

båda wiki (Du röstade på detta alternativ)

Förstår faktiskt inte varför wikipedia inte är godtagbar av lärarna som källa. Skitsamma om den inte är säker liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

bara engelska wiki (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

inga wiki (Du röstade på detta alternativ)

antar att vi pratar akademisk nivå?


   
SvaraCitera

Irresiistible:

Förstår faktiskt inte varför wikipedia inte är godtagbar av lärarna som källa. Skitsamma om den inte är säker liksom.

För att faktan inte stämmer kanske? Man gör ju inte arbeten bara för att göra dem, utan snarare att man ska ta till sig det man skriver om och faktiskt lära sig det. Och om man då följer felaktiga fakta så lär man sig ju fel, precis som någon sa att Olof Palme skulle dött i cancer, liksom tjena?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CoyS:

För att faktan inte stämmer kanske?

Men för det mesta så stämmer faktan ju. Man lär ju ljuga om självklarheter. "Kina är Europas huvudstad och är ett av världens fattigaste länder.." [zzz] Wikipedia kanske inte är toppsäker, men asså.. jag skulle gissa på att 80% av allt som skrivs där är fakta som stämmer.


   
SvaraCitera

Irresiistible:

Men för det mesta så stämmer faktan ju. Man lär ju ljuga om självklarheter. "Kina är Europas huvudstad och är ett av världens fattigaste länder.." [zzz] Wikipedia kanske inte är toppsäker, men asså.. jag skulle gissa på att 80% av allt som skrivs där är fakta som stämmer.

Inte på den svenska, den är fail. Engelska är det säkert nåt sånt ja


   
SvaraCitera

CoyS:

För att faktan inte stämmer kanske? M

men så är detju också i majoriteten av lärobökerna(fakta som inte stämmer utdaterat, felöversatt osv) så med det argumentet skulle man i princip bara få använda vetenskapliga rapporter som käller något som skulle vara omöjligt på dom flesta lägre utbildningar.

ontdet beror på från ämne till ämne och vilket nivå arbetet är på osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CoyS:

Inte på den svenska, den är fail.

Det är ändå fakta, även om den engelska wikipedia har mycket mer och bättre.


   
SvaraCitera